اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

درخواست فارک از کلمبیا برای ایجاد فرصت‌های صلح در سال ۲۰۱۵

نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) با انتشار پیامی ضمن اعلام تبریک سال نو از دولت این کشور خواستند در سال ۲۰۱۵ فرصت‌های بیشتری را برای ایجاد صلح مهیا کند.

درخواست فارک از کلمبیا برای ایجاد فرصت‌های صلح در سال ۲۰۱۵

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) با انتشار بیانیه‌ای اقدامات خصمانه ارتش ملی این کشور را که در روند مذاکرات صلح بین 2 طرف اختلال ایجاد می‌کند محکوم کردند.

در این بیانیه که از «هاوانا» پایتخت کوبا منتشر شد نیروهای «فارک» به اقداماتی که ارتش کلمبیا در مناطقی که این نیروها حضور دارند به ویژه ایالت «کائوکا» جایی که «کارلوس بسررا اوخدا» سرباز کلمبیایی که توسط فارک به اسارت گرفته شده و در روز جمعه توسط این نیروها آزاد گشت اشاره کرد.

در روزهای 24 و 25 دسامبر ( 3 و 4 دی 93) جبهه‌های مختلفی از نیروهای «فارک» طی گزارش‌هایی از عملیات بمب‌گذاری و افزایش حضور نیروهای نظامی کلمبیا خبر دادند در حالی که گفته می‌شد دولت این کشور به دنبال ایجاد جنگ نیست.

«فارک» اعلام کرد: ما به مردم هشدار دادیم که جنبش‌های سیاسی و سازمان‌هایی که مسئول استقرار این نیروهای نظامی تحریک آمیزند توسط کسانی که به دنبال ایجاد جنگ هستند به وجود آمده در حالی که نیروهای «فارک» را متهم به نقض آتش بس می‌کنند.

«فارک» افزود در حالی که تمام نیروهایش در حال آماده‌باش دفاعی هستند امیدوار است که شرایطی به وجود نیاید که آتش بس یک‌جانبه‌ای که توسط این نیروها اعلام شده لغو گردد؛ در ماه دسامبر «فارک» آتش بس یک‌جانبه اعلام کرد.

«فارک» در نامه‌ای سرگشاده به پلیس و ارتش ملی کلمبیا در 25 دسامبر (4 دی 93) اعلام کرد: در سال جدید نیز بر درخواست خود مبنی بر یک آتش بس یک‌جانبه و نامحدود که در چارچوب مذاکرات صلح با دولت کلمبیا گرفته شده، پایبندیم.

«فارک» در این نامه همچنین ضمن توضیح آن‌که چرا تصمیم به درخواست آتش بس گرفته اعلام کرد: ما این گام مهم را در پاسخ به درخواست‌های مکرر کمیته قربانیان جنگ‌های مسلحانه که به «هاوانا» آمده بودند گرفتیم زیرا آن‌ها خواستار این موضوع بودند که دیگر شاهد هیچ گونه کشته، مجروح و یا کسانی که از این درگیری‌های داخلی رنج برده‌اند نباشند؛ کمیته قربانیان جنگ‌های مسلحانه کلمبیا همچنین معتقدند که افراد زیادی قربانی این درگیری‌های داخلی شده و درد و رنج فراوانی نصیب خانواده‌های آن‌ها گشته است بنابراین هیچ دلیلی برای گسترش این جنگ پوچ و نامعقول وجود ندارد.

«فارک» از طریق وب سایت خود در اول ژانویه (11 دی 93) با انتشار پیامی ضمن اعلام تبریک سال نو درخواست دوباره خود را برای ایجاد صلح بیان کرده و گفت: کلمبیا دیگر نباید صحنه درگیری و جنگ باشد و از کسانی که خواستار صلح هستند می‌خواهیم به ما بپیوندد و به کسانی هم که به هر دلیل مخالف صلح هستند اعلام می‌کنیم که به آن‌ها اجازه نخواهیم داد که باعث آزار و اذیت هموطنان ما گردند.

در پیامی که به مناسبت تبریک سال نو توسط نیروهای «فارک» منتشر شد همچنین آمده است که دولت کلمبیا باید در سال جدید به این درگیری 50 ساله که موجب آواره شدن میلیون‌ها کلمبیایی گشته است پایان دهد.

«فارک» در این پیام تصریح کرد: از سرگیری روابط دیپلماتیک بین هاوانا و واشنگتن نشان دهنده آن بود که سیاست‌های آمریکا در کوبا شکست خورده است؛ در کلمبیا نیز واقعیت‌ها نشان می‌دهد که جنگ 50 ساله علیه کسانی که در برابر نابرابری و فقر مقاومت می‌کنند شکست خواهد خورد و زمان آن فرا رسیده که ما نیز در مذاکرات خود با دولت کلمبیا تغییراتی ایجاد کرده و فرصت‌های بیشتری را برای صلح مهیا کنیم تا بتوانیم شرایط مساعدتری را برای مردم در کشور به ارمغان آوریم.

دولت کلمبیا و «فارک» مذاکرات خود را از 19 نوامبر 2012 (29 آبان 91) با هدف برقراری صلح و پایان دادن به درگیری موجود در این کشور که بیش از نیم قرن به طول انجامیده آغاز کرده‌اند؛ این درگیری‌ها تاکنون220 هزار نفر کشته و 6 میلیون و 800 هزار نفر آواره بر جای گذاشته است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول