اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

/گزارش تحلیلی/

تاملی بر مسیر سخت و دشوار پیش روی «مادورو»

دولت ونزوئلا پس از درگذشت «هوگو چاوز» رئیس جمهور محبوب این کشور در سال 2013، در یک مسیر سخت و دشوار برای ادامه راه انقلابی وی توسط دولتمردان فعلی قرار داد.

تاملی بر مسیر سخت و دشوار پیش روی «مادورو»

به گزارش خبرگزاری فارس، موسسه ایرانی «مطالعات آمریکا» در تحلیلی با اشاره به استعفای دسته جمعی اعضای کابینه دولت ونزوئلا و دلایل این اقدام پرداخته که مشروح آن از نظر خوانندگان می‌گذرد.

***

مرگ چاوز و سناریوهای اپوزیسیون و آمریکا برای سرنگونی دولت «مادورو»

دولت ونزوئلا طی یک سال و نیم گذشته از زمان روی کار آمدن «نیکلاس مادورو»، همواره با چالش‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی فراوانی روبرو بوده است.

درگذشت هوگو چاوز رئیس جمهور محبوب این کشور در سال 2013، کشور ونزوئلا را در یک مسیر سخت و دشوار برای ادامه راه انقلابی وی توسط دولتمردان فعلی قرار داد.

در این راستا، مخالفان دولت ونزوئلا سناریوهای مختلفی را برای سرنگونی این دولت با همکاری و پشتیبانی آمریکا و دنیای غرب، در دستور کار قرار دادند تا دولت «مادورو» را در بهترین حالت سرنگون و یا به تدریج مشروعیت آن را زیر سئوال ببرند.

از جمله این سناریوها، فشار سیاسی، جنگ اقتصادی و ایجاد ناامنی در داخل کشور از سوی مخالفان و کشورهای حامی آنها در دستور کار قرار گرفت که تا‌کنون، منجر به افزایش تورم 75 درصدی، کاهش شدید ارزش پول ملی، ورشکستگی بسیاری از شرکت‌های داخلی و خارجی و فرار سرمایه از کشور، کاهش ذخایر ارزی و بروز ناامنی بیشتر در کشور شده است.

تلاش دولت ونزوئلا برای خروج از بحران

دولت ونزوئلا تاکنون برای خروج از این وضعیت تقریبا بحرانی و هدایت کشور به سمت آرامش، با کمک مشاوران کشورهای حامی خود مانند، کوبا، روسیه و چین، اقدامات سیاسی، اقتصادی و امنیتی فراوانی را در دستور کار قرار داده که در برخی حوزه‌ها موفقیت‌هایی نسبی را کسب کرده است؛ اما وضعیت کشور ونزوئلا تا این لحظه به شرایط تثبیت نرسیده است.

به همین منظور، دولت ونزوئلا در تاریخ 28 مرداد ماه 93، طی یک اقدام سیاسی، اقدام به کناره‌گیری کلیه اعضای کابینه دولت این کشور کرد.

استعفای کابینه دولت ونزوئلا برای خروج از بحران

اقدام اخیر دولت ونزوئلا در اعلام استعفای کل اعضای کابینه دولت این کشور، یکی از اقدامات سیاسی جدید دولت «مادورو» برای خروج از بحران فعلی می‌باشد.

پیش از اعلام این خبر، فشارهای زیادی از سوی مخالفان داخلی و خارجی به دولت «مادورو» وارد شد، مخالفان داخلی با کنار رفتن از مذاکرات صلح، همچنان دولت «مادورو» را مورد هجوم قرار می‌دادند و در این راستا، «انریکه کاپریلس» رهبر مخالفان دولت ونزوئلا و فرماندار ایالت «میراندا» بار دیگر در تاریخ 27 مرداد ماه 93، (یک روز پیش از استعفای کابینه) از سیاست‌های اقتصادی دولت «مادورو» به شدت انتقاد کرد.

اظهارات رهبر مخالفان علیه دولت

«انریکه کاپریلس» رهبر مخالفان مدعی شد که برنامه‌های اقتصادی دولت هیچ کمکی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و حل بحران موجود نخواهد کرد؛ زیرا مدل اقتصادی دولت، شکست خورده و باعث وضعیت بحرانی بی‌سابقه فعلی گردیده است؛ با افزایش روز افزون مشکلات در کشور و خارج شدن کنترل آنها از سوی دولت، مقامات دولتی به دنبال بهانه‌هایی برای مقصر جلوه دادن آنها در این بحران هستند.

«انریکه کاپریلس» همچنین گفت: دولت ابتدا امپریالیسم را مقصر اصلی بحران در کشور می‌دانست و مدعی جنگ اقتصادی علیه دولت شد و اکنون مافیا و قاچاقچیان کالا را مسئول این بحران می‌داند.

وی افزود: علیرغم این که نیروهای مسلح در مرزهای ونزوئلا با کشورهای همسایه حضور دارند، چطور مافیا می‌توانند کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را قاچاق کنند؛ به خوبی می‌دانیم که در این مافیا اعضای دولت حضور دارند و از طریق کالاهای اساسی مورد نیاز مردم پول زیادی به جیب می‌زنند؛ تنها راه حل ممکن برای پایان بحران موجود در کشور تغییر دولت فعلی است.

آمریکا و حمایت از مخالفان دولت ونزوئلا

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا نیز در یک اقدام هماهنگ با مخالفان داخلی در پاسخ به نامه «پابلو مدینا» فعال سیاسی مخالف دولت ونزوئلا این اظهارات را بیان داشت: دولت آمریکا عمیقا نگران رویدادهای موجود در ونزوئلا می‌باشد؛ ما در حال بررسی همه گزینه‌ها هستیم و هدف اصلی ما حمایت از تلاش‌هایی است که برای گفت‌وگو میان دولت و مخالفان وجود دارد؛ 2 طرف باید مشترکاً برای توقف خشونت و بازگشت آرامش به کشور تلاش کنند، دولت آمریکا به دنبال راهکاری برای کمک به گفتگوها می‌باشد.

اوباما افزود: نهادهای دولتی ونزوئلا در مراقبت از کسانی که نگرش متفاوتی از دولت دارند کوتاهی می‌کنند و به دولت اجازه می‌دهند تا به راحتی مخالفان را دستگیر و زندانی کنند؛ من خواستار آزادی معترضین زندانی شده هستم و این گامی برای رسیدن به صلح و پیشرفت در این کشور است.

به دنبال این فشارهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی، سرانجام دولت «نیکلاس مادورو» برای خروج از این وضعیت و ایجاد یک فضای سیاسی در کشور، که پیش از این نیز شخصا به طور ضمنی از تصمیم خود برای ترمیم کابینه خبر داده بود، خبر استعفای اعضای هیات دولت ونزوئلا اعم از وزرا و معاونین وزرا را در تاریخ 28 مرداد ماه 93، اعلام کرد.

هدف از استعفای کابینه ریشه‌کنی بوروکراسی و فساد است

«خورخه آرئا آسا» معاون رئیس جمهور ونزوئلا (داماد چاوز) در این خصوص اعلام کرد: ما همراه با تیم خود، شامل معاون رئیس جمهور و وزرا تصمیم گرفته‌ایم استعفای خود را تقدیم «مادورو» رئیس جمهور کنیم تا دست وی را برای برداشتن گام‌های لازم در جهت ترمیم کابینه آزاد بگذاریم؛ استعفای کابینه تصمیمی درست و سوسیالیستی بوده و هدف اصلی آن ارتقاء کارآیی دولت در راستای ریشه‌کنی بوروکراسی و فساد می‌باشد.

زیاده‌خواهی مخالفان دولت

خبر اعلام استعفای کابینه دولت ونزوئلا، مخالفان را وادار به زیاده خواهی‌های قبلی خود مبنی استعفای شخص مادورو کرد؛ در این راستا، ابتدا «کاپریلس» رهبر مخالفان دولت ونزوئلا گفت: مشکل دولت «مادورو» وزرا نیستند، بلکه سیستم اقتصادی ناکارآمدی است که در پیش گرفته، دولت باید از همه احزاب و اقشار جامعه برای برگزاری یک گفت‌و‌گوی واقعی دعوت کند، ولی ترجیح می‌دهد همچنان به مردم دروغ بگوید.

«کریستوبال فرناندز» سرپرست اجرایی میز وحدت دموکراتیک نیز در این خصوص گفت: امیدوارم اعلام ایجاد تغییرات اساسی در ساختار دولت همانند گذشته جابجا کردن مهره‌های سابق نباشد؛ اما با توجه به اظهارات اخیر «مادورو» در خصوص برنامه‌های اقتصادی دولت، ایجاد تغییرات اساسی در سیاست دولت بعید به نظر می‌رسد و این اقدامات دولت در راستای انتخابات سال آینده مجلس می‌باشد.

در گام بعدی، فعالان و رهبران مخالف دولت «مادورو» از جمله اعضای میز وحدت دموکراتیک و احزاب مستقل مخالف دولت، استعفای اعضای کابینه دولت «نیکلاس مادورو» را ناکافی دانسته و اعلام کردند که در راس کابینه دولت، باید شخص رئیس جمهور نیز استعفاء کند و استعفای جمعی کابینه دولت بیانگر ناکارآمدی و شکست دولت می‌باشد.

«فرناسیسکو آباد» از اعضای میز وحدت دموکراتیک نیز در این زمینه اظهار داشت: ریاست جمهوری برای «مادورو» خیلی سمت بزرگی است؛ زیرا اداره یک کشور کوچک مانند ونزوئلا که درآمدهای نفتی بسیار بالایی دارد کار دشواری نیست؛ اما «مادورو» کشور را به سمت قهقرا برده است.

 وی افزود «مادورو» به عنوان مسئول اصلی مشکلات و بحران موجود در کشور باید همراه وزرای کابینه استعفا دهد.

دیدار «مادورو» با «فیدل کاسترو»

پس از استعفا و کناره‌گیری اعضای کابینه دولت ونزوئلا، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا روز سه شنبه  28 مرداد ماه 93، بلافاصله پس از آن، به منظور دیدار و گفت‌وگو با «فیدل کاسترو» به کوبا سفر کرد؛ شخص «مادورو» در خصوص اهداف سفرش به کوبا و دیدار با «کاسترو» گفته است: در این دیدار که شش ساعت به طول انجامید درباره موضوعات مختلف از جمله ارسال مواد غذایی و جنایات (رژیم) اسراییل در نوار غزه بحث و تبادل نظر کردیم؛ «فیدل» از دادن پناهندگی ونزوئلا به کودکان یتیم و مجروح فلسطینی ابراز خرسندی کرد.

استعفای دسته جمعی در کابینه؛ تصمیمی برای خروج دولت از بحران

تصمیم به استعفای کلیه اعضای کابینه دولت ونزوئلا، یک تصمیم سیاسی و از پیش برنامه‌ریزی شده و در واقع یک اقدام تاکتیکی برای خروج دولت «نیکلاس مادورو» از وضعیت نابسامان فعلی ونزوئلا می‌باشد.

موج این تغییرات پیش از این (اوایل مرداد ماه) در نشست سراسری سومین کنگره حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا انجام گرفت و کمیته سیاسی حزب حاکم این تغییرات را در دستور کار خود قرار داده بود.

تغییرات تاکتیکی در میز وحدت دموکراتیک (مخالفان دولت)

به موازات تغییرات تاکتیکی حزب سوسیالیست ونزوئلا، احزاب عضو میز وحدت دموکراتیک (مخالفان) نیز طی نشستی گفت‌وگو درباره چگونگی سازماندهی مجدد و تعیین دبیر اجرایی و معاون وی را آغاز کردند و سرانجام در تاریخ 8 مردادماه 93، «رامون گیرمو آوه له دو» دبیر اجرایی میز وحدت دموکراتیک (مخالفان) از سمت خود استعفا کرد

با استعفای دبیر اجرایی میز وحدت دموکراتیک، «خوزه مدینا» معاون اجرایی آن نیز از سمت خود کناره‌گیری کرد تا از این طریق سازماندهی نیروهای خود و همچنین راهکارهای جدید برای مقابله با دولت ونزوئلا را مورد بررسی قرار دهند

سفر رئیس جمهور ونزوئلا به کوبا برای انتخاب کابینه جدید

سفر فوری «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا به کوبا و دیدار و گفت‌وگو با «فیدل کاسترو» به مدت شش ساعت، یقینا به منظور هماهنگی بیشتر با دولت کوبا در انتخاب اعضای جدید کابینه بوده است، امری که در داخل ونزوئلا نیز از طریق مشاور اقتصادی کوبایی آقای «اورلاندو بوروگو» در جریان است.

نظر کارشناسان سیاسی در خصوص تحولات ونزوئلا

برخی کارشناسان سیاسی، تغییرات تاکتیکی اخیر دولت ونزوئلا را یک استراتژی برای منحرف کردن توجه مردم به مشکلات سیاسی، اقتصادی و امنیتی ونزوئلا و همچنین سایر چالش‌های پیش روی دولت می‌دانند.

معرفی اعضای جدید کابینه و برنامه‌ریزی و اقدامات عملی آن‌ها در مقابله با مشکلات پیش روی دولت ونزوئلا تا‌کنون در هاله‌ای از ابهام می‌باشد و به نظر می‌رسد این اقدام دولت ونزوئلا نیز نتواند مشکلات ساختاری ایجاد شده طی این مدت را برطرف کند و پیش‌بینی می‌شود، کماکان اقدامات ایذایی و موقتی برای حل مشکلات سیاسی، اقتصادی و امنیتی در دستور کار قرار گیرد.

موضوع دیگر که هم برای دولت ونزوئلا و هم برای مخالفان اهمیت ویژه دارد، انتخابات نمایندگان مجلس ملی در سال آینده می‌باشد؛ این انتخابات صحنه یک رقابت جدی دیگر برای مشروعیت سیاسی 2 طرف می‌باشد و در صورت کسب کرسی‌های بیشتر توسط نمایندگان احزاب مخالف، می‌توان گفت دولت ونزوئلا برای تصویب لوایح خود در مجلس با مشکل جدی روبرو شود و در غیر این صورت، بار دیگر مخالفان ضربه سیاسی دیگری متحمل خواهند شد و با مشکلات دیگری در ادامه راه خود برای مبارزه با دولت مواجه خواهند شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول