اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

نماینده سازمان ملل: پیشرفت نظامی کلمبیا امنیت بشری را به مخاطره می‌اندازد

نماینده سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از پیشرفت کلمبیا از لحاظ نظامی اعلام کرد که این افزایش قدرت نظامی، امنیت افراد و غیر نظامیان این کشور را به مخاطره می‌اندازد.

نماینده سازمان ملل: پیشرفت نظامی کلمبیا امنیت بشری را به مخاطره می‌اندازد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، «تاد هاولند» نماینده کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در کلمبیا با انتشار مقاله‌ای در روزنامه «ال اسپکتادور» چاپ این کشور اعلام کرد: گسترش قدرت‌های نظامی در کلمبیا مطابق با تعهدات بین المللی حقوق بشر این کشور نیست.

هاولند افزود: پیش نویس قانونی که در رابطه با گسترش قدرت نظامی کلمبیا به تصویب رسیده برای امنیت بشر یک تهدید جدی به شمار می‌رود.

وی گفت: کلمبیا در گذشته نیز سابقه نقض حقوق بشر داشته و به همین دلیل لازم است در مواردی که ﺍﻣﻨﻴﺖ ﻓﺮﺩﻱ، ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻭ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺍﻓﺮﺍﺩ به مخاطره می‌افتد با شفافیت عمل کند.

«تاد هاولند» نماینده سازمان ملل ضمن تأکید بر نگرانی خود از گسترش قدرت نظامی درکلمبیا اظهار کرد: پیشرفت و توسعه کلمبیا از لحاظ نظامی برای غیر نظامیان و چریک‌های این کشور تهدید جدی به شمار می‌رود.

«هاولند» در مصاحبه با رادیو «کاراکول» کلمبیا تصریح کرد: خانواده قربانیان 50 سال درگیری‌های مسلحانه در کلمبیا از دولت این کشور تقاضا دارند که حکم افسران نظامی را که متهم به قتل‌های فرا قضایی هستند و قضاوت در مورد جرم این افراد را ساده نپندارد و با جدیت آن را بررسی کرده و عدالت را به اجرا در آورند اما واقعیت این است که این افسران از کارکنان وزارت دفاع کلمبیا بوده‌اند که با سوء استفاده از قدرت خود دست به این اعمال زده‌اند بنابراین دولت کلمبیا نمی‌تواند در مورد تجاوزات و اعمال آن‌ها قضاوت درستی داشته باشد.

مذاکرات نمایندگان دولت کلمبیا با نیروهای فارک در هاوانا برای دست‌یابی به صلح هنوز هم ادامه دارد؛ در یکی از این جلسات «ماتیاس آلدکوآ» یکی از فرماندهان فارک به عوامل متعددی که در قربانی شدن مردم در طی درگیری‌های مسلحانه کلمبیا نقش داشته‌اند اشاره کرد.

آلدکوآ افزود: ایالات متحده آمریکا و دیگر قدرت‌های جهان از طریق آموزش مقامات نظامی، راه اندازی پایگاه‌ها و تامین مالی مبارزات ضد شورشی در درگیری‌های داخلی کلمبیا دخالت داشته‌اند.

وی همچنین بیان کرد: شرکت‌های چند ملیتی نیز از ادامه درگیری‌ها و اختلافات بین دولت کلمبیا و نیروهای فارک بهره می‌بردند.

کلمبیا در سپتامبر 2013 پیمان تجارت نظامی سازمان ملل را پذیرفت اما مطالعات اخیر انجام شده توسط موسسه رند و موسسه تحقیقات صلح بین الملل استکهلم نشان می‌دهد در سال 2011  این کشور 49 میلیون دلار تسلیحات نظامی دریافت کرده و 3.6 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در امور نظامی صرف کرده که بیش از هر کشور آمریکای لاتین بوده است.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول