اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

ملک‌شاهی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

راه رسیدن به دامنه قله‌های تلاوت مصر/ رمز ماندگاری تلاوت قاریان دوران طلایی

قاری بین‌المللی قرآن کریم گفت: آنچه باعث ماندگاری تلاوت قاریان دوران طلایی مصر شد، توجه به تلاوت خاشعانه بود بنابراین اگر ما نیز می‌خواهیم در تلاوت به جایگاهی برسیم، باید همانطور که رهبری نیز توصیه کرده‌اند به سمت تلاوت خاشعانه پیش رویم.

راه رسیدن به دامنه قله‌های تلاوت مصر/ رمز ماندگاری تلاوت قاریان دوران طلایی

«علی‌اکبر ملک‌شاهی» داور و قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به فاصله قاریان ایرانی نسبت به قاریان دوران طلایی مصر، اظهار داشت: قاریان دوره اول تلاوت مصر قاریانی برتر بودند که بسیاری از آنها در یک دوره به طور هم‌زمان ظهور و بروز کردند و این توانمندی در جهان اسلام مورد توجه قرار گرفت و آنها را تاریخ‌ساز کرد.

قاریان مصری هم نتوانستند به جایگاه بزرگان کشورشان برسند

وی ادامه داد: قاریان ایرانی با وجود استعدادهای بسیار تا رسیدن به توانمندی‌های قاریان دوران طلایی فاصله بسیاری دارند همانطور که قاریان نسل حاضر مصر نیز هنوز نتوانستند به جایگاه پدران و اساتید خود برسند.

ملک‌شاهی با بیان اینکه قاریان دوران طلایی مصر قاریانی تکرار نشدنی هستند، تصریح کرد: اگر ما به جایگاهی در عرصه تلاوت قرآن هم رسیده باشیم به لطف خداوند متعال و همچنین الگوگیری از اساتید مصری است البته با توجه به شواهد به هیچ وجه نمی‌توانیم خود را برتر از قاریان مصری بدانیم چرا که ما به نوعی مصرف‌کننده هستیم و نتوانستیم در عرصه تلاوت سبکی ابداع کنیم.

برتری نسبت به اساتید مصری معقول نیست

این قاری بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه بهترین قاریان تاریخ ایران اسلامی نمی‌توانند هچون اساتید مصری تلاوت کنند، افزود: احساس برتری نسبت به قاریان مصری همچون «مصطفی اسماعیل»، «عبدالفتاح شعشاعی» «کامل یوسف» و «رفعت» معقول و منطقی نیست چرا که این اساتید و بسیاری از اساتید دوران طلایی تلاوت در مصر صاحب سبک بودند و ما اگر هم تلاوتی تأثیرگذار اجرا می‌کنیم از تلفیق سبک این اساتید مصری است.

می‌توانیم به دامنه‌ قله‌های تلاوت مصر نزدیک شویم

وی به فاصله قاریان کنونی مصر با دوران طلایی تلاوت در این کشور اشاره کرد و گفت: دوران زندگی «شحات انور» و «اللیثی» از نظر زمانی با ما فاصله چندانی ندارد اما از نظر توانمندی و سبک تلاوت نه تنها قاریان کشورمان بلکه حتی فرزندان «شحات انور» هم با وجود تلاوتی زیبا نمی‌توانند همچون پدرشان تلاوت کنند.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم خاطر نشان کرد: برخی از قاریان کشورمان تلاوت‌های بسیار خوبی اجرا می‌کنند اما ادعا درباره برتری نسبت به قاریان مصری کاملا اشتباه و مخرب است البته پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما پیشرفت‌های خوبی در عرصه تلاوت داشتیم به طوری که با تلاش مضاعف و همت همه‌جانبه می‌توانیم تا دامنه‌ قله‌های تلاوت مصر حرکت کنیم.

تلاوت خاشعانه رمز ماندگاری قاریان دوران طلایی مصر بود

وی با بیان اینکه ظهور قاریان بزرگ در مصر پدیده‌ای در تاریخ است، گفت: شاید آن چیزی که باعث ماندگاری تلاوت قاریان دوران طلایی مصر شد توجه به تلاوت خالص و خاشعانه بود یعنی این افراد با همه وجود به دنبال ارتقای تلاوت بودند و برای آنها برتری نسبت به یکدیگر معنایی نداشت بنابراین ما نیز باید از رفتار آنها در این عرصه الگو بگیریم و همانطور که مقام معظم رهبری نیز توصیه کرده‌اند به سمت تلاوت خاشعانه پیش رویم تا بتوانیم در تلاوت به نتایج خوبی برسیم.

ملک‌شاهی با اشاره به اینکه قاریان مصری مصرف‌کننده شده‌اند، ادامه داد: نسل کنونی مصر همچون قاریان کشورمان مصرف‌کننده هستند یعنی برای تولید و ابداع سبکی تلاش نمی‌کنند و همواره برای تلاوت از سبک اساتید مصری بهره‌ می‌گیرند یا تلفیقی از سبک قاریان دوران طلایی را در تلاوت‌های خود به کار می‌بندند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول