اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ماجرای ترور آیت‌الله محمد خامنه‌ای

طی یک درگیری مسلحانه که بین آیت الله محمد خامنه ای نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی با منافقین تروریست در خیابان سهروردی روی داد وی از ناحیه کتف مجروح شد و دو پاسدار محافظ ایشان نیز به شهادت رسیدند.

ماجرای ترور آیت‌الله محمد خامنه‌ای

رخدادهای 20 دی 1360

چکیده

  • طی یک درگیری مسلحانه که بین آیت الله محمد خامنه ای نماینده مشهد با منافقین روی داد وی از ناحیه کتف مجروح شد و دو پاسدار محافظ آیت الله خامنه ای نیز به شهادت رسیدند.
  • شورای عالی دفاع دیشب به ریاست حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور و با شرکت آیت الله هاشمی رفسنجانی نماینده امام در شورای عالی دفاع و جمعی از فرماندهان نظامی و نیز حجت الاسلام حاج سید احمد خمینی تشکیل جلسه داد .
  • آیت الله خامنه ای رئیس جمهور : ما از اول اعلام کرده ایم که با صلح مخالف نیستیم ولی نه با صلح غیرشرافتمندانه و ناشی از موضع ضعف.
  • در پی نمایش فیلم « ایران انقلاب بسته» از کانال اول تلویزیون فرانسه روزنامه لوکوتدین دوباری در شماره دیروز خود نوشت : ایران کشوری است که جز در مقابل خداوند و به هنگام نیایش سر تعظیم فرود نمی آورد .
  • موسوی خوئینی ها : آیا بر سر این اختلاف داریم که امروز خطرناکترین دشمن مسلمین و اسلام آمریکا است ؟ اگر آمریکا دشمن اسلام و مسلمین نیست چرا این همه در ایران جنایت کرد؟

ترور نا موفق آیت الله محمد خامنه ای توسط منافقین

طی یک درگیری مسلحانه که بین آیت الله محمد خامنه ای نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی با منافقین تروریست در خیابان سهروردی روی داد وی از ناحیه کتف مجروح شد و دو پاسدار محافظ آیت الله خامنه ای نیز به شهادت رسیدند. در منطقه درگیری یک بمب بسیار قوی که توسط منافقین کار گذاشته شده بود نیز توسط پاسداران انقلاب کشف و خنثی شد .

گفتنی است ساعت 8 بامداد امروز آیت الله محمد خامنه ای نماینده مردم مشهد هنگامی که همراه با دو محافظ خود از خیابان سهروردی عازم مجلس شورای اسلامی بود در تقاطع خیابان استاد مطهری مورد حمله منافقین مسلح قرار گرفت .  منافقین که در خرابه ای واقع در خیابان سهروردی در کمین نشسته بودند با رسیدن اتومبیل حامل ایشان با مسلسل یوزی به سوی سرنشینان اتومبیل آتش گشودند و در اثر تیراندازی متقابل دو محافظ به شهادت رسیدند.

پس از شهادت دو محافظ آیت الله محمد خامنه ای ایشان از خودرو پیاده و با منافقین درگیر شده و با اسلحه کمری به سوی اتومبیل منافقین تیراندازی کردند . در این لحظه بر اثر اصابت گلوله منافقین ایشان از ناحیه کتف مجروح گشته و منافقین نیز متواری شدند . متعاقب مجروحیت آیت الله محمد خامنه ای مردم منطقه ایشان را به بیمارستان انتقال دادند.(1)

 

رئیس جمهور : با همسایگان جنگ نداریم ولی متجاوز را تحمل نمی کنیم

شورای عالی دفاع دیشب به ریاست حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور و با شرکت آیت الله هاشمی رفسنجانی نماینده امام در شورای عالی دفاع و جمعی از فرماندهان نظامی و نیز حجت الاسلام حاج سید احمد خمینی تشکیل جلسه داد .  در پایان این جلسه آیت الله خامنه ای در گفت و گویی اظهار داشتند :در جلسه امشب 15 مسئله که عمدتا نظامی بودند یا مسائل سیاسی مربوط به مسائل نظامی مطرح شدند و در مورد اغلب آن ها تصمیماتی گرفته شد.

ایشان در مورد شایعه میانجیگری کشورهایی مانند اردن برای پایان جنگ اظهار داشتند : در شرایط کنونی تمام شدن جنگ به نفع عراق خواهد بود چون همان طور که در اخبار هم می شنوید ضربات کوبنده ایران بر عراق ضربات شکننده ای بوده و ما در ظرف چندین هفته اخیر در نقاط مختلف ضرباتی بر نیروهای عراقی وارد کرده ایم این طور احساس می شود که وقتی کسانی مثل زمامداران اردن مسئله میانجیگری را مطرح می کنند دو منظور را تعقیب می کنند : اولین هدفشان این است که ایران را با سرگرم شدن به مسائل صلح و آلوده شدن به مذاکرات بی نتیجه وادار کنند که این ضربات را کمتر وارد کند و عراق را از ضربات مهلک نیروهای رزمنده ایرانی نجات دهند و مقصود دوم این ها یک حمله سیاسی به ایران است .

آیت الله خامنه ای با اشاره به ادعای صلح صدام از روز آغاز تجاوز نظامی به ایران ادامه دادند : چون آتش افروزی و جنگ از نظر عرف سیاسی بین المللی و همچنین از نظر افکار عمومی جهان یک گناه محسوب می شود عراقی ها ضمن این که خودشان تجاوز کرده بودند و آتش جنگ را برافروخته بودند و به خاک یک کشور همسایه بی آزار صدها کیلومتر تجاوز کرده بودند در عین حال کار سیاسی هم می کردند و مرتب ادعای صلح هم از آن ها سر می زد .

ایشان ادامه دادند : ما از اول اعلام کرده ایم که با صلح مخالف نیستیم ولی نه با صلح غیرشرافتمندانه و ناشی از موضع ضعف ، ما مورد تجاوز قرار گرفتیم و قدرت راندن متجاوز و انهدام او را هم ولو در دراز مدت داریم و این کار را تاکنون پیش برده ایم بعد این هم انجام خواهیم داد.

آیت الله خامنه ای تاکید کردند : هرگونه صلحی اگر قرار است انجام گیرد آن وقتی انجام خواهد گرفت که متجاوز از خاک ما بیرون رفته باشد مادامی که متجاوز در داخل خانه ما است ما به هیچ وجه مذاکره صلح را قبول نمی کنیم و این حق طبیعی ما است .

رئیس جمهور ادامه دادند : ما بارها اعلام کرده ایم اکنون هم رسما اعلام می کنیم که ما طرفدار جنگ نبوده و نیستیم و با هیچ همسایه ای قصد جنگ نداشته و نداریم اما متجاوز را هم به هیچ وجه تحمل نمی کنیم و پاسخ متجاوز را با امکانات داخلی خودمان و بدون استمداد از هیچ قدرتی می دهیم . (2)

ایران قدرتی که جز در برابر خدا تعظیم نمی کند

در پی نمایش فیلم « ایران انقلاب بسته» از کانال اول تلویزیون فرانسه روزنامه لوکوتدین دوباری در شماره دیروز خود نوشت : ایران کشوری است که جز در مقابل خداوند و به هنگام نیایش سر تعظیم فرود نمی آورد .

فیلم مورد اشاره که حاوی گوشه هایی از پیروزی های سپاه اسلام در جبهه بستان ، حوادث داخلی و نیز مصاحبه با شخصیت های کشوری بوده با استقبال فراوان ایرانیان و اعراب مسلمان مقیم پاریس روبرو شده است . لوکوتدین دوباری ضمن تحلیلی از انقلاب اسلامی ایران نوشت : انقلاب ایران در حال دست یافتن به پیروزی هایی است و علی رغم پیش بینی های مخرب از انقلاب پخش این فیلم از تلویزیون فرانسه بسیار حیرت آور بود.

این روزنامه ادامه می دهد : ما در این فیلم دیدیم که رزمندگان ایرانی چطور در حال ضربه زدن به دشمنان عراقی خود بودند دشمنانی که هر آن قصد نفوذ در جبهه های داخل کشور را دارند . (3)

موسوی خوئینی ها : امروز خطرناک ترین دشمن مسلمین آمریکا است

موسوی خوئینی ها در مراسم هفته وحدت با اعلام ناراحتی از تفرقه مسلمانان مشترکات مسلمین را برشمرد. وی اظهار داشت : آیا بر سر این اختلاف داریم که امروز خطرناکترین دشمن مسلمین و اسلام آمریکا است ؟ اگر آمریکا دشمن اسلام و مسلمین نیست چرا این همه در ایران جنایت کرد؟ چرا تا آن حد در برابر پیروز شدن انقلاب اسلامی مقاومت کرد؟ از چه می ترسد؟ آمریکا در برابر چه چیز مقاومت می کرد ؟ اگر فقط هدف انقلاب این بود که رژیمی برود و رژیم دیگری بیاید ولی باز هم خالی از محتوای اسلام باشد فکر می کنید که آمریکا می ترسید؟ ابدا !

وی ادامه داد : آیا آمریکا دشمن اسلام و مسلمین نیست؟ آیا این آمریکا نیست که در منطقه نیروی واکنش سریع ایجاد کرده است ؟ آیا علمای هر دو طایفه از مسلمین این حقیقت تلخ را منکر هستند؟(4) موسوی خوئینی ها در بخش دیگری از سخنان خود گفت : به یاری خدا با صدور انقلاب این قرن قرن سقوط مستکبرین و درهم شکسته شدن آمریکا است . (5)

پی نوشت :

 اطلاعات ، 20 دی 1360 ، صفحه 4
 اطلاعات ، 20 دی 1360 ، صفحه 2
 اطلاعات ، 20 دی 1360 ، صفحه 12
اطلاعات ، 20 دی 1360 ، صفحه 9
کیهان ، 20 دی 1360 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول