اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ناراحتی آیت الله طالقانی از یک ائتلاف

روزی به تنهایی قدم می‌زد و ناراحت بود علت را سوال کردم و گفت : آخر این ها که با کمونیست ها ائتلاف دارند گفتم منظور کیست : گفت : مجاهدین.

ناراحتی آیت الله طالقانی از یک ائتلاف

رخدادهای 30 شهریور 1360

چکیده

  • پس از اعلام اسامی کاندیداهای ریاست جمهوری گروه های وسیعی از مردم مسلمان و متعهد تهران با شاخه های گل به دیدار آیت الله خامنه ای شتافته اند تا نامزدی اش برای انتخابات ریاست جمهوری را به ایشان تبریک بگویند.
  • در حمله ناجوانمردانه منافقین به مردم مشهد 5 نفر به شهادت رسیده و 4 نفر دیگر مجروح شدند.
  • اعظم طالقانی مدیرمسئول روزنامه پیام هاجر درباره مجاهدین خلق(منافقین) تاکید کرد : در مجموع پدر تلاش می کرد که این ها را به راه بیاورد و جلوی انحراف و موضع گیری های انحرافی را بگیرد.
  • با کشف یک مرکز ترور و تخریب سازمان مجاهدین خلق در تهران توطئه این سازمان برای آشوب در روز انتخابات خنثی شد .
  • وزارت صنایع با صدور اطلاعیه ای ورود کلیه مواد اولیه لوازم آرایشی را ممنوع اعلام کرد.
  • دولت آمریکا اعلام کرد که دارایی های سفارت سابق جمهوری اسلامی ایران را هنگامی آزاد خواهد کرد که تهران به نوبه خود از دارایی های کمیسیون دیپلماتیک آمریکا در ایران رفع توقیف کند.

اسامی 6 کاندیدای مجلس از تهران مشخص شد

اسامی نامزدهای انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه پس فردا به طور رسمی اعلام خواهد شد .  مصطفی تهرانی فرماندار تهران ضمن اعلام این خبر گفت : با توجه به این که اسامی داوطلبان انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی توسط هیئت اجرایی اعلام خواهد شد این هیئت و فرمانداری تهران این حق را برای خود مسلم می داند که تا روز اخذ آرا چنان چه مدارکی دال بر عدم صلاحیت هر یک از داوطلبان به هیئت واصل شود نام داوطلب از لیست کاندیداها حذف خواهد شد.

با مشخص شدن کاندیداهای ریاست جمهوری و اعلام اسامی آن ها اینک نگاه ها متوجه نامزدهای مجلس شورای اسلامی در تهران است در عین حال که تدارک گسترده ای برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری انجام می گیرد شنیده شد که پس از اعلام اسامی کاندیداهای ریاست جمهوری گروه های وسیعی از مردم مسلمان و متعهد تهران با شاخه های گل به دیدار آیت الله خامنه ای شتافته اند تا نامزدی اش برای انتخابات ریاست جمهوری را به ایشان تبریک بگویند.

در حوزه انتخابات مجلس نیز گفته می شود رضا زواره ای ، سید ابوالقاسم هزاوه ای ، موسی خیر ، خانم عاطفه رجایی همسر شهید رجایی ، حسین کمالی و بر اساس آخرین اطلاع به دست آمده نجفقلی حبیبی از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی برای تهران می باشند.(1)

منافقین بازدیدکنندگان نمایشگاه عکس دفاع مقدس را به رگبار بستند

در حمله ناجوانمردانه منافقین به مردم مشهد 5 نفر به شهادت رسیده و 4 نفر دیگر مجروح شدند. حدود ساعت 7 بعد از ظهر روز شنبه هنگامی که جمعی از اهالی میدان گاز در خیابان سمرقند از نمایشگاه عکس که دربستان طبرسی دایرشده است دیدن می کردند توسط مجاهدین خلق مورد حمله قرار گرفتند که در اثر این تهاجم 5 تن شهید و 4 نفر دیگر نیز مجروح شدند.(2)

اعظم طالقانی نظر پدر درباره منافقین را تشریح کرد

روزنامه پیام هاجر نشریه جامعه زنان انقلاب اسلامی ایران در شماره اخیر خود تحت عنوان دیدگاه های آیت الله طالقانی در باره مجاهدین خلق به قلم اعظم طالقانی مدیرمسئول این روزنامه تاکید کرد : آخرین روزی که از زندان آزاد شدم در حین خداحافظی پدر گفت که به مجاهدین بگو من کتاب ها و جزوات شما را خوانده ام مطالبی دارد که اسلامی نیست و نمی توانم بپذیرم و نمی توانم شما را تائید کنم.

وی در ادامه نوشت : پس از آزاد شدن پدر از زندان بار دیگر سوال نمودم که نظر شما راجع به مجاهدین چیست؟ پاسخ داد که نمی توانم تائید کنم و در هر دو بار روی نوشته ها و جزوات تاکید کرد.

اعظم طالقانی ادامه داد : در اسلام مالکیت فردی محترم است و این ها مالکیت را رد می کنند این ها اقتصاد را زیر بنا می دانند و در اسلام معرفت و آگاهی پایه و اساس است و همچنین در شناخت تئوری های مارکس را با اسلام آمیخته است و بعد از ساعت ها با کادر مرکزی درباره طرز تفکرشان بحث می کرد و تلاش داشت که آن ها را از انحراف بازدارد.

اعظم طالقانی همچنین نوشت : موضع گیری های بعد از انقلاب آن ها در مقابل نظام جمهوری اسلامی آیت الله طالقانی را نگران کرده بود روزی به تنهایی قدم می زد و ناراحت بود علت را سوال کردم و گفت : آخر این ها که با کمونیست ها ائتلاف دارند گفتم منظور کیست : گفت : مجاهدین.

وی ادامه داد : در شبی که قرار بود ساختمان مجاهدین در خیابان مصدق گرفته شود یکی از افراد کادر مرکزی به نزد آیت الله طالقانی آمد و او با پرخاش در حضور عده ای گفت : با کمونیست ها ائتلاف کردید نتیجه اش را ببینید . و آن ها اصرار داشتند که آیت الله پیامی بدهد ولی ایشان نپذیرفتند. در مجموع پدر تلاش می کرد که این ها را به راه بیاورد و جلوی انحراف و موضع گیری های انحرافی را بگیرد و این مطلب را چند بار به ما گفته بود و می گفت که کادر مرکزی صداقت را از دست داده اند و با نفاق برخورد می کنند در حضور من می گویند هر چه شما بگوئید و در خفا کار خودشان را می کنند.(3)

توطئه منافقین برای آشوب در روز انتخابات کشف شد

با کشف یک مرکز ترور و تخریب سازمان مجاهدین خلق در تهران توطئه این سازمان برای آشوب در روز انتخابات خنثی شد .  از این مرکز ترور و تخریب مقدار زیادی فشنگ بسته بندی شده ژ-3 به همراه بیش از 40 قبضه اسلحه و مقادیری خشاب پر کشف گردید .  همچنین 7 نفر از اعضای کادر مرکزی شاخه نظامی سازمان منافقین دستگیر شدند.(4)

ورود مواد اولیه لوازم آرایش به کشور ممنوع شد

وزارت صنایع با صدور اطلاعیه ای ورود کلیه مواد اولیه لوازم آرایشی را ممنوع اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه تنها ورود مواد اولیه برای ساخت انواع کرمها ، کرم پودرها ، روژ لب ، عطر ، ادکلن و همچنین رنگ مو مجاز است .(5)

آمریکا 2 میلیون دلار سپرده ایران را مسدود کرد

دولت آمریکا اعلام کرد که دارایی های سفارت سابق جمهوری اسلامی ایران را هنگامی آزاد خواهد کرد که تهران به نوبه خود از دارایی های میسیون دیپلماتیک آمریکا در ایران رفع توقیف کند. وزارت امورخارجه آمریکا بامداد امروز اعلام کرد دارایی های سفارت سابق ایران که پس از قطع روابط دو کشور در آوریل 1980 بلوکه شده بالغ بر دو میلیون دلار است .

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قرارداد الجزایر تکلیف دارایی های دیپلماتیک دو کشور را روشن نکرده و بنابراین به اعتقاد واشنگتن باید ایران دارایی های سفارت و کنسولگری آمریکا و همچنین حساب های بانکی میسیون دیپلماتیک آمریکا را به سفارت سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است تحویل دهد و آمریکا تا وقتی که دولت ایران دارایی های توقیف شده سفارت را آزاد نکند از رفع توقیف دارایی های سفارت ایران در واشنگتن خودداری خواهد کرد.(6)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 30 شهریور 1360 ، صفحه 15

2- اطلاعات ، 30 شهریور 1360 ، صفحه 4

3- اطلاعات ، 30 شهریور 1360 ، صفحه 14

4- اطلاعات ، 30 شهریور 1360 ، صفحه 4

5- اطلاعات ، 30 شهریور 1360 ، صفحه 3

6- اطلاعات ، 31 شهریور 1360 ، صفحه 16

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول