اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

طرحی که سقوط عرفات را رقم زد

یاسر عرفات از طرح ننگین و تسلیم طلبانه آمریکایی شاهزاده فهد که موجب به رسمیت شناختن اسرائیل از طرف اعراب می شود و با مخالفت شدید امام خمینی روبرو شد دفاع کرده و آنرا طرحی بی جایگزین اعلام کرد.

طرحی که سقوط عرفات را رقم زد

رخدادهای 26 آبان 1360

چکیده

  • مخالفت با طرح ننگین و تسلیم طلبانه عربستان برای به رسمیت شناختن اسرائیل هر لحظه گسترش می یابد مطبوعات الجزایر طی یک واکنش شدید اعلام کردند که تلاش های عربستان برای تصویب این طرح بیهوده است .
  • یاسر عرفات نیز ضمن دفاع از طرح فهد اعلام کرد هیچ طرحی نمی تواند جایگزین این طرح شود!
  • در پی پاکسازی تعدادی از روستاهای محور مهاباد – میاندوآب گروهی از ریش سفیدان روستاهای این منطقه با مراجعه به پایگاه امیرآباد خواستار اعلام دوباره عفو عمومی از سوی امام خمینی شدند.
  • روزنامه های امروز بیروت سخنان دیروز امام خمینی پیرامون طرح فهد و نیز گفته های آیت الله خامنه ای را با عنوان های درشت در صفحات اول خود منعکس کردند.
  • السفیر در تیتر یک خود نوشت : امام خمینی گفت : « طرح فهد مخالف اسلام است» و « ننگ است بر اعراب که این طرح را بپذیرند»
  • در پی موضع گیری قاطع امام خمینی در مقابل طرح آمریکایی فهد آیت الله منتظری در پیامی ملت را به راهپیمایی علیه شیطان بزرگ و صهیونیزم دعوت کرد.

رادیو ریاض مدعی شد : حمایت شوروی از طرح فهد

خبرگزاری سعودی به استناد تفسیری که یکشنبه شب از رادیو تلویزیون مسکو پخش شد گزارش داد که شوروی از طرح صلح عربستان سعودی برای خاورمیانه پشتیبانی می کند. به گزارش خبرگزاری سعودی مفسر سیاسی شوروی گفته است که طرح سعودی با توجه به شرایط کنونی و شکست قراردادهای کمپ دیوید در تحقق بخشیدن به صلح در منطقه باید مورد توجه قرار گیرد.

از سوی دیگر روزنامه المدینه سرمقاله خود را به تفسیر رادیو و تلویزیون مسکو اختصاص داده و نوشته است : مسکو و ریاض درباره خاورمیانه نظر مشابهی دارند و در چنین شرایطی برای برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور هیچ گونه مانعی وجود ندارد . (1)

حمایت عرفات از طرح فهد !

مخالفت با طرح ننگین و تسلیم طلبانه عربستان برای به رسمیت شناختن اسرائیل هر لحظه گسترش می یابد مطبوعات الجزایر طی یک واکنش شدید اعلام کردند که تلاش های عربستان برای تصویب این طرح بیهوده است .

در این میان نماینده عربستان در سازمان ملل در مورد علت عنوان کردن این طرح اظهار داشت چون قرارداد مصر و اسرائیل به مرحله مرگ خود رسیده است بنابراین عربستان درصدد است توجه جهان را به طرح فهد جلب کند. در این میان معاون وزیر خارجه مصر نیز ضمن تقدیر از موضع عربستان اظهار داشت خرسندیم که عربستان قدم به جلو گذاشته است . وی به آمریکا توصیه کرد با سازمان آزادیبخش فلسطین وارد مذاکره شود تا بتواند میانه روی این سازمان را تشویق کند.

یاسر عرفات نیز ضمن دفاع از طرح فهد اعلام کرد هیچ طرحی نمی تواند جایگزین این طرح شود!(2)

ریش سفیدها خواستار عفو عمومی از سوی امام شدند

در پی پاکسازی تعدادی از روستاهای محور مهاباد – میاندوآب گروهی از ریش سفیدان روستاهای این منطقه با مراجعه به پایگاه امیرآباد خواستار اعلام دوباره عفو عمومی از سوی امام خمینی شدند. خبر دیگر این که رزمندگان اسلام روز 23 آبان ماه جاری روستاهای قهریک و بهیک از توابع سلماس را از لوث وجود ضد انقلابیون و اشرار پاکسازی کردند. گفتنی است گروه زیادی از ضد انقلابیون در درگیری با نیروهای اسلام در مناطق سنندج ، کامیاران ، بوکان ، میاندوآب و مهاباد به هلاکت رسیده اند.(3)

بازتاب سخنان امام خمینی و آیت الله خامنه ای در روزنامه های امروز لبنان

روزنامه های امروز بیروت سخنان دیروز امام خمینی پیرامون طرح فهد و نیز گفته های آیت الله خامنه ای را به عنوان های درشت در صفحات اول خود منعکس کردند.  السفیر در تیتر یک خود نوشت : امام خمینی گفت : « طرح فهد مخالف اسلام است» و « ننگ است بر اعراب که این طرح را بپذیرند» این روزنامه همچنین این بخش از سخنان امام را بازتاب داد که « ما ترجیح می دهیم که بمیریم و زیر سلطه آمریکا و صهیونیست نباشیم»

روزنامه الندا وابسته به حزب کمونیست لبنان نیز در صفحه اول خود با تیتر درشت نوشت : [آیت الله] خامنه ای گفت : آمریکا همچنان دشمن شماره یک ما است »

روزنامه صوت الاحرار نیز به حمله امام خمینی به طرح صلح فهد و حمایت عرفات از این طرح پرداخته و نوشت : بحرانی شدن روابط ایران و فلسطینی ها ! ، [امام ] خمینی به عرفات حمله می کند و مرگ را بر تائید طرح سعودی ترجیح می دهد».

روزنامه العمل ارگان حزب فالانژ نیز این گفته امام خمینی را در تیتر خود منعکس کرده است که «هر کسی با اسرائیل مصالحه کند خائن است حتی اگر فلسطینی باشد»(4)

آیت الله منتظری خواستار شد : تظاهرات مردم علیه طرح صلح فهد

در پی موضع گیری قاطع امام خمینی در مقابل طرح آمریکایی فهد آیت الله منتظری در پیامی ملت را به راهپیمایی علیه شیطان بزرگ و صهیونیزم و طرح های آنان در روز جمعه 29 آبان دعوت کرد.

در بخشی از پیام آیت الله منتظری در این رابطه آمده است : همان گونه که در جریان هستید به دنبال شکست کامل طرح استعماری کمپ دیوید اول آمریکا طرح جدیدی را از زبان یکی از عمالش در منطقه مطرح کرد ه است ، این طرح که در حقیقت ادامه همان توطئه صهیونیستی کمپ دیوید است این بار با شکل مرموز تر و ظاهر فریبنده تر تنظیم گردیده که در آن حکومت اسرائیل که اساس آن بر زور بنا شده به رسمیت شناخته می شود و تمام جنایات و فجایعی که در طول سال ها اشغال قدس عزیز مرتکب شده و کشتار مردم آواره و قهرمان فلسطین تائید می گردد.

در بخش دیگری از این پیام آمده است : اطمینان دارم که مردگ آگاه و مسلمان ما همچون برادران و خواهران عرب خود در همه کشورها با تمام وجود با این طرح آمریکایی مخالفت خواهند کرد .  وی از مردم خواست روز جمعه به سمت میعادگاه های نماز جمعه تظاهرات کرده و این طرح را محکوم کنند.(5)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 26 آبان 1360 ، صفحه 16

2- جمهوری اسلامی ، 26 آبان 1360 ، صفحه 3

3- اطلاعات ، 26 آبان 1360 ، صفحه 4

4- اطلاعات ، 27 آبان 1360 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 27 آبان 1360 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول