اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

بنیادی در گفت وگو با فارس:

پاسخ‌گویی به نیازهای مردم با قرآن، باعث درک سخن خدا می‌شود

قاری و مدرس قرآن کریم با اشاره به اینکه باید پاسخ نیاز‌های مردم توسط کارشناسان حوزه و دانشگاه از قرآن کریم استخراج و بر اساس درخواست مردم در اختیار آنان قرار گیرد، گفت: در این صورت مردم به قرآن احساس نیاز می‌کنند و آن را می‌فهمند.

پاسخ‌گویی به نیازهای مردم با قرآن، باعث درک سخن خدا می‌شود

«محمد بنیادی» قاری و مدرس قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس فهم قرآن کریم را نیازمند جا افتادن احساس نیاز به قرآن دانست و گفت: بهترین و مهم‌ترین راه برای فهم عمومی قرآن این است که آنها نسبت به آیات الهی احساس نیاز کنند. پس باید ابتدا فرهنگ ارتباط با قرآن در جامعه نهادینه شود، در این صورت انسان می‌داند که افق پیش رویش بر اساس قرآن است و زندگی‌اش را با دستورات الهی هماهنگ می‌کند.

ایجاد احساس نیاز در بین مردم مهم‌ترین راه فهم عمومی قرآن کریم

وی موضوعاتی مانند حفظ، قرائت ،ترجمه و تفسیر قرآن را بعد از جا انداختن فرهنگ نیاز به قرآن دانست و گفت: فعالیت در زمینه‌هایی مانند حفظ، قرائت، ترجمه و تفسیر قرآن هنگامی مفید است که مردم به یادگیری این موضوعات احساس نیاز کنند و این احساس نیاز زمانی ایجاد می‌شود که عموم مردم با فواید و اعجاز این کتاب آسمانی آشنا شوند.

ضرورت استخراج مفاهیم قرآنی بر اساس نیاز مخاطبان

بنیادی با اشاره به ضرورت مشخص کردن نیاز‌های گروه‌ها و اقشار مختلف مردم گفت: باید گروهی از کارشناسان نیاز‌های گروه‌های مختلف مردم از کودک تا کهن‌سال را از قرآن کریم استخراج و این علوم را به مرور و بر اساس درخواست مردم در اختیار آنان قرار دهند.

باید مفاهیم قرآنی آرام آرام و بر اساس نیاز در اختیار مردم قرار گیرد

این استاد قرآن کریم با اشاره به اینکه باید احساس نیاز به قرآن آرام آرام در مردم نهادینه شود، گفت: باید محتوا و علوم مختلف قرآنی همزمان با ایجاد احساس نیاز، در اختیار مردم قرار گیرد زیرا اگر به یکباره نکات مختلف در بین مردم توزیع شود ممکن است خوب استقبال نکنند، در حالی که اگر نیاز داشته باشند خودشان درخواست می‌کنند. به عنوان مثال در برنامه قرائت روزانه یک صفحه قرآن کریم که در مساجد کشور اجرا می‌شود ابتدا مردم از برنامه استقبال پرشوری نداشتند اما این برنامه به مرور جا افتاد زیرا مردم اعجاز قرآن را درک کردند و امروز شاهد هستیم در برخی از مساجد با درخواست مردم ترجمه، تفسیر و بیان نکات آیات هم ارائه می‌شود. شاید اگر در روز اول همه این موضوعات با هم در مساجد ارائه می‌شد، طرح موفق نبود، اما هنگامی که مردم احساس نیاز کردند خودشان درخواست ارائه تفسیر و مفاهیم آیات را دادند.

حوزه و دانشگاه برای عموم مردم محتوا تولید نمی‌کنند

وی محتوا‌های تولید‌شده در حوزه قرآن را درون گروهی و درون سازمانی دانست و گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر اغلب نهاد‌ها و مراکز علمی فقط برای گروه خودشان محتوا تولید کرده‌اند یعنی حوزه، دانشگاه و مراکز علمی به فکر تولید محتوای قرآنی برای عموم مردم و بر اساس نیاز آنان نبوده‌اند که باید برای رفع این نقیصه چاره‌ای کرد.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول