اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

قاری بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد

قاریان ایرانی برای مسابقه تربیت می‌شوند/ قالب مسابقه‌ای مانع نوآوری در تلاوت

قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به روش نادرست تربیت قاری در ایران گفت: قاریان ما همواره خود را برای تلاوت در مسابقات آماده می‌کنند در حالی که برای پیشرفت و رقابت سازنده با قاریان برتر جهان باید به سمت تلاوت معناگرا حرکت کرد.

قاریان ایرانی برای مسابقه تربیت می‌شوند/ قالب مسابقه‌ای مانع نوآوری در تلاوت

«جهانبخش فرجی» قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه قاریان نسل جدید مصر توانایی قاریان نسل‌های گذشته را ندارند، اظهار داشت: مصر مهد قرائت قرآن شناخته می‌شود و افراد بسیاری برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی از کشورهای مختلف به این کشور سفر می‌کردند تا بتوانند افتخار حضور در جلسات قرآنی اساتید بزرگ و نامی مصر را کسب کنند.

محافل قرآنی مصر ساعت‌ها به طول می‌انجامد

وی با بیان اینکه قاریان مصر زمینه ظهور استعدادهای قرآنی را داشتند، ادامه داد: محافل قرآنی مصر ساعت‌ها به طول می‌انجامد به طوری که قاریان می‌توانند در اماکن مختلف ساعت‌ها به قرائت قرآن بپردازند و مستمعان نیز با اشتیاق فراوان آنها را همراهی می‌کنند.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه قاریان ایرانی برای شرکت در مسابقات تربیت می‌شوند، تصریح کرد: شاید یکی از دلایلی که ما نتوانسته‌ایم به جایگاه اساتید مصری برسیم، نبود محافل قرآنی طولانی برای استماع قرآن است چرا که اگر قاریان هر روز حتی یک ساعت به قرائت آیات الهی بپردازند به طور حتم توانمندی‌های آنها تقویت خواهد شد.

ضرورت توجه به استعدادهای قرآنی مناطق مختلف کشور

وی به اهمیت شناسایی استعدادهای قاریان روستایی اشاره کرد و گفت: قاریان خوبی در نقاط مختلف کشور فعالیت می‌کنند اما متأسفانه مسئولان اهتمامی به شناسایی آن‌ها ندارند و تنها به افرادی که در مسابقات عنوان کسب می‌کنند اهمیت داده می‌شود در حالی برای تقویت فرهنگ قرآنی باید به تلاوت‌های اثرگذار بیشتر از تلاوت مسابقه‌ای توجه کرد.

فرجی با بیان اینکه برخی قاریان شهرستان‌های مختلف با سبک خاصی تلاوت می‌کنند که برای شناخته شدن نیاز به حمایت دارند، خاطر نشان کرد: اساتید مصری به دنبال یک نفر نیستند بلکه در دانشگاه و محافل مختلف سعی در تربیت تعداد زیادی قاری می‌کنند و برای هر کدام نیز وقت می‌گذارند تا بتوانند حرکت و موجی قرآنی ایجاد کنند اما متأسفانه روش تربیت قاری در ایران درست نیست.

برای پیشرفت باید از تلاوت‌های مسابقه‌ای فاصله بگیریم

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به لزوم گسترش برنامه‌ها و محافل قرآنی در سطوح مختلف، گفت: قاریان مصری با فرهنگ‌سازی و حمایت‌های مردم رشد می‌کنند. حتی بسیاری از اساتید قرآن نسل اول و دوم مصر نیز بدون وجود هیچ امکاناتی تا چنین موقعیتی پیش رفتند و توانستند با ابتکار، سبکی نوین خلق کنند و در جهان اسلام این سبک را توسعه دهند بنابراین اگر ما می‌خواهیم به سمت پرورش استعدادهای قرآنی حرکت کنیم باید از خواندن مسابقه‌ای فاصله بگیریم و برای ایجاد ابتکار در این عرصه حرکت کنیم.

فرجی با بیان اینکه قاریان ایرانی توانمندی‌های بسیاری دارند که می‌توانند با قاریان نسل کنونی مصر رقابت سازنده‌ای داشته باشند و حتی در مواقعی از آنها پیشی بگیرند، تصریح کرد: درست است که قاریان نسل گذشته مصر توانمندی‌های بسیاری داشتند که حتی خود مصری‌ها هم نتوانستند در جای آنها قدم بگذارند اما جوانان ما با استعدادهای برتری که دارند به طور حتم با حمایت، بهتر از مصری‌ها هم می‌توانند قرائت کنند.

دلیل پیشرفت قاریان مصری

این قاری بین‌المللی قرآن کریم،  محور قرار دادن قرائت ‌های مجلسی با زمان کافی و همچنین تقویت استعدادها و حمایت  از آنها برای چهره شدن در جهان اسلام  بدون وجود  رقابت های استرس زا را  از مهمترین دلایل پیشرفت قاریان مصری دانست و افزود:  در کشوری مثل  مصر بین قاریان تفاوتی قائل نمشده همچنین آنها  برای حضور در موقعیت  های استرس زا همچون مسابقات قرآن تربیت نمی شوند به همین جهت بهتر از سایر قاریان  جهان اسلام  می توانند تلاوت های اثرگذار و زیبایی ارائه دهند. 

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول