اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مطرح شدن دوباره طرح شاهزاده سعودی

خبرگزاری آسوشیتدپرس از منامه گزارش داد طرح صلح عربستان سعودی در پایتخت های عربی کاملا مطرح است و این در حالی است که تلاش می شود از برانگیختن جنجال بر سر شناسایی تلویحی اسرائیل از سوی عربستان خودداری شود .

مطرح شدن دوباره طرح شاهزاده سعودی

رخدادهای 15 و 16 دی 1360
چکیده

  • وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد بخش های خصوصی ، دولتی ، تعاونی پیش بینی شده در قانون اساسی با الگوهای موجود در کشور های سرمایه داری مشابه نخواهد بود .

  • در مراسم صبحگاهی مشترک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در محل پادگان سنندج برگزار شد گروهی از اسرای عراقی از برابر قرآن و تصویر امام خمینی رهبر انقلاب رژه رفتند.

  • در ساعت 5 بامداد پریروز متجاوزین بعثی با تعداد زیادی از تانک های خود به منطقه چنگوله و دشت مهران حمله کردند.

  • چاپیونگ او سفیر جمهوری دمکراتیک کره در کشورمان طی یک مصاحبه مطبوعاتی پرده از همکاری کره جنوبی با دولت آمریکا در حمله به طبس برداشت.

  • ریچارد آلن مشاور رونالد ریگان رئیس جمهور آمریکا در مسائل امنیت ملی سرانجام به دنبال افتضاح رشوه گیری از یک روزنامه ژاپنی مجبور شد کاخ سفید واشنگتن را ترک کند.

  • آیت الله خامنه ای رئیس جمهور : روزی که دوائر سیاسی ایدئولوژیک در ارتش به وجود آمد شاید کسی به درستی نمی توانست برکات این کار را درک کند .

  • شورای امنیت سازمان ملل متحد نیمه شب امشب تشکیل جلسه خواهد داد تا آخرین تصمیم خود را در مورد اسرائیل که بلندی های جولان را به خود الحاق کرده است بگیرد !

  • رزمندگان اسلام در یک عملیات مشترک یکی از ارتفاعات مهم مشرف به شهرستان مهاباد را که مقر اصلی ضد انقلابیون بوده است را به تصرف خود در آورده اند .

15 دی 1360
ضرورت مشخص شدن موضوع مالکیت برای برنامه ریزی اقتصادی در کشور
وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد بخش های خصوصی ، دولتی ، تعاونی پیش بینی شده در قانون اساسی با الگوهای موجود در کشور های سرمایه داری مشابه نخواهد بود . وی افزود : دولت برنامه های مشخص برای افزایش درآمد ارزی و کاهش نیاز ارزی تنظیم خواهد کرد ، با پایان کار کمیته تدوین برنامه ریزی هم اکنون کشور ما دارای نظام برنامه ریزی شده است.
دکتر محمد تقی بانکی وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در یک مصاحبه مطبوعاتی با بیان این که لازمه تدوین هرگونه برنامه دراز مدت و کوتاه مدت روشن شدن مسئله مالکیت است و با توجه به مبهم بودن فعلی این مسئله چگونه امکان برنامه ریزی وجود دارد گفت : این یکی از اساسی ترین مسائل موجود ما است و دولت ضمن توجه کامل به این مسئله تحقیق و پیگیری در زمینه دو مسئله مجزای تدوین روابط اقتصادی حاکم بر جامعه ایران و تدوین نظام برنامه ریزی برای توسعه کشور را به موازات یکدیگر آغاز کرده است .
وی تاکید کرد : کاملا روشن است که تا روابط اقتصادی روشن نشده و مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار نگرفته و اجرای برنامه های مشخص شده در برنامه ریزی عملی نخواهد بود و برای رفع این گونه مشکلات است که به طور مشخص سه کمیته آن در رابطه با ماهیت بخش خصوصی ، تعاونی و دولتی که در قانون اساسی کشورمان پیش بینی شده به تحقیق و طرح ریزی پرداخته اند.
بانکی گفت : البته به علت آن که اولین بار است که برنامه ریزی اقتصادی اسلامی در کشوری به نام جمهوری اسلامی ایران در جهان مطرح می شود و نیز برای غنی کردن محتوای تئوریک دولت سعی کرد با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ترتیب جلسات هفتگی در خدمت آیت الله مهدوی کنی و همچنین مشورت و هماهنگی با آیت الله نوری نماینده آیت الله منتظری این نقائص را به حداقل رسانده و در صورت امکان رفع کند.(1)
اسرای عراقی از برابر تصویر امام رژه رفتند
در مراسم صبحگاهی مشترک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که صبح دیروز با حضور اصغر نیا استاندار کردستان در محل پادگان سنندج برگزار شد گروهی از اسرای عراقی از برابر قرآن و تصویر امام خمینی رهبر انقلاب رژه رفتند.(2)
 

حافظ اسد رئیس جمهور سوریه نیز که تازه از سفر به عربستان بازگشته است اعلام کرد که قصد سفر به کشورهای عضو جبهه پایداری از جمله لیبی و الجزایر را دارد. بر اساس این گزارش بحرینی ها معتقدند اسد خواهد کوشید لیبی و الجزایر را از تلاش علیه طرح فهد باز دارد چرا که این طرح را تنها راه بازگرداندن جولان به سوریه می داند.

حمله تانک های عراقی به دشت مهران شکست خورد
در ساعت 5 بامداد پریروز متجاوزین بعثی با تعداد زیادی از تانک های خود به منطقه چنگوله و دشت مهران حمله کردند و رزمندگان اسلام ضمن حراست از مواضع خود و وارد آوردن تلفات و خسارات قابل توجهی بعثی ها را مجبور به عقب نشینی کردند.(3)
سفیر کره شمالی : کره جنوبی در ماجرای طبس شرکت داشت
چاپیونگ او سفیر جمهوری دمکراتیک کره در کشورمان طی یک مصاحبه مطبوعاتی پیرامون پیشنهاد آن کشور مبنی بر تاسیس یک دولت واحد به نام جمهوری کنفدرال کوریا و پشتیبانی و اقداماتی که در صحنه بین المللی از آن به عمل آمده است توضیحاتی داد. وی در بخشی از توضیحات خود پرده از همکاری کره جنوبی با دولت آمریکا در حمله به طبس برداشته و گفت : رژیم کره جنوبی در تهیه مقدمات ماجرای طبس شرکت داشته و اطلاعات لازم را در اختیار سازمان سیای آمریکا قرار داده است . (4)
مشاور امنیتی ریگان به جرم رشوه خواری برکنار شد
ریچارد آلن مشاور رونالد ریگان رئیس جمهور آمریکا در مسائل امنیت ملی سرانجام به دنبال افتضاح رشوه گیری از یک روزنامه ژاپنی مجبور شد کاخ سفید واشنگتن را ترک کند.
ماجرای جنجال برانگیز ریچارد آلن که به استعفای او از سمت مشاورت امنیتی ریگان منجر شد با پیدا شدن یک بسته هزار دلاری در یکی از دفاتر کاخ سفید در نیمه ماه سپتامبر آغاز شد اما ماجرا دو ماه بعد با افشاگری یک روزنامه ژاپنی بر ملا گردید و ریگان دستور داد که در این باره تحقیقات جامعی به عمل آید .
آلن بلافاصله اعتراف کرد که بسته هزار دلاری یک روز پس از آن که رسما در کاخ سفید مشغول کار شود از جانب یک مجله ژاپنی به عنوان سپاسگزاری از ترتیب دادن یک مصاحبه اختصاصی با نانسی همسر ریگان به وی داده شده است !  در ادامه افشاگری ها روشن شد که مشاور امنیتی ریگان پای را از این نیز فراتر گذاشته و تاکنون مبالغ و هدایای دیگری را نیز دریافت کرده است . (5)
تلاش کشورهای مرتجع عرب برای مطرح کردن دوباره طرح فهد
خبرگزاری آسوشیتدپرس از منامه گزارش داد طرح صلح عربستان سعودی در پایتخت های عربی کاملا مطرح است و این در حالی است که تلاش می شود از برانگیختن جنجال بر سر شناسایی تلویحی اسرائیل از سوی عربستان خودداری شود .  شاذلی قلیبی دبیر کل جامعه عرب به عربستان رفته تا درباره از سرگیری کنفرانس سران عرب که در پی اختلاف بر سر طرح فهد در فاس با شکست روبرو شد به گفت و گو بپردازد.
حافظ اسد رئیس جمهور سوریه نیز که تازه از سفر به عربستان بازگشته است اعلام کرد که قصد سفر به کشورهای عضو جبهه پایداری از جمله لیبی و الجزایر را دارد. بر اساس این گزارش بحرینی ها معتقدند اسد خواهد کوشید لیبی و الجزایر را از تلاش علیه طرح فهد باز دارد چرا که این طرح را تنها راه بازگرداندن جولان به سوریه می داند.(6)
این گمانه زنی در حالی است که مقامات سوریه در دیدار با وزیر خارجه کشورمان گفته اند طرح فهد یک طرح مرده و غیر قابل اجرا است .  از سوی دیگر شورای همکاری های کشورهای مرتجع خلیج فارس نیز اعلام کرد با تصویب طرح فهد برای به رسمیت شناختن اسرائیل باید رژیم صهیونیستی را در تنگنا قرار داد !(7)


16 دی 1360
آیت الله خامنه ای در دیدار با فرماندهان نظامی ؛ بر روی یک ارتش مکتبی حساب کنید
فرماندهان نواحی و مسئولان دوایر سیاسی ایدئولوژیک ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران عصر دیروز با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کردند .  در این دیدار حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به این نیروها اظهار داشتند : انقلاب بایستی شکل غلط و محتوای باطل گذشته را از بین برده و شکل و محتوای صحیح را به هر بخشی از جامعه بدهد و بازسازی یکی از اصول اصلی انقلاب است  و من در کل کادرهای نظامی اعم از ارتش ، ژاندارمری ، شهربانی نیاز با بازسازی را احساس می کنم.
 

آیت الله خامنه ای: روزی که دوائر سیاسی ایدئولوژیک در ارتش به وجود آمد شاید کسی به درستی نمی توانست برکات این کار را درک کند ولی برکات آن این است که شما امروز می توانید روی یک ارتش عظیم مکتبی حساب کنید.

آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کردند : آینده خوب ژاندارمری جدا از جریان سیاسی و ایدئولوژیک امکان پذیر نیست و باید بدان توجه کنید ، اگر وجود جریانی به نام سیاسی ایدئولوژیک در داخل این سازمان عظیم را تصور و فرض نکنید مشکل است که ژاندارمری به نهایت مطلوب برسد به دلیل این که ارزش یک جنگجو و نظامی به این است که کار خودش را به درستی تشخیص دهد و جهت کار را بداند و بفهمد که چرا می جنگد و این زمانی روی می دهد که شما آگاهی سیاسی و ایدئولوژیک داشته باشید .
ایشان خاطر نشان کردند : روزی که دوائر سیاسی ایدئولوژیک در ارتش به وجود آمد شاید کسی به درستی نمی توانست برکات این کار را درک کند ولی برکات آن این است که شما امروز می توانید روی یک ارتش عظیم مکتبی حساب کنید .(8)
شورای امنیت درباره اسرائیل تصمیم می گیرد
شورای امنیت سازمان ملل متحد نیمه شب امشب تشکیل جلسه خواهد داد تا آخرین تصمیم خود را در مورد اسرائیل که بلندی های جولان را به خود الحاق کرده است بگیرد ! در همین حال آمریکا برای چندمین بار اعلام کرده است که هرگونه مجازاتی علیه اسرائیل را وتو خواهد کرد . (9)
مقر اصلی ضد انقلاب در ارتفاعات اطراف مهاباد به دست رزمندگان اسلام افتاد
رزمندگان اسلام در یک عملیات مشترک یکی از ارتفاعات مهم مشرف به شهرستان مهاباد را که مقر اصلی ضد انقلابیون بوده است را به تصرف خود در آورده اند . سرهنگ جولائی معاون پادگان مهاباد با اعلام این خبر افزود : سحرگاه امروز رزمندگان ارتش اسلام مرکب از سپاه ، عشایر ، پرسنل دلیر گردان شمشیر پادگان مهاباد ارتفاعات مشرف بر آبادی های سید آباد ، پیربله را در 6 کیلومتری شرق مهاباد به تصرف خود در آوردند و بلافاصله سیل کمک های مردم به سوی اهالی غارت شده این منطقه روانه شد .
عملیات رهاسازی این دو روستا از چنگ مزدوران آمریکا با درخواست اهالی و بدون درگیری انجام گرفت .  وی افزود : روستاهای یاد شده بر سر راه فرعی مهاباد – بوکان واقع شده و یکی از راه های عمده ورودی گروهک های فاسد آمریکایی به شمار می رفت که آن را به صورت هتل مطمئنی برای خود در آورده و نتیجه دستبردهای خود از شهر را به سهولت در آن پنهان می کردند . ارتش اسلام در سال گذشته نزدیک 50 شهید در این منطقه تقدیم کرده بود . (10)
پی نوشت:
1-   جمهوری اسلامی ، 15 دی 1360 ، صفحه 9
2- اطلاعات ، 15 دی 1360 ، صفحه 2
3- اطلاعات ، 15 دی 1360 ، صفحه 14
4- اطلاعات ، 15 دی 1360 ، صفحه 14
5- اطلاعات ، 15 دی 1360 ، صفحه 16
6- اطلاعات ، 15 دی 1360 ، صفحه 16
7- جمهوری اسلامی ، 15 دی 1360 ، صفحه 3
8- کیهان ، 16 دی 1360 ، صفحه 2
9- کیهان ، 16 دی 1360 ، صفحه 16
10- اطلاعات ، 16 دی 1360 ، صفحه 2

پژوهشگر :‌سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول