اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تاملی بر انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا

به نظر می‌رسید که سانتوس از بهترین طرح‌ها و ایده‌های تبلیغاتی خود با عنوان صلح و گفت‌و‌گو با گروه فارک، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور استفاده کرده و در نهایت توانست با استفاده از این موضوع که هم‌اکنون در بین اکثریت مردم دنیا مطرح می‌باشد به پیروزی برسد.

تاملی بر انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین، رقیب انتخاباتی سانتوس، «اسکار ایوان زولوآگا» از حزب میانه‌روی دموکراتیک (وابسته به رئیس جمهور سابق کلمبیا «اوریبه») با 45 درصد آراء و اخذ 6 میلیون و 837 هزار و 131 رأی بازنده این انتخابات شد.

در این انتخابات 3.7 درصد آراء سفید به صندوق‌ها انداخته شد که به نوعی نشانه مخالفت این افراد با کاندیداها و سیستم انتخاباتی کلمبیا می‌باشد و همچنین 3 درصد از آراء اشتباه به صندوق‌ها انداخته شده بود.

در تبلیغات دور دوم این انتخابات «سانتوس» همچنان بر ادامه مذاکرات صلح با گروه «فارک» و ارتش آزادی‌بخش «الن» تأکید داشت و در مقابل،«زولوآگا» معتقد بود که در یک ضربه محکم و نظامی، این گروه‌ها را باید از صحنه سیاسی و نظامی کلمبیا حذف کرد.

شاید بتوان یکی از عوامل مهم پیروزی «سانتوس» موضع‌گیری سختگیرانه وی در خصوص موضوع یاد شده برشمرد.

از نظر کارشناسان سیاسی، عوامل دیگری مانند: اتحاد سیاسی احزاب با سانتوس، شعار صلح در کلمبیا و منطقه، حمایت حدود 80 درصد از تجار کلمبیایی از سانتوس و موارد مشابه از جمله عوامل پیروزی وی می‌باشد.

پس از اعلام نتیجه، سانتوس ضمن اعلام تبریک به مردم کلمبیا، گفت: این پیروزی نشان می‌دهد که رأی‌دهندگان خواستار پایان دادن به پنج دهه جنگ داخلی می‌باشند.

واکنش‌های منطقه‌ای:

پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری  کلمبیا، اکثر دولت‌های کشورهای منطقه از جمله پرو، ونزوئلا، اکوادور، بولیوی؛ ضمن تبریک به سانتوس، ابراز خوشحالی کردند که مردم کلمبیا به صلح و آرامش به جای جنگ رأی دادند.

در این راستا «مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا، هنگام بازگشت از اجلاس «جی 77+چین» گفت: این پیروزی یک حرکت به سمت صلح در کلمبیا، آمریکای لاتین و جهان می‌باشد که به سانتوس برای این حرکت خوب تبریک می‌گویم و برای ادامه همکاری‌های سیاسی، اقتصادی 2 کشور کلمبیا و ونزوئلا امیدوار هستم و روابط 2 جانبه به همراه صلح و آرامش می‌تواند 2 کشور را به سمت به دست آوردن پیشرفت‌ها کمک کند.

در راستای ادامه اظهار نظرهای کشورهای منطقه، «انریکه پنانیتو» رئیس جمهور مکزیک نیز ضمن تبریک به سانتوس گفت: این پیروزی می‌تواند به ادامه روابط 2 جانبه 2 کشور کمک کند.

علاوه بر این، وزیر امور خارجه آمریکا «جان کری» نیز ضمن تبریک به سانتوس، گفت: ما مطمئن هستیم که روابط 2 کشور ادامه پیدا خواهد کرد و آمریکا برای پایان دادن به جنگ داخلی کلمبیا کمک خواهد کرد.

پس از تشکیل اتحادیه منطقه‌ای «اوناسور»، این اتحادیه حضور هیأت ناظر برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری کشورهای منطقه آمریکای لاتین را در سال 2012 به تصویب رساند؛ از این رو نمایندگان این اتحادیه با حضور در انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا به‌ عنوان نظارت بر آن اعلام کردند که این انتخابات در یک فضای کاملاً آرام و بدون مشکل برگزار شد و پیروزی صلح را به مردم کلمبیا تبریک می‌گوییم.

لازم به ذکر است از نظر کارشناسان سیاسی و نظامی منطقه، این پیروزی می‌تواند یک حاشیه امنی برای ونزوئلا و همچنین کشورهای منطقه آمریکای لاتین جهت ادامه صلح و آرامش در کشورهای منطقه باشد.

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا، 59.98 درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت نکرده بودند که این امر در 20 سال گذشته در کلمبیا بی‌سابقه بود.

این در حالی است که از 32 میلیون نفر از کلمبیایی‌ها در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، حدود 48 درصد از واجدین شرایط رأی دادن در انتخابات شرکت کردند که نسبت به دور اول  که تنها 13.2 درصد در انتخابات شرکت کرده بودند، قابل توجه بود.

به نظر می‌رسید که سانتوس از بهترین طرح‌ها و ایده‌های تبلیغاتی خود با عنوان صلح و گفت‌و‌گو با گروه فارک، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور استفاده کرده و در نهایت توانست با استفاده از این موضوع که هم‌اکنون در بین اکثریت مردم دنیا مطرح می‌باشد به پیروزی برسد.

شایان ذکر است حدود  50 سال درگیری دولت کلمبیا با نیروهای مسلح انقلابی «فارک» تا‌کنون حدود 200 هزار کشته و میلیون‌ها آواره در این کشور به همراه داشته است که سانتوس از سال 2012 با پذیرش گفت‌و‌گو با این گروه به دنبال صلح و آرامش در این کشور می‌باشد و در این راستا تأکید کرده که به این گفت‌و‌گوها در کوبا ادامه خواهد داد.

پیروزی سانتوس برای دولت و کشور ونزوئلا از آن جهت حائز اهمیت است که با روی کار آمدن رقیب سانتوس امکان و احتمال تنش بیشتر در روابط 2 کشور ونزوئلا و کلمبیا وجود داشت و همچنین از احتمال شروع یک جنگ زودرس با ونزوئلا جلوگیری شد.

البته این موضوع را هم نباید فراموش کرد که در حال حاضر کشور آمریکا با داشتن 7 پایگاه نظامی در کلمبیا به‌عنوان یک خطر بالقوه برای کشور ونزوئلا محسوب می‌شود و دولت کلمبیا نیز کماکان از حامیان جریان راستگرایی در منطقه آمریکای لاتین می‌باشد و هر از چند‌گاه وارد موضوعات تنش‌آمیز با دولت ونزوئلا می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول