اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

خبری که قبل از ترور سادات فاش شد

روزنامه کیهان پیش از ترور سادات و در خبری به نقل از روزنامه النهار چاپ لبنان گزارش داد دولت آمریکا حسنی مبارک معاون سادات را به عنوان جانشین احتمالی وی تلقی می کند.

خبری که قبل از ترور سادات فاش شد

رخدادهای 14 مهر 1360

چکیده

  • با اعلام آخرین نتایج انتخابات ریاست جمهوری و با تائید شورای نگهبان حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان سومین رئیس جمهور ایران اسلامی پس از پیروزی انقلاب انتخاب شدند.
  • میرحسین موسوی وزیر امور خارجه طی نطقی در مجمع عمومی سازمان ملل به شدیدا به آمریکا و دیگر کشورهای استعماری حمله کرده و خواستار لغو حق وتو و نیز انتقال مقر سازمان ملل از آمریکا به یک کشور بی طرف شد .
  • سعدون حمادی وزیر امور خارجه عراق: عراق مخالفتی با تماس با جناح مخالف که به اعتقاد وی یک جنبش سالم ملی گرا است ندارد!
  • وزیر بازرگانی خارجی فرانسه : بدون ارتباط با عراق [رژیم بعث صدام] دیپلماسی فرانسه در جهان عرب علیل خواهد بود.
  • جعفر نمیری رئیس حکومت سودان دیروز ضمن انحلال پارلمان این کشور اعلام کرد انتخابات آینده با تعداد کمتری نماینده ظرف دو ماه آینده انجام خواهد شد و اختیارات پارلمان شدیدا کاهش خواهد یافت .
  • بن بلا رئیس جمهور اسبق الجزایر: انقلاب ایران باید گسترش یابد و پا را از مرزهای انقلاب فراتر بگذارد و بر انقلاب واجب است که حالت تهاجمی به خود بگیرد تا در موضع دفاع مایوسانه واقع نشود.
  • یک مقام بلندپایه سوریه روز دوشنبه اتهامات عراق را دائر بر این که جنگنده های ایران به قصد حمله به هدف های داخل خاک عراق در سوریه مستقر شده اند را تکذیب کرد .
  • انور سادات رئیس جمهور و دیکتاتور مصر امروز و در مراسم رژه 6 اکتبر ترور و به هلاکت رسید. پیش از ترور سادات رسانه ها از تعیین حسنی مبارک از سوی آمریکا به عنوان جانشین وی خبر داده بودند.

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور شد

با اعلام آخرین نتایج انتخابات ریاست جمهوری و با تائید شورای نگهبان حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان سومین رئیس جمهور ایران اسلامی پس از پیروزی انقلاب انتخاب شدند.

معاون سیاسی وزارت کشور سپس به مقایسه آرا ریاست جمهوری در سه دوره گذشته پرداخت و گفت : در دور سوم مجموع آراء انتخابات نسبت به دور دوم از افزایشی معادل 17 درصد برخوردار بوده است .

وی افزود : بنی صدر در دور اول انتخابات با کسب 10 میلیون و 750 هزار و 184 رای 9/75 درصد کل آرا ، شهید رجایی با 3/88 درصد کل آرا و آیت الله خامنه ای با کسب 16 میلیون و 8 هزار و 579 رای 05/95 درصد کل آرا را به خود اختصاص داده اند.(1)

گفتنی است مصطفی تهرانی فرماندار تهران نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در داخل و خارج کشور را به این شرح اعلام کرد ؛

مجموع آرا : 16 میلیون و 847 هزار و 716 رای

آیت الله خامنه ای 16 میلیون و 8 هزار و 579 رای

پرورش 341 هزار و 873 رای

زواره ای 62 هزار و 162 رای

غفوری فرد 78 هزار و 691 رای

باطله 356 هزار و 411 رای (2)

حمله شدید میرحسین موسوی به آمریکا و قدرت های جهانی

مهندس میرحسین موسوی وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در سی و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است طی نطقی در مجمع عمومی سازمان ملل به شدیدا به آمریکا و دیگر کشورهای استعماری حمله کرده و خواستار لغو حق وتو و نیز انتقال مقر سازمان ملل از آمریکا به یک کشور بی طرف شد .

وی اظهار داشت : از آن جا که در ذهن ملت ما مبارزه ، سیاست ، عرفان و دیانت مفاهیم جدا از هم نیستند الزاما خطوط اساسی و مشی کلی سیاست خارجی ما را مکتب اسلام تعیین کرده و بر این اساس برقراری صلح جهان شمولی که تامین کننده منافع انسان های مظلوم و تحت ستم باشد هدف ملت ما است .

موسوی گفت : ما مصمم هستیم که در روش خود کوچک ترین لغزشی به شرق و یا غرب ، آمریکا ، شوروی و یا چین نداشته باشیم تا مستقل بمانیم .  وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت : ما مصمم هستیم که با پیروی از تعالیم عالیه و رهایی بخش اسلام جهان بهتری بسازیم و الگویی تازه از انسانیت را به بشریت تشنه عدالت و برای سراسر جهان ارائه دهیم .

ملت ایران با انقلاب تمام خطوط گرایش به غرب را نابود کرده است 

موسوی ادامه داد : ما در کشورمان بیش از یک قرن در معرض تشعشع ارزش های غربی که بر پایه اصالت ماده ، اصالت پول و اصالت زور استوار شده است قرار داشتیم و پس از انقلاب بزرگترین دشواری ما زدودن آثار این نظام ارزشی غیرانسانی بوده است و اینک می توانیم بگوئیم که ملت ما با انقلاب عظیم خود و با دادن شهدای بسیار نه تنها خطوط گرایش به غرب را تقریبا نابود کرده است بلکه قادر شده است نظام ارزشی حاکم بر جامعه را زیر و رو نماید

وی افزود : از این رو است که امپریالیسم آمریکا و دیگر قدرت های استکباری پایگاه های فرهنگی خود را در میان مردم مرفه که تحت تاثیر رویایی آمریکایی قرار دارند جست و جو کرد بافت انسانی سازمان های چپ آمریکایی که بعضی از آن ها رنگ اسلامی نیز بر چهره زده اند نشان می دهد که عمدتا این نیروها از خانواده های سرمایه داران بزرگ و تکنوکرات ها و بوروکرات های نزدیک به شاه تشکیل شده اند. خانواده هایی که نظام اسلامی منافع آن ها را از بین برده و سیلی سختی به چهره شان نواخته است .

مردم ما به مدعیان حقوق بشر به دیده تمسخر می نگرند

وزیر خارجه کشورمان گفت : آمریکا با ایادی خود بهترین و با تقواترین انسان های ما را ترور می کند و در عین حال خود را حامی حقوق بشر نیز می داند مردم ما به مدعیان حقوق بشر که دست های خود را تا مرفق به خون انسان های مستضعف فرو کرده اند به دیده تمسخر می نگرند و می دانند که حقوق بشری که مدافع آن سران آمریکا باشند از چه جنس و قماش است این همان حقوق بشری است که مقابل کشتارهای جهانی میلیون ها مظلوم از سوی آمریکا سکوت می کند ولی در مقابل مجازات آدم کشانی که دست به قتل رئیس جمهور یک کشور انقلابی می زنند فریاد بر می آورد .

انتقاد شدید وزیر خارجه از ریاست عراق بر مجمع عمومی

موسوی با برشمردن شرایط ایران برای پایان جنگ گفت : خروج بی قید و شرط کلیه نیروهالی متجاوز عراق از اراضی اشغالی ایران ، تشخیص متجاوز و محکوم نمودن آن توسط یک دادگاه صالحه بین المللی ، اجرای مفاد عهدنامه 1975 الجزایر و پرداخت خسارت به کشوری که مورد تجاوز قرار گرفته است شرایط ایران برای پایان جنگ است .

وی ادامه داد : جای شگفتی است که رژیم عراق در صدد است کنفرانس سران غیر متعهد را در سال 1982 در بغداد برگزار کند و حال آن که خود با تجاوز به یک کشور انقلابی اصول اساسی منشور ملل متحد و جنبش غیرمتعهدها را آشکارا نقض نموده و از آن شگفت آور تر آن که نماینده چنین کشوری به عنوان رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب شود.

حمایت قاطع موسوی از نهضت های آزادی بخش

موسوی گفت : انقلاب ایران از آغاز حمایت از نهضت های آزادی بخش را وجهه همت خود قرار داد و از حقوق حقه ملت تحت انقیاد و سلطه استعمار برای نیل به آزادی و استقلال اعلام پشتیبانی قاطع نمود.

وی ادامه داد : گواه این امر رویه ای است که جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون 24 نفری و مجمع عمومی سازمان ملل متحد تعقیب کرده است و در کلیه مسائل استعماری مطروحه در ارگان های فوق الذکر اجرای اعلامیه ختم استعمار را از مجمع عمومی خواستار شده و از حقوق مردم سرزمین های تحت سلطه و مستعمره برای حصول خودمختاری و استقلال بی چون و چرا و بی قید و شرط پشتیبانی کرده است .

موسوی : حق وتو حذف و سازمان ملل منتقل شود

وزیر خارجه همچنین اظهار داشت : به اعتقاد ما تا زمانی که سازمان ملل متحد از نفوذ ابرقدرت ها آزاد نشود تا هنگامی که قدرت در اختیار صاحبان بر حق آن یعنی مستضعفین قرار نگیرد به سختی می توان امیدوار بود که سازمان ملل متحد بتواند نقش واقعی خود را آن گونه که در منشور آمده است به نحو اکمل ایفا نماید.

وی در پایان گفت : به عنوان نخستین گام انتقال مقر سازمان ملل متحد به کشوری بی طرف و نیز لغو حق وتو برای زورمداران ضروری است . (3)

ارتباط گیری رژیم صدام با ملی گرایان سالم در ایران !!

واحد مرکزی خبر به نقل از آسوشیتدپرس از بیروت گزارش داد سعدون حمادی وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه ای که امروز انتشار یافت گفت : عراق مخالفتی با تماس با جناح مخالف که به اعتقاد وی یک جنبش سالم ملی گرا است ندارد . سعدون حمادی در مصاحبه با روزنامه لبنانی النهار گفت عراق به طور کلی مخالف تماس با جناح مخالف در ایران نیست اما این که چنین تماسی صورت گرفته یا نه مسئله ای است که نمی توان آشکارا درباره آن صحبت کرد .

همچنین سعدون حمادی وزیر امور خارجه عراق دیروز ضمن ملاقات با داگلاس هرد معاون وزیر امورخارجه انگلیس پیرامون اوضاع در خاورمیانه گفت و گوهایی به عمل آورد .  حمادی در سر راهش به بغداد پس از شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در لندن توقف و با هرد ملاقات کرده است . (4)

فرانسه : بدون ارتباط با صدام دیپلماسی ما علیل است !

به گزارش خبرگزاری فرانسه دیدار میشل ژوبر وزیر بازرگانی خارجی فرانسه از بغداد شامگاه یکشنبه پایان یافت .  این دیدار موجبات رضایت هر دو کشور را که تصمیم گرفتند همکاری خود را در تمام زمینه ها از جمله هسته ای تعمیق بخشند فراهم کرد. بین عراق و فرانسه نه فقط تفاهم اقتصادی بلکه تفاهم سیاسی نیز برقرار است .

در این حال به گزارش خبرگزاری فرانسه در کوتاه مدت ممکن است بین عراق و فرانسه دو قرار داد که ارزش هر کدام بیش از 600 میلیون فرانک خواهد بود منعقد شود. آگاهان گفتند در لحظه ای که ژوبر در عراق بود یک قرارداد بسیار مهم نظامی بین دو کشور به مرحله نهایی خود رسید به موجب این قرار داد فرانسه معادل چندین میلیارد فرانک قطعات توپخانه تحویل عراق خواهد داد.

ژوبر اظهار داشت بدون ارتباط با عراق [رژیم بعث صدام] دیپلماسی فرانسه در جهان عرب علیل خواهد بود.  این سخن را ژوبر به نمایندگی از 30 وزیر خارجه که به مناسبت نمایشگاه بغداد در عراق حضور یافته بودند در برابر صدام بر زبان راند.(5)

نمیری مجلس سودان را منحل کرد

جعفر نمیری رئیس حکومت سودان دیروز ضمن انحلال پارلمان این کشور اعلام کرد انتخابات آینده با تعداد کمتری نماینده ظرف دو ماه آینده انجام خواهد شد و اختیارات پارلمان شدیدا کاهش خواهد یافت .  بر اساس گزارش خبرگزاری سودان در انتخابات آینده سودان تعداد نمایندگان پارلمان از 366 نفر به 151 نفر کاهش خواهد یافت . (6)

بن بلا : انقلاب ایران باید حالت تهاجمی به خود بگیرد

مجله الدستور چاپ لندن و طرفدار رژیم عراق در آخرین شماره خود فاش ساخت تماس ها و تلاش هایی در سطح بالا برای واگذاری پست دبیر کلی کنفرانس سران کشورهای اسلامی به بن بلا به جای حبیب شطی در جریان است .

از سوی دیگر رئیس جمهور اسبق الجزایر احمد بن بلا در پاسخ به سوال روزنامه السفییر لبنان این ادعا را به شدت تکذیب کرده و گفت من هرگز حاضر به بازی در نقش میانجی بین سلطان قابوس و شاه حسین نیستم و هدف از این شایعات چیزی جز خراب کردن چهره من نیست .  بن بلا همچنین در گفت و گو با السفیر درباره انقلاب اسلامی ایران گفت : انقلاب ایران باید گسترش یابد و پا را از مرزهای انقلاب فراتر بگذارد و بر انقلاب واجب است که حالت تهاجمی به خود بگیرد تا در موضع دفاع مایوسانه واقع نشود.(7)

سوریه استقرار جنگنده های ایرانی در این کشور را تکذیب کرد

یک مقام بلندپایه سوریه روز دوشنبه اتهامات عراق را دائر بر این که جنگنده های ایران به قصد حمله به هدف های داخل خاک عراق در سوریه مستقر شده اند را تکذیب کرد .  پیش از این لطیف جاسم وزیر اطلاعات عراق در بیانیه ای مدعی شده بود که دلایل قطعی دارد که جت های ایران در پایگاه های هوایی سوریه مستقر شده اند.(8)

سادات دیکتاتور مصر ترور شد

انور سادات رئیس جمهور و دیکتاتور مصر امروز و در مراسم رژه 6 اکتبر ترور و به هلاکت رسید. امروز انور سادات ملبس به یک یونیفورم نظامی برای تماشای یک رژه به مناسبت هشتمین سالگرد جنگ علیه اسرائیل در جلوی جایگاه مخصوص قرار گرفت. این روز برای انور سادات روز خاصی بود زیرا در اکتبر 1973میلادی به دنبال عبور ارتش مصر ازکانال سوئز پایه های قدرت وی مستحکم شده بود .

عبور از کانال سوئز همان قدر برای سادات قابل اهمیت بود که ملی کردن کانال سوئز برای جمال عبد الناصر و این دستاوردی بود که مشروعیتی خاص به رژیم سادات می داد.  پرسنل تمامی دستگاهای سیاسی مصر امروز با یونیفورم مخصوص در جایگاه مذکور جمع شده بودند ناگهان یک کامیون نظامی که در دید کامل تلویزیون بود متوقف شد و چهار مرد را که به سلاح های اتوماتیک مسلح بودند پیاده کرد.

آنها به سمت جایگاه آتش گشوده و به این ترتیب زندگی شخصیتی که با امضای قرارداد ننگین کمپ دیوید موجی از نفرت در مصر و جهان اسلام را باعث شده بود پایان داده شد . رسانه ها از یک نظامی با نام خالد اسلامبولی به عنوان عامل اصلی ترور سادات یاد می کنند.

خبری که قبل از ترور سادات در رسانه ها منتشر شد

گفتنی است پیش از ترور سادات رسانه ها از تعیین حسنی مبارک از سوی آمریکا به عنوان جانشین وی خبر داده بودند. در این راستا روزنامه کیهان پیش از ترور سادات و در خبری به نقل از روزنامه النهار چاپ لبنان گزارش داد دولت آمریکا حسنی مبارک معاون سادات را به عنوان جانشین احتمالی وی تلقی می کند.

این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک غربی در بیروت نوشت دیدار غیرمترقبه حسنی مبارک با ریگان استقبال گرم غیرمنتظره مقامات آمریکایی طی سه روز اقامت وی در واشنگتن و ...این نظریه را تقویت می کند.

النهار همچنین به نقل از این منابع نوشت : دیدار های متعدد مبارک با مقامات طراز اول دولت ریگان بسیار قابل توجه است . بنا بر این گزارش منابع مزبور علاقه آمریکا را در مد نظر داشتن مبارک به عنوان جانشین احتمالی سادات در موقع اضطراری تائید کردند.(9)

پی نوشت:

1- کیهان ، 14 مهر 1360 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 14 مهر 1360 ، صفحه 2

3- جمهوری اسلامی ، 14 مهر 1360 ، صفحه 1 و جمهوری اسلامی 15 مهر 1360 ، صفحه 12 ، تاکنون بارها و به مناسبت های گوناگون و بعد از نقل اظهارات میرحسین موسوی در برهه تاریخی دهه 1360 به مقایسه این اظهارات با زمان حال او پرداخته ایم ، اظهارات ضد آمریکایی شدید او در مقابل اظهارات غرب گرایانه کنونی وی ، حمایت او از نهادهای انقلابی نظام جمهوری اسلامی و مخالفتش با ضد انقلاب از نهضت آزادی گرفته تا منافقین و ...تا در زیر پرچم این گروهک ها قرار گرفتن نامبرده در دوره کنونی و ...و از این رو در این فرصت تلاش نمی کنیم که میان دو حال میرحسین موسوی مقایسه ای داشته باشیم که این مقایسه و نتیجه آن عیان است ، سوال و محل نزاع جای دیگری است و آن این که واقعا چرا شخصیتی که نظراتش از دهه 60 تا 80 این چنین دستخوش تغییرات بنیادین شده با پرچم همان دهه 60 وارد میدان می شود؟! اگر این شخصیت همچنان آرا و اندیشه های دهه 60 را معتبر و صائب می داند و از این رو خود را یک انقلابی دهه شصتی و مرید امام می خواند نباید در دهه 80 و برای ورود مجدد به قدرت درست در نقطه مقابل آن آرمان ها قرار گرفته و تیغ بر آن اصول کشد؟! سخن را از منظری دیگر پی می گیریم ، روشن و بدیهی است که حضرت روح الله به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی دارای اندیشه و اصولی بنیادین بودند و بر اساس این اصول نیز از سال 1342 بر علیه طاغوت قیام کردند ، بزرگانی که امروز سخن دیگری می گویند تا روز 13 خرداد 1368 که روح قدسی امام امت به ملکوت پر کشید بر آن آرمان ها پایدار بوده و یا به گفته برخی که اینک قصد تائید آن را نداریم جرات آن را نداشتند که خلافش را بگویند و حال چگونه همین افراد حرفی درست خلاف آن که در دهه 60 از آن سخن می گفتند و می گفتند که عین خط امام است بر زبان می رانند و باز می گویند همین که امروز نیز می گوئیم عینا خط امام است ، آیا خط امام چون منحرفین التقاط گرا دوگانه است و با منافع روز دچار نوسان می شود و یا این شخصیت ها دچار انحراف و نوسان در آرا و اندیشه ها شده اند؟! بدیهی است که اصول بنیادین امام امت چون اسلام گرایی ، حمایت از مستضعفین و نیز اصل اصیل و رکن رکین ولایت فقیه هرگز تاب تفاسیر مغایر با متن را ندارند ، نمی توان در برهه ای از تاریخ انقلاب از ضرورت اجرای قوانین و حدود الهی اسلام سخن گفت و امروز از ضرورت عدم اجرایی شدن اسلام ، نمی توان در برهه ای بر اطاعت ولایت پای فشرد و در برهه ای دیگر از ولی فقیه عبور کرده و مردم را به قیام علیه نظام اسلامی فراخوانده و در عین حال از خط امام سخن گفت و نمی توان در برهه ای از ضرورت مبارزه با آمریکا حرف زده و در زمانی دیگر هم پیمان همان آمریکایی شد که روزگاری خون بیگناهان از چنگالش فرو می ریخت ...در این زمینه گفتنی ها فراوان است ولی از ویژگی های نفاق آن است که فردی با دو چهره و عملکرد متفاوت از پرچمی واحد برای نشان دادن خود استفاده کند دردی که برخی شخصیت ها در طول سالیان گذشته شوربختانه گرفتارش شدند و رسوا گردیدند ...

4- کیهان ، 14 مهر 1360 ، صفحه 16 ، ارتباط صدام با ملی گرایان سالم در ایران ! اصل این گزاره خود طنز بودن آن را عیان می سازد و سخن این جا است که این کدام ملی گرای عاشق وطنی است که می تواند با اشغالگر وطنش دست دوستی دهد ؟! جز بختیار؟! شاید منظور وزیر خارجه صدام همان منافقینی هستند که آن روز در فرانسه لانه کرده و چند سال بعد نیز عازم بغداد می شوند . منافقینی که وطن را به متاع ناچیزی فروختند و در ازای آن جز ننگ ابدی هیچ نیافتند و نگرفتند ....

5- کیهان ، 14 مهر 1360 ، صفحه 16

6- کیهان ، 14 مهر 1360 ، صفحه 16

7- کیهان ، 14 مهر 1360 ، صفحه 14

8- کیهان ، 14 مهر 1360 ، صفحه 16

9- کیهان ، 14 مهر 1360 ، صفحه 16

پژوهشگر :‌سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول