اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

خاتمی؛ از اصولگرایی تا براندازی

محمد خاتمی با بیان این که نخست وزیر باید اصولگرا باشد گفت : بدون شک اگر انقلاب ، اسلامی است واگر توده های انبوه مردم به انگیزه اسلام و برای تحقق اسلام قیام کردند و شهید دادند ، شرط اول در زمامدار شخصیت اصولی او است .

خاتمی؛ از اصولگرایی تا براندازی

رخدادهای 27 مهر 1360

چکیده

  • دکتر علی اکبر ولایتی عضو هیئت رئیسه مجلس از سوی رئیس جمهور به عنوان نخست وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی شد .
  • محمد خاتمی نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بر ضرورت سرکوب ضد انقلاب و براندازان تاکید کرد .
  • خاتمی در ادامه به مسائل داخلی پرداخت و  با بیان این که نخست وزیر باید اصولگرا باشد ادامه داد :امروز جامعه ما درکارسازمان دادن به یک نظام اجتماعی است .
  • ریگان رئیس جمهور آمریکا : اگر آمریکا به روشنی حمایت خود را از شاه ایران اعلام و تدابیر لازم جهت خنثی کردن انقلاب از سوی دولت کارتر به عمل می آمد رژیم شاه در ایران سرنگون نمی شد!
  • وزیر دادگستری لیبی که از کویت دیدن می کند گفت : لیبی طرح صلح عربستان سعودی برای خاورمیانه را رد کرده و آن را برابر با طرح کمپ دیوید با برخی تغییرات دانسته است .
  • 25 نفر از اعضای فعال گروهک تروریستی فرقان و منافقین و همچنین منوچهر مسعودی مشاور قضایی بنی صدر معزول اعدام شدند.

رئیس جمهور ولایتی را به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی کرد

دکتر علی اکبر ولایتی عضو هیئت رئیسه مجلس از سوی رئیس جمهور به عنوان نخست وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی شد .  پس از بحث و بررسی دستور جلسه امروز آیت الله هاشمی رفسنجانی نامه رئیس جمهور را مبنی بر معرفی دکتر علی اکبر ولایتی به سمت نخست وزیر قرائت کرد. به دنبال قرائت نامه آیت الله خامنه ای رئیس مجلس گفت که اخذ رای تمایل برای نخست وزیر در جلسه بعد انجام خواهد شد.(1)

 

سید محمد خاتمی: آن که مخالفت با حق می کند گمراه است و آن که در برابر حق به آشوب دست می زند غرقه در گمراهی است و این خط روشن امام است که باید بدون سستی و سازش در مقابل آشوب گران ایستاد.

محمد خاتمی : باید بدون سازش در مقابل آشوبگران ایستاد

محمد خاتمی نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بر ضرورت سرکوب ضد انقلاب و براندازان تاکید کرد .

وی گفت : امام علی (ع) می فرمایند «در پیکار با آنان  که در برابر حق به ستیزه برخاسته اند و غرقه درگمراهی اند سازش نمی کنم و سستی به خود راه نمی دهم » باتوجه به این مطلب که حق در نظر امام علی (ع) عبارت است از همان سازمان اعتقادی و اجتماعی متخذ از وحی ، مخالفت با حق یعنی مخالفت با این نظام وسازمان فکری و اجتماعی و مصداق آنان که غرقه در گمراهی اند آن که مخالفت با حق می کند گمراه است و آن که در برابر حق به آشوب دست می زند غرقه در گمراهی است و این خط روشن امام است که باید بدون سستی و سازش در مقابل آشوب گران ایستاد.

زمامداران فاسد و وابسته عربستان ...

خاتمی در ادامه به مسائل بین المللی از جمله طرح 8 ماده ای عربستان پرداخت و گفت : در زمینه بین المللی حساس ترین مسئله آن چیزی است که ازمدت ها پیش در خاورمیانه دردنیای اسلام می گذرد و این روزها اوج و شدت بیشتری پیدا کرده است طرح هشت ماده ای زمامداران فاسد و وابسته عربستان سعودی به منظور تثبیت پایه های لرزان نفوذ آمریکا در منطقه و تثبیت حاکمیت اشغالگران فلسطین یکی از مسائل مهم مطرح در دنیای امروز هست و خدا کند آن چه را که به پاره ای از سیاست مداران فلسطینی نسبت می دهند دروغ باشد گر چه معتقدیم که سخن آخر را توده های مسلمان و رزمندگان فلسطینی خواهند زد .

وی ادامه داد : این ماهیت و و سرشت امپریالیزم است که به تجاوز دست بزند. نکته جالب که برای ما خیلی حائز اهمیت است این که این دفعه تهاجم وسیع نظامی سیاسی و تبلیغاتی آمریکا به منطقه نه از ترس شوروی و از ترس نفوذ کمونیزم در این منطقه است که از ترس یک حرکت جدید است که در سخنان زمامداران امپریالیستی و نیز درمحتوای امپریالیزم خبری به وضوح دیده می شود و آن ترس از حرکت اسلامی در منطقه است و این نیروی جدید که این چنین سرسام زده دشمن همیشه بشریت را به دست و پا انداخته است حرکت اسلامی ، بیداری حس اسلامی و بازگشت مسلمانان به هویت آزاد ساز اسلامی است که کانون این حرکت بدون تردید و چنان که خود آنها شهادت می دهند در ایران اسلامی و در انقلاب اسلامی است واین همه توطئه از ترس انقلاب اسلامی است نه از ترس شوروی که تجربه و تاریخ نشان داده است که میان این دو ابرقدرت تضاد اصلی وجود ندارد اختلاف این ها برسر تقسیم مناطق نفوذ است .

سید محمد خاتمی: اصول گرائی آن اصولی که مورد نظر اسلام اصیل و انقلابیون است برای تحقق نظام اجتماعی نیز مطرح است. یعنی اعتقاد به اسلام فقاهت که برمبنای آن باید نظام استوار بشود . اصول اعتقادی و اصول اجتماعی متخذ از وحی از کانال فقاهت . این شرط اساسی و بنیادین برای هر زمامدار است.

رئیس دولت باید اصولگرا باشد

محمد خاتمی در ادامه به مسائل داخلی پرداخت و  با بیان این که نخست وزیر باید اصولگرا باشد ادامه داد : بدون شک اگر انقلاب ، اسلامی است واگر توده های انبوه مردم به انگیزه اسلام و برای تحقق اسلام قیام کردند و شهید دادند ، شرط اول در زمامدار و بخصوص نخست وزیر که نقش بسیار حساسی دارد ،  شخصیت اصولی او است . و هنگامی که از شخصیت اصولی سخن می گویم تنها اصول اعتقادی مطرح نیست . شرط مهم هست. ولی امروز جامعه ما درکارسازمان دادن به یک نظام اجتماعی است . اصول گرائی دراینجا آن اصولی که مورد نظر اسلام اصیل و انقلابیون است برای تحقق نظام اجتماعی نیز مطرح است. یعنی اعتقاد به اسلام فقاهت که برمبنای آن باید نظام استوار بشود . اصول اعتقادی و اصول اجتماعی متخذ از وحی از کانال فقاهت . این شرط اساسی و بنیادین برای هر زمامدار و از جمله نخست وزیراست.

وی در ادامه و با برشمردن ویژگی های لازم برای نخست وزیر بار دیگر بر اصولگرا بودن تاکید کرده و گفت : نخست وزیری که بتواند تمرکز را در قوه اجرائی ایجاد کند و از نابسامانی و پراکندگی وعدم هماهنگی جلوگیری کند، نخست وزیری که دارای بینش قوی سیاسی باشد و بتواند مسائل سیاسی جاری در دنیای امروز را تجزیه و تحلیل کند و نخست وزیری که آشنا به مسائل اقتصادی باشد و مسائل حاد اقتصادی را بتواند حل کند و  بر خوردار از قدرت ابتکار و بینش قوی تا بتواند کابینه ای هماهنگ وجهت دار را تحویل بدهد. و بالاخره نخست وزیری که قدرت تمیز اصولی گرائی را از سلیقه گرائی داشته باشد و بتواند با توانائی و قاطعیت و بینش این جامعه را پیش ببرد و قوه اجرائی را شکل بدهد.(2)

ریگان : دستگیری 500 نفر از انقلاب ایران جلوگیری می کرد !

خبرگزاری فرانسه از واشنگتن گزارش داد رونالد ریگان رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه ای با روزنامه نگاران آمریکایی که از سوی کاخ سفید منتشر شد خاطرنشان ساخت آمریکا باید به روشنی نشان دهد آماده است از کشورهای دوست و هم پیمان مانند اسرائیل ، مصر و سودان پشتیبانی کند. ریگان ادامه داد : اگر آمریکا به روشنی حمایت خود را از شاه ایران اعلام و تدابیر لازم جهت خنثی کردن انقلاب از سوی دولت کارتر به عمل می آمد رژیم شاه در ایران سرنگون نمی شد!

ریگان دولت جیمی کارتر را متهم کرد که به اندازه کافی از شاه ایران حمایت نکرده است . وی افزود : دستگیری 500 نفر می توانست از انقلاب ایران جلوگیری کند ولی دولت کارتر چنین ابتکاری را توصیه نکرد. ریگان گفت : اگر حضور آمریکا در عربستان سعودی قطعی باشد انقلابی در آن کشور به وقوع نخواهد پیوست.(3)

 

خاتمی پیش از این نیز در مقاله ای نوشته بود: انقلاب اسلامی ایران همچون هر انقلاب دیگری که متکی بر خواست و اراده مردم باشد حق دارد که جز بر زمامداری کسانیکه اصول گرایی شاخصه شخصیت آنان است تن در ندهد.

لیبی طرح صلح فهد را رد کرد

محمد بلقاسم زیوی وزیر دادگستری لیبی که از کویت دیدن می کند گفت : لیبی طرح صلح عربستان سعودی برای خاورمیانه را رد کرده و آن را برابر با طرح کمپ دیوید با برخی تغییرات دانسته است .(4)

مشاور قضایی بنی صدر اعدام شد

25 نفر از اعضای فعال گروهک تروریستی فرقان و منافقین و همچنین منوچهر مسعودی مشاور قضایی بنی صدر معزول اعدام شدند.

دادستانی انقلاب مرکز در اطلاعیه ای با اعلام این خبر در اطلاعیه ای تاکید کرد : منوچهر مسعودی فرزند سید یحیی مشاور قضایی بنی صدر معزول به جرم کودتای خزنده علیه جمهوری اسلامی ، همکاری فکری و عملی با گروهک های محارب و ضد انقلاب که قصد براندازی جمهوری اسلامی را داشتند ، تضعیف رهبری جهت به انحراف کشانیدن انقلاب اسلامی ، طرح مسائل کذب و مغرضانه برای متشنج نمودن انقلاب و کوبیدن شخصیت ها و تضعیف نهادهای انقلابی ، دخالت بی مورد در امور قضایی و اخاذی از خانواده ها و وابستگان متهمینی که به نحوی از انحاء در ارگان های انقلابی مشکلی داشته اند ، زنای محصنه به کرات و اقدام علیه اسلام و مسلمین اعدام شد.(5)

پی نوشت:

1-  کیهان ، 27 مهر 1360 ، صفحه 2

2- مشروح مذاکرات مجلس ، 27 مهر 1360 ، خاتمی پیش از این سخنرانی نیز در در یک مقاله دیگر شرایط زمامدار جامعه اسلامی را بر می شمرد و تاکید کرده بود  اصول گرایی شرط زمامداری است .

وی می نویسد : انقلاب اسلامی ایران صاحب اصول فکری و مبانی اعتقادی خاصی است که در سایه آنها فراگیری انقلاب و نیرومندی آن در رویارویی با قدرت های شیطانی روزگار و پایداری شگفت انگیز مردم در برابر توطئه های سهمگین قابل تبیین و توجیه است .

خاتمی ادامه می دهد : انقلاب اسلامی ایران همچون هر انقلاب دیگری که متکی بر خواست و اراده مردم باشد حق دارد که جز بر زمامداری کسانیکه اصول گرایی شاخصه شخصیت آنان است تن در ندهد.

خاتمی در ادامه اصول انقلاب را بر می شمرد و می نویسد : آن چه انقلاب را پدید آورده است و سبب حضور طوفانی توده ها در صحنه شده است و آن چه هم اکنون نیز بر خلاف حساب گری های دشمنان مردم را در صحنه نگاه داشته است اعتقاد به اسلام فقاهت و تکیه بر اصل امامت و نقش ولایت فقیه به معنی درست کلمه است . رک کیهان ، ۲۶ مرداد ۱۳۶۰ آن چه روشن است خاتمی با گذشت بیش از سه دهه از آن سخنان و این نوشتار از مواضع خود عدول کرده است ، او دیگر نه تنها اصول گرایی را مفید و مناسب برای زمامداری نمی داند که رنگ به رنگ شدن با تحولات زمان نه مقتضیات زمان را مناسب ترین شیوه ماندگاری می پندارد . این چنین است که حکام فاسد و وابسته عربستان تبدیل به مهم ترین متحدان خاتمی می شوند . به این خبر توجه کنید « عضو شورای عالی بنیاد باران می‌گوید ملک‌عبدالله شاه عربستان، علاقه فراوانی به خاتمی دارد. محمد صدر در مصاحبه با نامه‌نیوز از رابطه خوب ملک‌عبدالله و خاتمی خبر داد و گفت: پادشاه عربستان علاقه فراوانی به آقای خاتمی داشت. بارها ملک عبدالله به من گفت که خاتمی را برای حج به عربستان بیاور. عبدالله گفت اگر این سفر انجام شود من تمام کارهای خود را رها خواهم کرد و همراه خاتمی، لباس احرام خواهم پوشید و اعمال حج را انجام خواهم داد. این موضوع محقق نشد اما خاتمی چند سفر کاری موفق به عربستان داشت. وی همچنین گفته است: من در زمان اصلاحات بارها به عربستان سفر کردم، چه در زمان فهد و چه در زمان ملک عبدالله و پیام‌های خاتمی را به آنها رساندم.»  گفتنی است خاتمی یک ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 88- که به آشوبگری 8ماهه اصلاح‌طلبان فتنه‌گر انجامید- و بدون اینکه سمتی داشته باشد، به عربستان رفت و با ملک عبدالله ملاقات کرد. بهانه این سفر شرکت در نشست موسوم به شورای تعامل ادیان بود آل‌سعود در حالی‌که با استفاده از عناصری چون خاتمی و مهاجرانی ادعای گفت‌و گوی ادیان را مطرح می‌کردند که طی 2 دهه گذشته با حمایت مالی و مذهبی و رسانه‌ای جریانات سلفی و تکفیری تندرو، مقدمات اختلافات شدید مذهبی در جهان اسلام و قتل‌عام میلیون‌ها انسان مسلمان به دست تکفیری‌ها و جریان‌هایی نظیر طالبان و القاعده و... را فراهم کردند و به جنگ نیابتی درون جهان اسلام به نیابت از آمریکا و رژیم صهیونیستی دامن زدند.

بنا بر برخی گزارش‌ها استخبارات سعودی یک میلیارد دلار برای موفقیت فتنه سبز سرمایه‌گذاری کرده بود. حال این همکاری ها و همیاری ها و همچنین دلتنگی ها را مقایسه کنید با اظهارات سه دهه پیش خاتمی که زمامداران عربستان را فاسد و وابسته می داند... به راستی که شرط اساسی برای یک زمامدار مسلمان پایبندی او به اصول است و کسانی که اصول محکم و ثابتی ندارند و هر روز به رنگی بت عیار برایشان در می آید شایستگی تصدی سمتی در نظام اسلامی ندارند.

3-  کیهان ، 27 مهر 1360 ، صفحه 16 ، علیرغم ادعای ریگان که دولت کارتر حمایت کافی را از رژیم شاه به عمل نیاورده بود مستندات موجود به عیان نشان می دهد که آمریکا با تمام وجود و امکانات قدرت شیطانی خود در مقابل نهضت اسلامی ایستاده ، از شاه حمایت کرده و در نهایت نتوانسته بود انقلاب را به شکست بکشاند ، در این رابطه صدها صفحه سند موجود است که به اندکی اشاره می کنیم و می گذریم ؛   پس از آن که رژیم شاه با کمک کماندوهای اسرائیلی بیش از چهارهزار نفر را در روز 17 شهریور 1357 در تهران به شهادت رساند؛ آمریکا و انگلیس حمایت خود را از حکومت نظامی اعلام داشتند و شاه را به مقاومت تشویق نمودند.

سایروس ونس (وزیر خارجه آمریکا) در مورد حمایت آمریکا از شاه، پس از کشتار 17 شهریور می نویسد: کارتر در روز دهم سپتامبر [19 شهریور] ضمن گفت وگوی تلفنی با شاه، پشتیبانی آمریکا را از وی در اقداماتی که برای برقراری نظم (!) به عمل می آورد، تایید کرد.

جان استمپل (افسر اطلاعاتی سفارت آمریکا) نیز در کتاب خود در این باره می گوید: دو روز بعد از جمعه سیاه، برژینسکی به طور خصوصی به شاه تلفن کرد و گفت که «برای اعاده نظم، هر کاری که لازم است، انجام بده».

در یک گزارش «سرّی» سفارت آمریکا به تاریخ 27 شهریور 1357 (ده روز پس از کشتار 17 شهریور) به این مطلب که «آمریکا در گذشته به صورت یکپارچه از شاه حمایت می کرده» به طور ضمنی اعتراف شده است.

طراحی سفارت آمریکا برای سرکوب گسترده مردم توسط دولت نظامی

پس از آن که کشتارهای انجام گرفته توسط حکومت نظامی و دولت شریف امامی نتوانست انقلاب را سرکوب کرده و موقعیت رژیم دست نشانده را تثبیت کند؛ آمریکا تصمیم می گیرد که با روی کارآوردن یک دولت نظامی، با اعمال سرکوب های گسترده تر و خشن تر، انقلاب ملت مسلمان را خاموش کند. در یک سند «سرّی» که در روز دوم نوامبر 1978 (یازدهم آبان 1357) از جانب سولیوان (سفیر آمریکا) برای وزارت امور خارجه آمریکا ارسال شده، اقداماتی را که دولت نظامی می بایست پس از روی کارآمدن انجام دهد، چنین بر می شمارد: « هر راه حل نظامی، بایستی لزوماً یک درگیری سخت با تظاهرکنندگان و تعداد قابل ملاحظه ای از کارگران اعتصابی داشته باشد تا بتواند همه اعتصابیون را به سر کار باز گرداند. محدود کردن مطبوعات هم غیرقابل اجتناب است. انجام این عملیات به طور حتم هزاران دستگیری به دنبال خواهد داشت که در میان آنها احتمالاً بسیاری از زندانیان سیاسی خواهند بود که در یکی دو سال اخیر آزاد شده اند. از آنجا که مخالفین آشکار کرده اند که آماده مقاومت به شیوه چریکی هستند، ارتش مجبور خواهد بود با خشونت های گسترده شهری و تروریسم مخفی خارج شهری مقابله کند ... ارتش باید قادر باشد ناآرامی ها را خارج از شهرهای بزرگ نیز کنترل کند. برای جریانات شهری، پلیس و ساواک باید اختیارات بیشتری نسبت به آنچه در ماه های اخیر داشته اند، به دست آورند و شاید لازم شود که توسط دایره اطلاعات ارتش که مورد وثوق فرماندهی عالی ارتش است، یاری داده شوند. برای موثر واقع شدن راه حل نظامی، بایستی ایران را به کشور شدیداً کنترل شده ای، مانند ایران قبل از شروع برنامه اعطای آزادی های سیاسی در اواسط سال 1976، تبدیل نمود ... در این شرایط خونریزی افزایش خواهد یافت و بر جمعیت بیشتری از آنچه تاکنون در تاریخ پهلوی اثر گذاشته، تاثیر خواهد گذاشت. زخم های روانی این عملیات تا زمانی طولانی بعد از پایان اقدام نظامی، ادامه خواهد داشت.»

تایید اداره اطلاعات و تحقیقات وزارت امور خارجه آمریکا بر سرکوب مردم

در یک سند «سرّی» اداره اطلاعات و تحقیقات وزارت امور خارجه آمریکا به تاریخ دوم نوامبر 1978 (یازدهم آبان 1357) این چنین بر سرکوب مردم ایران تاکید شده است: بدون توجه به این که روند انتقال چگونه صورت می گیرد، مطمئناً سرکوب های کوتاه مدت برای پایان بخشیدن به ناآرامی ها ضروری است.

تشویق شاه توسط کارتر به اعمال قدرت از طریق دولت نظامی در آبان 57

کارتر (رئیس جمهور آمریکا) در مورد نگرانی و اضطراب شاه در آبان 57 می گوید: «شاه درباره آینده خود دچار نگرانی و اضطراب شدیدی بود. شاه سعی می کرد با توجه به اوضاع و احوال، یکی از این سه راه را انتخاب کند: حکومت موقت تشکیل دهد؛ حکومت نظامی برقرار سازد؛ یا حتی در صورت لزوم از سلطنت کناره گیری کند. ما او را ترغیب کردیم که از سلطنت کناره گیری نکند و با قدرت کشور را اداره کند و روی پشتیبانی ما نیز حساب کند.»

در روز سوم نوامبر 1978 (دوازدهم آبان 1357) یعنی یک روز قبل از کشتار 13 آبان در دانشگاه تهران و سه روز قبل از معرفی دولت نظامی ازهاری، برژینسکی (مشاور امنیت ملی کارتر) به دستور کارتر مستقیماً به شاه تلفن کرده و حمایت کامل آمریکا از وی را اعلام می‌کند. برژینسکی در مورد این مکالمه تلفنی می‌گوید: « به شاه گفتم اولاً آمریکا به‌طور کامل و بی هیچ قید و شرطی از شما در بحران کنونی حمایت می‌کند ... ثانیاً هر تصمیمی که شما درباره شکل و ترکیب دولت آینده خود بگیرید، مورد تأیید ما است ... هدف من از تماس با شاه، روشن ساختن این مطلب بود که او را از حمایت رئیس‌جمهور و دولت آمریکا مطمئن سازم و او را پیش از آن که اوضاع از کنترل خارج شود، تشویق به انجام اقدامات قاطع کنم.» برژینسکی در جای دیگر، در مورد تحت فشار قرار دادن شاه برای « نشان‌دادن قدرت» ، می‌گوید: « سوابق نشان می‌دهد که کارتر و من، شاه را- البته چنان‌چه مایل بود و اراده می‌کرد- به اندازه کافی تشویق کردیم تا موضع سرسختانه‌تری اتخاذ کند؛ ولی شاید لازم بود که زیر فشار بیشتری قرار گیرد تا اقدامی را که به‌طور مؤثر و پیوسته انجام نمی‌داد، یعنی نشان‌دادن قدرت و انجام اصلاحات ضروری، انجام دهد.» در اینجا برژینسکی اعتراف می‌کند که از نظر وی و کارتر، کشتارهائی مانند 17 شهریور تهران، کافی نبوده و شاه می‌بایست با انجام قتل عام‌های گسترده تر، ملت مسلمان ایران را به‌طور کامل سرکوب کند تا منافع دولت آمریکا با خطر مواجه نگردد.

اعلام حمایت آمریکا از روی کارآمدن دولت نظامی ازهاری

روزنامه نیویورک تایمز در تاریخ هفتم نوامبر (شانزدهم آبان) یعنی یک روز پس از روی کار آمدن دولت نظامی ازهاری می‌نویسد: «دولت کارتر که مدت‌ها منتظر یک تصمیم سرنوشت ساز توسط شاه بود، حمایت شدید خود را از انتصاب دولت نظامی برای ایجاد نظم در ایران ابراز نمود. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا (جیل شوگر) گفت: ما از شاه در این تصمیم حمایت می‌کنیم. شاه وقتی دست به انتصاب دولت نظامی زد که برای وی مسلم شد که دیگر نمی‌تواند یک دولت ائتلافی تشکیل دهد ... وزارت امورخارجه آمریکا گفت که در شرایط فوق‌العاده کنونی، سولیوان به‌طور مرتب با شاه ملاقات می‌کند.»

ملاقات‌های منظم و مکرر مسئولین آمریکایی با شاه در تهران

در یک سند «خیلی‌محرمانه» وزارت امورخارجه آمریکا مربوط به ماه سپتامبر 1978 (شهریور 1357) چنین آمده: « رابطه ما با ایران بیشتر بر شخص شاه متمرکز است زیرا روند تصمیم‌گیری‌ها در این کشور از تخت طاووس سرچشمه می‌گیرد. بنابراین، اجرای مؤثر سیاست‌های آمریکا در ایران، به توان قابل ملاحظه سفیر و دیگر همکارانش در داشتن دسترسی به شاه و محفل کوچکی از مقاماتی که بر او نفوذ دارند، بستگی دارد. سفیر قادر است به‌طور مداوم و با سهولت، با شاه تماس برقرار سازد.»

در یک گزارش «سرّی» وزارت امور خارجه آمریکا مربوط به ماه اکتبر 1974 (مهرماه 1353) نیز چنین آمده است: « رئیس هیئت مستشاران نظامی آمریکا در ایران، نه تنها با افسران ارشد نظامی ایران به‌طور مرتب ملاقات می‌کند، بلکه به‌طور متناسب با شاه نیز دیدارهایی دارد. این دیدارها حتماً چه قبل و چه بعد از انجام آن، با سفیر مورد بررسی قرار می‌گیرد. مقام دیگر آمریکایی که گاهگاهی با شاه ملاقات می‌کند، رئیس سازمان سیا است. باز هم سفیر قبل و بعد از این ملاقات‌ها به‌طور کامل در جریان قرار می‌گیرد.» البته رئیس پایگاه سیا در تهران نیز هفته‌ای یک بار با شاه یک ملاقات دو ساعته داشت.

اعتراف ژنرال الکساندر هیگ مبنی بر اعزام ژنرال هایزر برای انجام یک کودتا

در دی ماه 1357، مقامات آمریکایی تصمیم گرفتند که ژنرال رابرت هایزر (معاون فرمانده نیروهای ناتو در اروپا) را به ایران اعزام کنند تا با طراحی یک کودتای نظامی، و با قتل‌عام گسترده مردم، نهضت اسلامی را خاموش سازند. ژنرال الکساندر هیگ (فرمانده نیروهای ناتو در اروپا) در مقدمه کتاب خاطرات ژنرال هایزر، به این مطلب چنین اعتراف می‌کند: « مذاکرات بعدی با مقامات کاخ سفید نشان داد که هدف از این کار، به راه انداختن یک کودتا در ایران است.»

سولیوان در مورد دستوراتی که از آمریکا به هایزر داده می‌شد، چنین می‌گوید: « هایزر به‌طور مرتب دستوراتی از واشنگتن دریافت می‌کرد که او را به تقویت و احیای روحیه نیروهای مسلح برای مقابله با انقلاب ترغیب می‌نمود.»

وی در جای دیگر می‌گوید: « از هایزر خواسته شده بود که نیروهای مسلح ایران را برای مقابله و سرکوب مخالفان در صورت لزوم آماده کند.»

ژنرال هایزر در مورد جلسه روز دهم ژانویه 1979 (بیستم دی ماه 1357) با سران ارتش می‌گوید: « به سران ارتش اطمینان دادم که اگر آنها از دولت غیرنظامی [بختیار] حمایت کافی به‌عمل آورند، می‌توانند روی حمایت آمریکا حساب کنند؛ حتی در آن روزی که انجام کودتای نظامی اجتناب‌ناپذیر شود.» رک ردپای 60 سال خیانت و جنایت - روایتی مستند از دخالت‌ها و جنایات‌ آمریکا در ایران 1392-1332 ، کامران غضنفری ، کیهان ، 10 تیر 1393

چنان چه دیده می شود نه تنها دولت وقت آمریکا در حمایت قاطع از شاه در سرکوب و قتل عام مردم ایران کم کاری و دریغ نکرده بود که تلاش داشت با کودتای نظامی در آخرین روزهای سلطنت پهلوی این رژیم را نجات دهد ولی خدا چیز دیگری می خواست و این گونه بود که خون بر شمشیر غلبه و نهضت اسلامی در 22 بهمن 1357 پیروز شد.

4- اطلاعات ، 27 مهر 1360 ، صفحه 16

5-  اطلاعات ، 27 مهر 1360 ، صفحه 4

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول