اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

تاسیس هیأت «حقیقت و کرامت» برای پیگیری نقض حقوق بشر در تونس

تونس برای پیگیری نقض حقوق بشر و مجازات عاملان آن در دوره‌های قبل از انقلاب علیه رژیم بن علی هیأت حقیقت و کرامت تاسیس کرد.

تاسیس هیأت «حقیقت و کرامت» برای پیگیری نقض حقوق بشر در تونس

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری الجزیره، تونس رسما هیئت «حقیقت و کرامت» با هدف پیگیری موارد نقض حقوق بشر، حسابرسی عاملان آن و پرداخت غرامت به قربانیان نقض حقوق بشر از زمان استقلال کشور در دوران «حبیب بورقیبه» و «زین العابدین بن علی» روسای جمهور سابق این کشور را تاسیس کرد.

مجلس موسسان تونس در نوزدهم ماه مه گذشته تاسیس این هیئت را که پانزده نفر از فعالان حقوق بشر در آن عضویت دارند، تصویب کرد.

این هیئت قرار است در دوره چهارساله فعالیت خود موارد نقض حقوق بشر را از سال 1956 میلادی تا زمان آغاز فعالیت خود در ژوئن 2014 پیگیری کند.

پرداخت غرامت به قربانیان شکنجه و نقض حقوق بشر بخصوص در دوران قبل از انقلاب یاسمین که به سرنگونی رژیم زین العابدین بن علی منجر شد، از جمله اقدامات این هیئت است.

در جریان قیام مردمی تونس علیه رژیم دیکتاتوری بن علی دستکم 320 معترض به ضرب گلوله کشتته و هزاران فعال اسلام گرا و چپ گرا در زندان شکنجه و به خاطر مخالفت با نظام از حقوق خود محروم ماندند.

اسلام گرا ها در دوره حکومت حبیب بورقیبه و پس از آن در دوره بن علی بیش ترین شکنجه را در زندان ها متحمل شدند و بسیاری از آنها به همین خاطر به خارج از تونس رفته و پس از سرنگونی رژیم بن علی به این کشور بازگشتند.

«مصطفی بن جعفر» رئیس مجلس موسسان تونس در مراسم تاسیس این هیئت تاکید کرد که هیئت حقیقت و کرامت کاملا بی طرفانه عمل می کند و ما می خواهیم هیچ طرفی در آن دخالت نداشته باشد.

منصف المرزوقی، رئیس جمهور تونس هم تحقق عدالت انتقالی را ضرورتی سیاسی خواند و گفت اگر اشتباهات گذشته شناخته نشود نظامی دموکراتیک و سالم بنا نخواهد شد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول