اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تجاوز اسرائیل به آسمان عربستان!

رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد: جنگنده های اسرائیلی قبلا نیز بارها به حریم عربستان تجاوز کرده اند و این اولین باری است که عربستان این مسئله را عنوان می کند.

تجاوز اسرائیل به آسمان عربستان!

رخدادهای 20 آبان 1360

چکیده

  • تشکیل یک نیروی حافظ صلح مرکب از ایران ، پاکستان و یک کشور ضد امپریالیست دیگر ، خروج نیروهای شوروی و جایگزینی نیروهای اسلامی حافظ صلح ... رئوس طرح پیشنهادی ایران برای حل مشکلات افغانستان است.
  • از سوی سید کمال الدین نیک روش وزیر کشور مهندس مصطفی میرسلیم به سمت قائم مقامی و معاون سیاسی و اجتماعی این وزارتخانه منصوب شد.
  • چهارمین جلسه محاکمه ابوالفضل قاسمی دبیر کل حزب ایران صبح امروز در محل شعبه 1 دادگاه ارتش به ریاست آیت الله ری شهری تشکیل شد و پس از استماع آخرین دفاعیات متهم دادگاه وارد شور شد .
  • آریل شارون وزیر دفاع اسرائیل عملیات نظامی این رژیم در لبنان را حتمی دانست و گفت : در صورتی که آمریکا با تلاش های دیپلماتیک خود راهی بیابد شاید حمله نظامی به لبنان منتفی شود!
  • در یورش شدید ماموران رژیم مبارک به نمازگزاران مسجد شهر الصعید در جنوب این کشور امام جمعه این مسجد شهید و عده ای از مسلمانان نیز به شهادت رسیده و یا مجروح شدند.
  • سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد هواپیماهای آمریکایی آواکس مستقر در عربستان سعودی موفق به ثبت تجاوز جنگنده های اسرائیلی به فضای عربستان شده اند.

ایران خواستار استقرار نیروهای حافظ صلح اسلامی در افغانستان شد

متن کامل طرح پیشنهادی دولت جمهوری اسلامی ایران برای حل مسئله افغانستان دیروز اعلام شد. این طرح که توسط وزارت امور خارجه تهیه و تدوین شده است در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی توسط احمد عزیزی قائم مقام این وزارت خانه اعلام شد .

تشکیل یک نیروی حافظ صلح مرکب از ایران ، پاکستان و یک کشور ضد امپریالیست دیگر ، خروج نیروهای شوروی و جایگزینی نیروهای اسلامی حافظ صلح ، بازگشت پناهندگان افغانی ، تشکیل یک شورای 20 نفره اسلامی و گزینش و تشکیل یک شورای موسس و تشکیل مجلس موسسان رئوس طرح پیشنهادی ایران برای حل مشکلات افغانستان است.(1)

میرسلیم قائم مقام و معاون سیاسی وزارت کشور شد

از سوی سید کمال الدین نیک روش وزیر کشور مهندس مصطفی میرسلیم به سمت قائم مقامی و معاون سیاسی و اجتماعی این وزارتخانه منصوب شد.(2)

دادگاه ابوالفضل قاسمی وارد شور شد

چهارمین جلسه محاکمه ابوالفضل قاسمی دبیر کل حزب ایران صبح امروز در محل شعبه 1 دادگاه ارتش به ریاست آیت الله ری شهری تشکیل شد و پس از استماع آخرین دفاعیات متهم دادگاه وارد شور شد . در این جلسه ابتدا دادستان انقلاب ارتش در کیفر خواست صادره از سوی دادسرای انقلاب ارتش دفاع کرد و سپس از متهم خواست که به آخرین دفاعیات خود بپردازد .

گفتنی است سومین جلسه محاکمه ابوالفضل قاسمی دبیر کل حزب ملت ایران به اتهام رابطه با عوامل کودتای نافرجام سال گذشته ، ارتباط با شاهپور بختیار و گرفتن کمک های مالی از وی جهت شرکت در انتخابات و ارتباط نزدیک و همکاری صمیمانه با ساواک منحله صبح دیروز به ریاست آیت الله ری شهری در محل شعبه اول دادگاه انقلاب ارتش آغاز شد.

در این جلسه یکی از برادران مرکز اسناد ملی پرونده ای را که مشتمل بر 394 برک اوراق بود و حاوی گزارشات درونی جبهه ملی و حزب ایران به ساواک بود را به دادگاه ارائه کرد ، این گزارشات را متهم به ساواک می داده است . قاسمی در دفاع از خود گفت : دفاعیات بنده از کیفم برداشته شده است و اجازه بدهید دفاعیات جدیدم را بخوانم !

آیت الله ری شهری نیز گفت : شما در جلسات قبل مطلب خاصی که در رابطه مستقیم با اتهاماتتان باشد نگفتید فقط راجع به شرح حال خود و آثار قلمی صحبت کردید شما در مورد ارتباط با ساواک و بختیار و گرفتن کمک نقدی از بختیار برای شرکت در انتخابات چیزی نگفتید ، راجع به این موارد صحبت کنید .  قاسمی در ادامه مدعی شد : از مرداد 56 که من اعلام جرمی علیه هویدا دادم و او را گماشته صهیونیزم و امپریالیزم خواندم ساواک کمر به قتل من بست و علیه من به مبارزه برخواست ! وی افزود : در این راستا ساواک علیه من به سند سازی دست زده است !

در ادامه دادستان گفت : اتهام شما در مورد رابطه با ساواک تنها گزارشات شما از جبهه ملی به ساواک نیست بلکه نامه هایی با خط و امضای شما موجود است که در آن آمده است « اینجانب ابوالفضل قاسمی به شرف خود سوگند یاد می کنم که در هیچ گونه فعالیت سیاسی بدون نظر ساواک شرکت ننموده و کلیه اطلاعات خود را در اختیار ساواک استان مرکزی قرار دهم . تنها انگیزه من در مورد اتخاذ این تصمیم حس شاه پرستی و اعتقاد به رهبری خردمندانه اعلی حضرت همایون شاهنشاه آریامهر و بزرگداشت میهن عزیز ما است» قاسمی در ادامه این سند را مجعول خواند که دادستان ضمن خواندن یک نامه دیگر گفت : این اسناد به خط و امضای شما است .(3)

وزیر دفاع اسرائیل : دخالت در لبنان حتمی است !

آریل شارون وزیر دفاع اسرائیل عملیات نظامی این رژیم در لبنان را حتمی دانست و گفت : در صورتی که آمریکا با تلاش های دیپلماتیک خود راهی بیابد شاید حمله نظامی به لبنان منتفی شود! شارون تاریخ این عملیات را معلوم نکرد ولی افزود : با افزایش موشک های سوری در لبنان و انبار کردن مهمات به وسیله سازمان آزادیبخش فلسطین درگیری اسرائیل در خاک لبنان حتمی است.(4)

شهادت امام جمعه و نمازگزاران الصعید مصر توسط رژیم مبارک

در یورش شدید ماموران رژیم مبارک به نمازگزاران مسجد شهر الصعید در جنوب این کشور امام جمعه این مسجد شهید و عده ای از مسلمانان نیز به شهادت رسیده و یا مجروح شدند.(5)

تجاوز اسرائیل به آسمان عربستان !

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد هواپیماهای آمریکایی آواکس مستقر در عربستان سعودی موفق به ثبت تجاوز جنگنده های اسرائیلی به فضای عربستان شده اند. این سخن گو افزود : به هنگام وقوع تجاوز آواکس ها در هزار کیلومتری منطقه تبوک عربستان در پرواز بوده اند. رادیو رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد : جنگنده های اسرائیلی قبلا نیز بارها به حریم عربستان تجاوز کرده اند و این اولین باری است که عربستان این مسئله را عنوان می کند.(6)

پی نوشت:

1- کیهان ، 20 آبان 1360 ، صفحه 13

2- کیهان ، 20 آبان 1360 ، صفحه 3

3- کیهان ، 20 آبان 1360 ، صفحه 14 ، در روزشمار 2 اردیبهشت 1359 ذکر شد که «در پی اعلام ابطال انتخابات درگز و عدم صلاحیت کاندیدای پیروز دور اول این شهر به اتهام رابطه و همکاری نزدیک با ساواک منطقه از سوی وزارت کشور اطلاعیه ای صادر شد. در این اطلاعیه آمده است : مدارک موجود حاکیست آقای [ابوالفضل ] قاسمی کارمند و سرپرست کتابخانه دانشگاه تهران ، عضو جبهه ملی و دبیر کل حزب ایران ، از تاریخ اول بهمن سال 1343 به عنوان منبع و خبرچین برجسته در مقابل دریافت حقوق ماهانه به استخدام ساواک منحله درآمده است .

4- کیهان ، 20 آبان 1360 ، صفحه 16

5- اطلاعات ، 20 آبان 1360 ، صفحه 16

6- اطلاعات ، 20 آبان 1360 ، صفحه 16

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول