اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مرتجعین عرب در صف رابطه با اسرائیل!

شیمون پرز رهبر حزب مخالف کارگر اسرائیل دیروز پیش بینی کرد که عربستان سعودی دومین کشور عربی خواهد بود که با اسرائیل قرارداد صلح امضا خواهد کرد پرز همچنین گفت : به نظر من اردن سومین کشور عربی خواهد بود که با ما پیمان صلح را امضا خواهد کرد زیرا شاه خوب اردن به ما نیاز دارد .

مرتجعین عرب در صف رابطه با اسرائیل!

رخدادهای 19 آذر 1360

چکیده

  • هواپیمای ربوده شده لیبیایی که دیروز بعد از ظهر تهران را ترک کرده بود دیشب برای سومین بار در بیروت فرود آمد و افرادی که آن را در اختیار داشتند به برنامه گروگان گیری خود پایان دادند .
  • شورای ملی پارلمان عراق و شورای عالی شوروی تصمیم مشترک خود را برای گسترش رشته های موجود بین دو کشور و تقویت روابط دوجانبه اعلام کردند.
  • شیمون پرز رهبر حزب مخالف کارگر اسرائیل دیروز پیش بینی کرد که عربستان سعودی دومین کشور عربی خواهد بود که با اسرائیل قرارداد صلح امضا خواهد کرد.
  • نشریه انگلیسی زبان حوادث خاورمیانه که در لندن انتشار می یابد در شماره اخیر خود نوشت : گزارش های رسیده از عراق حاکیست ژنرال صالح عسکر التکریتی فرمانده پیشین نیروهای عراقی در محور آبادان اعدام شده است .
  • زهرا رهنورد طی مصاحبه ای در توصیف همسرش میرحسین موسوی که چندی است نخست وزیر شده است گفت : شوهرم غیرتمندانه قائل به جدایی محیط فعالیت زنان از مردان است .
  • مقارن ظهر دیروز سه جنگنده مهاجم ارتش متجاوز عراق ایلام را مورد حمله هوایی قرار دادند که بر اثر این حمله بیش از 90 کودک و غیر نظامی به شهادت رسیده و یا زخمی شدند.
  • آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس گفت : صدام با بمباران هوایی شهر مقاوم ایلام به استقبال روز جهانی حقوق بشر رفته است .

ربایندگان هواپیمای لیبی خود را تسلیم کردند

هواپیمای ربوده شده لیبیایی که دیروز بعد از ظهر تهران را ترک کرده بود دیشب برای سومین بار در بیروت فرود آمد و افرادی که آن را در اختیار داشتند به برنامه گروگان گیری خود پایان دادند . آن ها قبل از فرود ضمن تماس با ماموران برج مراقبت خواسته بودند که شفیق وزان نخست وزیر چند تن از مقامات جنبش امل و از آن میان رئیس این جنبش در فرودگاه حضور به هم رسانند.

تلویزیون لبنان در این راستا اعلام کرد که یک توافق اصولی برای آزاد کردن مسافرین هواپیمای بوئینگ لیبیایی بین هواپیماربایان و مقام های لبنانی حاضر در فرودگاه بیروت به عمل آمده است . آخرین خبر این که گروگان گیران در اولین ساعات روز پنجشنبه خود را به مقامات لبنانی تسلیم کردند.(1)

مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر نیز طی یک مصاحبه مطبوعاتی ضمن روشن کردن موضع دولت جمهوری اسلامی ایران در مقابل مسئله هواپیما ربایی گفت : ما فکر می کنیم این روش ها روش هایی نیست که بتواند به مبارزات کشورهای دربند کمک کند برای همین ما با هواپیما ربایی مخالفیم.(2)

شوروی روابط خود را با صدام گسترش می دهد

شورای ملی پارلمان عراق و شورای عالی شوروی تصمیم مشترک خود را برای گسترش رشته های موجود بین دو کشور و تقویت روابط دوجانبه بر اساس قرارداد دوستی و همکاری که در سال 1972 میان مسکو و بغداد امضا شده اعلام کردند. در حالی که عراق آغاز کننده جنگ علیه ایران است در اعلامیه مشترک عراق و شوروی در این زمینه تاکید شده است : دو طرف از ادامه نبرد بین دو کشور ایران و عراق ابزار نگرانی کرده و خواسته اند که هر چه زودتر یک راه حل مسالمت آمیز برای پایان دادن به جنگ پیدا شود . (3)

مرتجعین عرب در صف رابطه با اسرائیل !

شیمون پرز رهبر حزب مخالف کارگر اسرائیل دیروز پیش بینی کرد که عربستان سعودی دومین کشور عربی خواهد بود که با اسرائیل قرارداد صلح امضا خواهد کرد ، لازم به یادآوری است که مصر در سال 1979 با اسرائیل یک پیمان صلح را امضا کرده است . پرز خطاب به کنفرانس روسای سازمان های عمده یهودی آمریکایی گفت : عربستان نیاز دارد که با اسرائیل در صلح به سر برد .

پرز همچنین گفت : به نظر من اردن سومین کشور عربی خواهد بود که با ما پیمان صلح را امضا خواهد کرد زیرا شاه خوب اردن [!] به ما نیاز دارد اما در حال حاضر وی قادر نیست به طور مستقل عمل نماید.(4)

اعدام فرمانده نیروهای عراقی در محور آبادان!

نشریه انگلیسی زبان حوادث خاورمیانه که در لندن انتشار می یابد در شماره اخیر خود نوشت : گزارش های رسیده از عراق حاکیست ژنرال صالح عسکر التکریتی فرمانده پیشین نیروهای عراقی در محور آبادان اعدام شده است . این نشریه می افزاید : عقب نشینی خفت بار نیروهای عراقی از جبهه آبادان موج تکان دهنده شدیدی سراسر ارتش و ساخت دولتی عراق را در برگرفته و در پی این عقب نشینی ژنرال صالح عسکر التکریتی که فرماندهی کل نیروهای عراقی در جبهه آبادان را به عهده داشت اعدام شده است . (5)

زهرا رهنورد : شوهرم غیرتمندانه معتقد به جدایی محیط فعالیت زنان از مردان است

زهرا رهنورد طی مصاحبه ای در توصیف همسرش میرحسین موسوی که چندی است نخست وزیر شده است گفت : شوهرم غیرتمندانه قائل به جدایی محیط فعالیت زنان از مردان است .(6)

شهادت و زخمی شدن 90 غیرنظامی در بمباران ایلام

مقارن ظهر دیروز سه جنگنده مهاجم ارتش متجاوز عراق ایلام را مورد حمله هوایی قرار دادند که بر اثر این حمله بیش از 90 کودک و غیر نظامی به شهادت رسیده و یا زخمی شدند. بر اساس گزارش دریافت شده ساعت 12 و 5 دقیقه روز گذشته جنگنده های عراقی پس از رسیدن به آسمان ایلام ساختمان بانک کشاورزی در خیابان سعدی این شهر را هدف قرار دادند و آن را منهدم کردند و این در حالی بود که کارمندان مشغول کار بودند.

همچنین چادرهای آوارگان جنگی مهران نیز در این محل به وسیله راکت و بمب خوشه ای بمباران شد که تا ساعت 2 بعد از ظهر دیروز 11 جنازه به سردخانه بیمارستان امام خمینی تحویل گردید. در این میان متجاوز از 70 زن و مرد و کودک نیز مجروح شدند و به بیمارستان انتقال یافتند. بر اساس این گزارش شهدای بمباران وحشیانه ایلام اکثرا غیر قابل شناسایی هستند ولی در میان آن ها زنان و کودکان نیز به چشم می خورند.(7)

هاشمی : صدام با بمباران ایلام به استقبال روز حقوق بشر رفته است

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس گفت : صدام با بمباران هوایی شهر مقاوم ایلام به استقبال روز جهانی حقوق بشر رفته است .  وی افزود : با بمباران یک شهر مرزی و تبلیغات فراوان نمی شود روحیه ارتش شکست خورده را تقویت کرد ما بار دیگر حرف خود را تکرار می کنیم بقیه نظامیان صدام همان سرنوشت را دارند که گریبانگیر سربازان شکست خورده عراق گردید . (8)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 19 آذر 1360 ، صفحه 20

2- جمهوری اسلامی  ، 19 آذر 1360 ، صفحه 10

3- اطلاعات ، 19 آذر 1360 ، صفحه 20

4- اطلاعات ، 19 آذر 1360 ، صفحه 20

5- اطلاعات ، 19 آذر 1360 ، صفحه 17

6- روزنامه اطلاعات به نقل از زن روز ، 19 آذر 1360 ، صفحه 13 ، لازم نیست که برای نقد این اظهارات به برنامه های مدون از سوی احزاب دو قلوی مشارکت و مجاهدین انقلاب درباره زنان که قرار بود در صورت پیروزی موسوی در انتخابات 88 اجرایی شود مرور و نگاهی بیندازیم و در این زمینه تحقیق و پژوهشی کنیم و یا ضروری نیست که در این زمینه به عملکرد اصلاح طلبان در هشت ساله دولت اصلاحات نگاهی بیندازیم که در این زمینه ها گفتنی فراوان است و درد فراوان تر ...تنها به یک مورد اشاره می کنیم و می گذریم ...در سال 1388 زهرا رهنورد به عنوان بانوی اول دولت احتمالی میرحسین موسوی در همه میتینگ های انتخاباتی شوهر خود و بعضا دوشادوش دیگرانی چون محمد خاتمی و ...حضور یافت در بسیاری از این میتینگ ها حضور او ضروری نبود جز این که می خواستند بحث بانوی اول کشور که یک عرف مبتذل غربی است را جا بیندازند.

به گزارشی که در آن برهه رسانه های ضد انقلاب از جمله العربیه و به نقل از فایننشال تایمز منتشر کردند اگر نگاهی بیندازیم عمق تفاوت دیدگاه را از دیروز تا امروز بهتر می توانیم درک کنیم .

در این گزارش آمده است : از هنگام پیروزی انقلاب سال 1979 در هیچ انتخاباتی همسران نامزدهای ریاست جمهوری ایران نقش چشمگیری را در کنار کاندیداتورها  ایفا  نکردند اما در این دوره فعالیت های زهرا رهنورد در کنار همسرش میر حسین موسوی می رود تا مصداق مفهوم "بانوی اول" را برای اولین بار رقم بزند واین سنت را برای همیشه بشکند وی این کار را با ظهور گسترده در انظار عمومی در حال انجام دادن است وبه حق می توان وی را نامزد "بانوی اول" ایران نامید .

"فایننشال تایمز" با توجه به این پدیده که در جامعه ی ایران بعد از انقلاب تازگی دارد از زهرا رهنورد که از شاگردان دکتر علی شریعتی بود به عنوان یک نویسنده و مجسمه ساز نام برد که "می تواند می‌‌تواند سمبلی برای جوانان و زنان باشد".

بر اساس گزارش های رسیده از ایران کاندیدای "بانوی اول" به طور حساب شده ای در اغلب فعالیت های تبلیغاتی همسرش در شهرهای مختلف این کشور شرکت کرده وگاهی دست در دست میر حسین موسوی در مقابل دوربین های خبرنگاران ظاهر شده است وبا وی عکس گرفته وبه نفع او سخنرانی کرده است بطوری که برخی ها از وی به عنوان سرمایه ای تبلیغاتی به نفع این کاندیدای اصلاح طلب نام برده اند .

از سوی دیگر هایده فرمانی گزارشگر خبرگزاری فرانسه در تهران در گزارش روز شنبه 23/5/2009 خود با توصیف زهرا رهنورد به عنوان یک استثنا از دید زنان نوشت :"در صورت پیروزی نخست وزیر سابق ایران در انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد ، زهرا رهنورد اولین زنی خواهد بود که به عنوان همسر رئیس جمهور ایران در صحنه سیاسی حضور خواهد داشت".

این گزارش می افزاید : زهرا رهنورد از هنگام اعلام نامزدی میر حسین موسوی که اغلب در کنار همسرش ظاهر شده است از این فرصت برای انتقاد شدید از حذف زنان از جامعه به ویژه در دوره ی ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد محافظه کار و تندرو استفاده می کند".

وی به عنوان مدافع برابری حقوق زنان خواستار تغییر قوانین قضایی تبعیض آمیز علیه زنان شده است و خواهان اعطای جایگاه اقتصادی به آنان است.

در ادامه این گزارش آمده است :"وی با آنکه چادر مشکی سنتی بر سر دارد اما روسری و لباسهایش رنگی است و با آرایشی مشهود در مقابل دوربین ها لبخند می زند".

حال طبیعی است بپرسیم اگر میرحسین موسوی در سال 1360 غیرتمندانه و متعصبانه معتقد به جدایی محیط های زنانه از مردانه تا حد امکان بود آیا این غیرت و تعصب در سال 88 از وجود او رخت بر بسته بود؟!

 

7- کیهان ، 19 آذر 1360 ، صفحه 2

8- کیهان ، 19 آذر 1360 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول