اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

طرح اسرائیلی شاهزاده سعودی

معاون سیاسی وزارت امورخارجه در دیدار با عرفات با اشاره به توطئه‌های آمریکا در منطقه، طرح شاهزاده فهد را یک طرح آمریکایی که در ادامه کمپ دیوید و موافق با منافع رژیم اشغالگر قدس است، خواند.

طرح اسرائیلی شاهزاده سعودی

رخدادهای 10 آبان 1360

چکیده

  • مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر تلاش خود را برای معرفی کابینه شدت داده است و انتظار می رود که این هفته و احتمالا سه شنبه اعضای کابینه به نمایندگان مجلس معرفی شوند.
  • گفته می شود نخست وزیر خود سرپرستی وزارت خارجه را برعهده خواهد گرفت چرا که یکی از نمایندگان مجلس که برای این سمت در نظر گرفته شده بود به دلیل اشتغالات متعدد از پذیرش وزارت خارجه استنکاف کرده است .
  • وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه ای فروش میلیاردها دلار اسلحه و هواپیماهای آواکس آمریکا به رژیم پادشاهی سعودی را اشغال کامل سرزمین های اسلامی دانست.
  • حسین شیخ الاسلام معاون سیاسی وزارت امور خارجه در دیداربا یاسر عرفات با اشاره به توطئه های آمریکا در منطقه ، طرح شاهزاده فهد را یک طرح آمریکایی که در ادامه کمپ دیوید و موافق با منافع رژیم اشغالگر قدس است خواند.

آخرین گمانه زنی ها در باره کابینه جدید

مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر تلاش خود را برای معرفی کابینه شدت داده است و انتظار می رود که این هفته و احتمالا سه شنبه اعضای کابینه به نمایندگان مجلس معرفی شوند.

به گزارش کیهان نخست وزیر تلاش دارد که کابینه در جهت انجام برنامه های ضربتی اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی یک دست شود و با هماهنگی در میان همکاران خود بتواند برنامه های دراز مدت خود را در زمینه های فوق نیز به تدریج پیاده کند.

گفته می شود نخست وزیر خود سرپرستی وزارت خارجه را برعهده خواهد گرفت چرا که یکی از نمایندگان مجلس که برای این سمت در نظر گرفته شده بود به دلیل اشتغالات متعدد از پذیرش وزارت خارجه استنکاف کرده است . در مورد وزیر دفاع نیز ناظران سیاسی عقیده دارند که سرهنگ رحیمی ، سرهنگ سلیمی یا ناخداافضلی از شانس بیشتری برای احراز این پست برخوردارند.

این گزارش می افزاید : نخست وزیر علاوه بر انتخاب دو وزیر برای دو پست فوق که گفته شد به یکی از راه حل های اشاره شده خواهد انجامید قصد تغییر کوچکی در کابینه را نیز دارد این تغییرات احتمالا در پست وزرای کشور ، صنایع و یک وزارت خانه دیگر است . برای این پست ها نیز ناظران سیاسی پیش بینی هایی کرده اند اما هنوز ناظران هیچ کدام را قطعی نمی دانند .(1)

وزارت خارجه استقرار نیروهای چند ملیتی در صحرای سینا را محکوم کرد

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه ای فروش میلیاردها دلار اسلحه و هواپیماهای آواکس آمریکا به رژیم پادشاهی سعودی را اشغال کامل سرزمین های اسلامی دانست و آن را گامی علیه مصالح امت اسلام در منطقه خواند.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است : وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصویب فروش میلیاردها دلار اسلحه آمریکایی و هواپیماهای تازه آواکس به رژیم عربستان سعودی را دلیل شرایط ویژه واگذاری و پیامدهای آشکار آن به معنای اشغال کامل سرزمین های مقدس اسلامی توسط آمریکای سلطه جو و اسرائیل اشغال گر که از قدس شریف آغاز شده و اکنون به مکه معظمه و مدینه مکرمه گسترش یافته است دانسته و آن را گامی علیه مصالح امت اسلام در منطقه تلقی می نماید.

در این اطلاعیه همچنین آمده است : ابعاد این توطئه ها با گسترده تر شدن حضور نظامی آمریکا در مصر و شمال آفریقا و استفاده از نیروهای چند ملیتی اروپایی در صحرای سینا نمایان تر می شود . ما به این کشورها اخطار می کنیم با استقرار نیروهای خود در سینا خاطره جنگ های صلیبی را زنده کرده و عملا آن ها در برابر همه مسلمانان جهان قرار خواهند گرفت.(2)

معاون سیاسی وزارت خارجه با عرفات دیدار کرد

حسین شیخ الاسلام معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه گذشته با یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین در مقر فرماندهی الفتح در بیروت دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار که ابوجهاد ، ابوالولید و صلاح الزواوی و سفیر فلسطین در تهران نیز حضور داشتند در مورد اوضاع جنگ تحمیلی عراق و پیروزی بزرگ جبهه آبادان بحث و گفت و گو شد.

حسین شیخ الاسلام ضمن اعلام حمایت و پشتیبانی همیشگی مردم مسلمان ایران از انقلاب فلسطین و آزادسازی قدس یکی از شعارهای اصلی ما است همان طور که که از 17 سال پیش امام خمینی مسئله اسرائیل را در کنار مسئله آمریکا مطرح می کردند ما نیز همواره در صدد آزاد ساختن قدس عزیز هستیم .

معاون سیاسی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران سپس با اشاره به توطئه های آمریکا در منطقه ، طرح شاهزاده فهد را یک طرح آمریکایی که در ادامه کمپ دیوید و موافق با منافع رژیم اشغالگر قدس است خواند. در این دیدار عرفات با اشاره به پیمان استراتژیک رژیم اشغالگر فلسطین و آمریکا اسرائیل را شریک سیاسی ، فعال و رسمی آمریکا خواند.(3)

پی نوشت:

1- کیهان ، 10 آبان 1360 ، صفحه 1

2- کیهان ، 10 آبان 1360 ، صفحه 2

3- کیهان ، 10 آبان 1360 ، صفحه 16

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول