اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

آتش‌بس یکجانبه‌ فارک در کلمبیا به مناسبت آغاز سال نو میلادی

نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) علی‌رغم وجود حمله‌های نظامی از سوی دولت این کشور از برقراری آتش‌بس یک‌جانبه‌ای به مناسبت جشن کریسمس در روزهای آینده خبر داد.

آتش‌بس یکجانبه‌ فارک در کلمبیا به مناسبت آغاز سال نو میلادی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»،نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) روز گذشته اعلام کردند که در روزهای آینده آتش‌بس یک‌جانبه‌ای را برای کریسمس در نظر می‌گیرند.

«پابلو کاتاتومبو» سخنگوی نیروهای فارک در اطلاعیه‌ای از هاوانا ( پایتخت کوبا) گفت: ما در حال بررسی امکان اعلام آتش‌بسی دیگر هستیم و اگر در این مورد به اتفاق نظر برسیم در روزهای آینده پیرامون آن توضیحاتی ارائه خواهیم داد ولی اکنون در مورد روز دقیق برقراری آتش‌بس مطلبی بیان نمی‌کنم.

این اولین باری نخواهد بود که فارک آتش‌بس موقت یک‌جانبه‌ای را اعلام می‏‌کند؛ در سال 2012 و 2013 نیز فارک به طور موقت عملیات تهاجمی خود را طی برگزاری جشن‌های کریسمس متوقف کرد و در زمان انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا در اوایل سال جاری نیز آتش‌بس اعلام کرده بود.

این در حالی است که دولت کلمبیا عملیات نظامی علیه فارک را همچنان ادامه داده به طوری که 9 تن از این نیروها توسط بمبی که از سوی ارتش این کشور کار گذاشته شده بود، در روز دوشنبه 15 دسامبر ( 24 آذر93) کشته شدند.

قربانیان جنگ‌های داخلی 50 ساله دولت کلمبیا و نیروهای فارک همواره خواستار برقراری آتش‌بسی 2جانبه بین 2 طرف هستند.

دولت کلمبیا و نیروهای فارک روند مذاکرات صلح را در نوامبر 2012 (آبان 91) در هاوانا پایتخت کوبا با هدف پایان دادن به درگیری مسلحانه‌ای که بیش از نیم قرن ادامه یافته آغاز کردند؛ این درگیری از ابتدا تاکنون باعث آواره شدن بیش از 4 میلیون کلمبیایی و همچنین کشته شدن 600 هزار نفر گشته است.

تاکنون، مذاکرات مذکور موجب توافق روی 3 مسئله از 6 موضوعی که در دستور کار قرار داشت شده است، از جمله اصلاحات روستایی در مه 2013 (اردیبهشت 92)،  مشارکت سیاسی در نوامبر 2013 (آبان 92)  و مواد مخدر در مه 2014 (اردیبهشت 93).

انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول