اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/اخبار تازه‌ترین تحولات لیبی/

21 کشته و 112 زخمی در درگیری‌های بنغازی/دولت جدید قدرت را به دست گرفت

سوء قصدبه جان رئیس ستاد کل ارتش لیبی، بالا رفتن آمار تلفات درگیری‌های دیروز بنغازی، اعلام حمایت تونس و مغرب از گفت‌وگوی ملی در لیبی و روی کار آمدن دولت جدید در لیبی از جمله تحولات تازه این کشور است.

21 کشته و 112 زخمی در درگیری‌های بنغازی/دولت جدید قدرت را به دست گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، در پی درگیری‌های خونبار دیروز بنغازی و همچنین با اقدام شب گذشته احمد معیتیق نخست وزیر جدید لیبی در ورود به مقر نخست وزیری بدون برگزاری مراسم انتقال قدرت و در حالی که نخست وزیر پیشبرد امور هنوز کنار نرفته است، اوضاع لیبی می تواند همچون بمب ساعتی انفجاری شود.

در همین راستا اخبار تازه‌ترین تحولات لیبی از دیروز تاکنون به شرح زیر خلاصه شده است:

برگزاری اولین نشست دولت جدید لیبی در مقر نخست وزیری

دولت جدید لیبی به ریاست «احمد معیتیق» اعلام کرد که دوشنبه شب اولین نشست خود را در مقر نخست وزیری برگزار کرد.

این در حالی است که دولت عبدالله الثنی نخست وزیر پیشبرد امور هنوز راضی به انتقال قدرت به معیتیق نشده است.

معیتیق اعضای کابینه خود را برای اولین بار از زمان انتخابش از سوی کنگره گرد هم آورده است و قبل از تشکیل جلسه هیئت دولت جدید لیبی، معیتیق با قرائت بیانیه‌ای تاکید کرد که کابینه وی مسئولیت خود را تحویل گرفته است.

شب گذشته افراد مسلح طرفدار معیتیق مقر نخست وزیری را به تصرف خود درآورده و در پی آن معیتیق وارد آنجا شد.

اعلام حمایت کنگره ملی لیبی از آغاز به کار دولت جدید

در حالی که کشمکش بین دو دولت (پیشبرد امور و دولت جدید) ادامه دارد، «نوری ابوسهمین»، رئیس کنگره ملی لیبی هم نامه‌ای را در ارتباط با تحویل قدرت به کابینه جدید برای احمد معیتیق ارسال کرد.

در این نامه آمده است که عبدالله الثنی نخست وزیر مستعفی و برخی اعضای دولت وی در تحویل قدرت به دولت جدید تعلل می کنند و حتی از این اقدام خودداری می کنند.

وی خطاب به معیتیق افزود:تحویل ندادن قدرت هیچ توجیه قانونی یا منطقی ندارد زیرا دولت الثنی دولت پیشبرد امور است که قادر به رودررویی با حوادث و تحولات در صحنه لیبی نیست بنابراین ما هم اکنون شما را مکلف به تحویل مسئولیت خود در مقام نخست وزیری موقت لیبی می کنیم.

عبدالله الثنی گفته بود که تا زمان اعلام حکم دادگاه عالی قانون اساسی درباره شکایت مربوط به رای اعتماد کنگره به معیتیق که نزدیک به اسلام‌گراهاست در قدرت می‌ماند.

احمد معیتیق در اوایل ماه مه گذشته در جلسه‌ای جنجال برانگیز  از سوی نمایندگان کنگره انتخاب شد و برخی نمایندگان اظهار داشتند که انتخاب وی با توسل شبه نظامیان طرفدار وی به زور صورت گرفته و معیتیق تنها 113 رای از 120 آرای لازم را بدست آورده است.

نخست وزیر جدید لیبی:در مبارزه با تروریسم جدی هستیم

احمد معیتیق در بیانیه شب گذشته خود از مقر نخست وزیری لیبی تعهد داد که دولت وی کار خود را برای همکاری در بسط امنیت و مبارزه با تروریسم  و افراط گرایی با قدرت و قاطعیت تمام آغاز می کند.

وی افزود: دولت جدید هرگز اجازه نمی دهد لیبی منبع تهدیدی برای کشورهای همسایه باشد.

نخست وزیر موقت لیبی در این بیانیه خود اظهار داشت: مبارزه با تروریسم در خارج از چارچوب مسئولیت دولت مشکل را بیشتر خواهد کرد و شکافی اجتماعی در جامعه لیبی ایجاد می کند که درمان آن دشوار است

نخست وزیر جدید لیبی تاکید کرد که دولت برای برگزاری موفق انتخابات مجلس نمایندگان که مقرر است بیست و پنجم ژوئن برگزار شود تلاش خواهد کرد و از تلاش های کمیته عالی انتخابات حمایت می کند.

معیتیق با ابراز نگرانی عمیق از حوادث اخیر در بنغازی تاکید کرد که کابینه وی شب گذشته با برگزاری اولین نشست خود به بررسی تحولات امنیتی اخیر در لیبی و بخصوص در شهر بنغازی پرداخت.

اعلام حمایت تونس و مغرب از گفت‌وگوی ملی در لیبی

 تونس و مغرب شب گذشته در بیانیه‌ای مشترک حمایت خود را از گفت وگوی ملی برای حل بحران در لیبی اعلام و تاکید کردند که تجربیات کامل خود را برای کمک به ساختن نهادهای دولت لیبی که عضوی از اتحادیه مغرب عربی است در اختیار این کشور قرار می دهند.

این بیانیه در پایان سفر محمد ششم، پادشاه مغرب به تونس که از جمعه گذشته تا دیشب ادامه داشت، صادر شد.

در این بیانیه به نگرانی عمیق کشورهای عضو اتحادیه مغرب عربی به حوادث اخیر در لیبی و پیامدهای ان بر امنیت و ثبات این کشور و همسایگانش اشاره شده است.

در این بیانیه آمده است: تونس و مغرب بر ضرورت ایجاد راه حل سیاسی برای بحران لیبی که مانع ریخته شدن خون برادران لیبیایی شود تاکید می کند.

تونس از اتباع خود خواست بنغازی را ترک و از سفر به لیبی اجتناب کنند

مقامات تونس دیروز دوشنبه از شهروندان مقیم خود در شهر بنغازی لیبی خواستند با وجود شدت گرفتن درگیری‌های مسلحانه این شهر را ترک کنند.

وزارت امور خارجه تونس در بیانیه‌ای از تونسی‌های مقیم بنغازی خواست به خاطر وخامت اوضاع امنیتی این شهر را ترک کنند و در این شرایط حساس جانب احتیاط پیشه کنند.

تونس بار دیگر از شهروندان خود نیز خواست از سفر به تونس جز در موارد ضرورت اجتناب کنند.

در درگیری روزهای اخیر در بنغازی که نیروهای وابسته به ژنرال خلیفه حفتر فرمانده شورشی علیه گروه های به اصطلاح تندرو در این شهر به راه انداخته است بیش از 100 تن کشته شدند.

دو دیپلمات تونسی هم از نیمه های آوریل گذشته در طرابلس ربوده شدند و دولت تونس از همان زمان مذاکرات برای آزادی آنها را آغاز کرده است.

گروه مسلحی که این دو دیپلمات تونسی را ربوده خواستار آزادی دو تروریست زندانی در تونس در برابر آزادی دیپلمات‌های تونسی است.

سوء قصد به جان رئیس ستاد کل ارتش لیبی

کاروان سرلشکر «عبدالسلام جادالله العبیدی»، رئیس ستاد کل ارتش لیبی شب گذشته هنگام عبور از جاده ساحلی طرابلس هدف تیراندازی شدید افراد مسلح قرار گرفت.

«علی شیخی»، سخنگوی ریاست ستاد کل ارتش لیبی گفت:محافظان همراه عبیدی به منبع آتش پاسخ دادند که منجر به فرار مهاجمان شدند و این حادثه تلفات جانی نداشت.

این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت بهداشت لیبی در درگیری های دیروز بنغازی 21 تن از جمله 10 نظامی کشته و بیش از 112 تن دیگر زخمی شدند.

این درگیری‌ها از سوی واحدهایی از ارتش که به طرفداران ژنرال حفتر ملحق شده اند علیه گروه انصار الشریعه در بنغازی جریان دارد.

سرلشکر عبیدی تاکید کرد که حفتر و طرفدارانش کودتاچی هستند و به همین خاطر دستور پیگرد آنها را داده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول