اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

روایت قاری ممتاز مشهدی از عدالت داوران مسابقات قرآن/ قاریانی که خانه‌نشین شدند

قاری ممتاز مشهدی قرآن کریم با بیان ماجرایی جالب از عدالت‌ورزی داوران مسابقات قرآن، گفت: عمر قاریان ممتاز ایرانی به جای تربیت امثال خود در حال تلف شدن در مسابقات است که گاه منجر به ناامیدی و خانه‌نشینی آنها نیز می‌شود.

روایت قاری ممتاز مشهدی از عدالت داوران مسابقات قرآن/ قاریانی که خانه‌نشین شدند

خبرگزاری فارس - مهدی احمدی: در ادامه جمع‌آوری نظرات شرکت‌کنندگان مسابقات سراسری قرآن کریم درباره کم و کیف این مسابقات دقایقی با «حمید‌رضا عباسی» قاری ممتاز قرآن کریم و نفر چهارم مسابقات قرآن مالزی به گفت‌وگو نشستیم.

مسابقات قرآن قیف بزرگی است که 10ها هزار نفر وارد آن می‌شوند و فقط یک نفر از آن عبور می‌کند

عباسی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در خصوص مسابقات کشوری قرآن گفت: مسابقات قرآن مانند یک قیف بزرگی است که 10ها هزار نفر همه‌ساله با حضور در مراحل شهرستانی، استانی و کشوری سعی بر عبور از این قیف دارند، اما دست آخر از بین هزاران نفر تنها یک نفر از آن عبور می‌کند در حالی که شاید بیش از 30 نفر دیگر، هم‌ردیف و هم‌توان این یک نفر هستند اما به دلایل مختلفی مانند بدشانسی، سرماخوردگی، اعمال سلیقه و شاید اشتباهات در داوری نمی‌توانند از این قیف عبور کنند و با وجود همه توانایی‌ها از همه امتیازات هم محروم می‌مانند.

 

برخی اتفاقات مسابقات سرنوشت یک شرکت‌کننده را تغییر می‌دهد

عباسی با بیان خاطره‌ای از مسابقات سراسری سال گذشته در رابطه با نحوه راهیابی خود به فینال گفت: سال گذشته در مرحله نیمه نهایی به عنوان نفر شانزدهم اعلام شدم و به رأی داوران هم احترام گذاشتم. همان روز کاملاً اتفاقی بعد از صرف ناهار در آسانسور یکی از داوران را دیدم که پس از احوال‌پرسی اشکالی که باعث کسر نمره از من شد را به من گفت، اما احساس کردم که این اشکال را در تلاوت نداشتم و به وی گفتم: که من این اشتباه را نداشتم و صوت تلاوتم در مسابقات را برای او گذاشتم و او هم بعد از گوش دادن دوباره، حرفم را پذیرفت و خلاصه اینکه داوران پس از باز‌بینی تلاوت 1.5 نمره به من بازگردادند و این اتفاق باعث حضورم در فینال شد. البته این عدالت داوران ما را می‌رساند که به اعتراضات هم توجه می‌کنند و اگر حقی از کسی ضایع شده باشد به او باز‌می‌گردانند، اما به هر حال این‌گونه اتفاقات ممکن است سرنوشت یک قاری را تغییر دهد.

اشکالی ندارد اگر در مسابقات 15 یا 20 نفر به عنوان نفرات برتر انتخاب شوند

این قاری ممتاز قرآن کریم با اشاره به ضرورت تعیین حدنصاب برای انتخاب قاریان برتر کشور گفت: باید یک حدنصابی برای انتخاب برترین‌های مسابقات تعیین شود و طی آن نفرات برتر انتخاب شوند. به هیچ وجه اشکالی ندارد که بگوییم امسال این 15 نفر قاریان برتر کشور هستند و لزومی هم ندارد که اعلام شود کدام یک اول و کدام یک دوم است. البته همه امتیازاتی که به نفر اول مسابقات اعطا می‌شود مانند سفرهای تبلیغی، تلاوت در صدا و سیما، اعزام به حج و سایر امتیازات هم باید به این افراد اعطا شود.

نخبگان قرآنی جای تربیت امثال خود، عمرشان را صرف نمره گرفتن از مسابقات می‌کنند

وی مسابقات قرآن را مانعی برای رشد قاریان و تلاش آنها برای تربیت شاگردان دانست و گفت: افرادی مانند آقایان فردی، غلام‌نژاد، یادگاری، مشمول و یا حتی خود من سال‌هاست برای کسب عنوان در مسابقات تلاش می‌کنیم در حالی که می‌توانستیم در این سال‌ها 10ها نفر مانند خودمان تربیت کنیم، اما سالیان است که به دنبال یک نمره و امتیاز هستیم. حال سؤال اینجاست که مگر عمر تلاوت یک قاری چقدر است؟ که ما بخش اعظم عمرمان را برای مسابقات صرف می‌کنیم، البته همه قاریان قرآن در راه آموزش جوانان و نوجوان تلاش می‌کنند و کار‌های شایسته‌ای انجام می‌دهند، اما بخش اعظمی از انرژی قاریان قرآن صرف مسابقات می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از قاریان هم در بین راه مسابقات را رها کردند و مشغول زندگی شدند. متأسفانه مسئولان هم هر‌سال یک آمار عجیب از تعداد شرکت‌کنندگان در مسابقات می‌دهند در حالی که اغلب این افراد کسانی هستند که سالیان سال پشت سد مسابقات باقی مانده‌اند و مانند توپی که به تیر دروازه خورده به زمین مسابقه بازگشته‌اند.

 

مسابقات باید باعث شود شرکت‌کنندگان برای موفقیت همدیگر دعا کنند

عباسی با اشاره به اینکه باید مسئولان مسابقات را به‌گونه‌ای برگزار کنند که شرکت‌کنندگان برای موفقیت هم دعا کنند، گفت: هنگامی که تعداد زیادی از قاریان قرآن در شرایط یکسان و در آمادگی قرار دارند چه اشکال دارد رقابت را به گونه‌ای تنظیم کنیم که همه برای موفقیت هم دعا کنند، متأسفانه کار به گونه‌ای طراحی شده که شرکت‌کنندگان ممکن است در دلشان امیدوار باشند که رقیبشان بهتر از او نخواند، در حالی که اگر همه کسانی که آماده هستند به عنوان نفرات برتر معرفی شوند مطمئن باشید که همه برای موفقیت هم دعا می‌کنند.

مسئولان ما با تأیید مالزیایی‌ها به قاریان امتیاز می‌دهند

وی با اشاره به سخنی از استاد ابوالقاسمی درباره مسابقات مالزی گفت: سال گذشته استاد ابوالقاسمی به نکته جالبی اشاره کرد و گفت: متأسفانه کشور ما قاری قرآن را به مالزی اعزام می‌کند، حال اگر مسئولان این کشور قاری ما را تأیید کنند که اغلب نمی‌کنند به این قاری امتیاز می‌دهیم. چرا ما باید بنشینیم و دست روی دست بگذاریم تا مالزیایی‌ها ما را تأیید کنند و با تأیید آنها به قاری امتیاز بدهیم و خودمان این کار را نکنیم.

قاریان ممتاز اگر تنها یک‌ سال در مسابقات عنوان کسب نکنند باید سال بعد همه چیز را از صفر شروع کنند

وی در ادامه افزود: البته این همه مشکل نیست و یکی از مشکلات بزرگ این مسابقات این است که فردی که سال گذشته در فینال حضور داشته و حتی عنوان هم کسب کرده فقط برای امسال می‌تواند مستقیماً در مسابقات کشوری شرکت کند این فرد اگر به دلیل سرماخوردگی و یا به هر دلیل دیگر امسال به عنوان نرسد باید سال آینده همه کار را از نو آغاز کند و با حضور در مرحله شهرستانی‌ گام به مسابقات بگذارد. متأسفانه این هم در شأن قاری ممتاز نیست، هم انرژی او را هدر می‌دهد و هم اینکه رقبای وی انگیزه چندانی برای شرکت در مسابقات ندارند زیرا توانایی خود را در حد رقیبشان نمی‌دانند.

 

در استان خراسان رضوی بیش از 20 قاری که بالقوه استحقاق کسب مقام اول کشور را دارند وجود دارد

وی در خصوص مسابقات استان خراسان رضوی گفت: در مسابقات این استان، بالقوه 20 قاری درجه‌ یک وجود دارند که هر کدام از اینها می‌توانند نفر اول کشور باشند اما حتی به این 20 نفر اجازه رقابت هم داده نمی‌شود و تنها 3 یا 4 نفر مجوز ورود به مسابقات کشوری دریافت می‌کنند و بقیه محروم می‌مانند حال سؤال اینجاست تکلیف سایر شرکت‌کنندگان که توانایی‌های بالایی هم در این زمینه دارند چیست؟

مسابقات سال‌به‌سال رو به بهبودی است و مشکلات آن یک‌شبه حل نمی‌شود

وی در پایان با ابراز امید‌واری از حل این‌گونه مشکلات گفت: مسئولان برگزاری مسابقات هر سال تلاش زیادی برای حل مشکلات مسابقات قرآن دارند و نمی‌توان انتظار داشت یک‌‌ شبه همه این موضوعات حل شود، البته همه‌ ساله شاهد بهتر شدن این رقابت‌ها هستیم اما امید‌وارم روزی فرا رسد که این مسابقات راهی باشد برای تربیت و معرفی قاریان و حافظان قرآن و روز به روز شاهد انس بیشتر مردم با آیات الهی باشیم.

به گزارش فارس «حمید‌رضا عباسی» متولد 1355 شهر زنجان است که از همان کودکی به همراه خانواده به مشهد مقدس مهاجرت می‌کند. این قاری قرآن کریم هم‌اکنون افتخار تلاوت در حرم مطهر امام‌رضا(ع) را هنگام اذان ظهر روز‌های شنبه‌ هر هفته دارد.

وی حدود 10 سال است که در مسابقات اوقاف شرکت می‌کند و تاکنون دو بار عنوان سوم مسابقات کشوری و چهارم مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی را از آن خود کرده است.

عباسی متأهل و صاحب دو فرزند به نام‌های «مهدی» و «محمد‌هادی» است. برای آشنایی بیشتر با عباسی از اینجا اقدام کنید.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول