اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/تحولات لیبی/

بحران دو دولتی در لیبی/ ژنرال حفتر از سوءقصد جان سالم به در برد

کشمکش بین دو دولت الثنی و معیتیق بر سر قدرت و سوءقصد به جان ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده شورشی لیبی از جمله تحولات تازه در این کشور است.

بحران دو دولتی در لیبی/ ژنرال حفتر از سوءقصد جان سالم به در برد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع،بحران دو دولتی و کشمکش سیاسی بین دولت پیشبرد امور و دولتی که به تازگی از کنگره رای اعتماد گرفته ادامه دارد و از سوی دیگر ناامنی ها در طرابلس ، پایتخت لیبی و همچنین در منطقه شرق و بخصوص در بنغازی ادامه دارد.

الثنی:دولت پیشبرد امور به کار خود ادامه می‌دهد

«عبدالله الثنی»، نخست وزیر لیبی که دوره مسئولیت وی در شرف پایان است سه شنبه شب طی نطقی تاکید کرد که مشکل با دولت جدید به ریاست «احمد معیتیق» بین یک تا دو هفته آتی حل و فصل می شود.

کنگره ملی لیبی در اوایل ماه مه احمد معیتیق را که مورد حمایت اسلام گراهاست در رای گیری که مورد مخالفت لیبرال ها بود انتخاب کردند.

الثنی در نشستی خبری در ساختمان وزارت برق لیبی گفت: دادگاه عالی روز پنجشنبه به شکایت نمایندگانی از کنگره درباره انتخاب معیتیق رسیدگی می کند.

وی افزود:اگر تصمیم دادگاه به نفع معیتیق باشد روند تحویل قدرت بین یک تا دو هفته طول می کشد.

الثنی هفته گذشته تاکید کرد که هرگز به درخواست پارلمان قدرت را تحویل نخواهد داد و موضوع را از طریق دستگاه قضایی حل می کند.

این در حالی است که دوشنبه شب مقر نخست وزیری لیبی مورد حمله افراد مسلح طرفدار احمد معیتیق قرار گرفته و پس از آن این نخست وزیر جدید اولین جلسه کابینه خود را در آنجا برگزار کرد.

نخست وزیر موقت لیبی گفت که دستور داده شده دیگر به آقای معیتیق و اعضای کابینه وی تا زمان مراسم تحویل قدرت اجازه ورود به مقر نخست وزیری داده نشود.

قرار است لیبی در بیست و پنجم ماه ژوئن جاری شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی باشد.

عبدالله الثنی در آوریل گذشته استعفا داد اما تاکید کرد که تا زمان تایید مشروعیت معیتیق به مسئولیت خود در پیشبرد امور دولتی ادامه می دهد.

تحولات امنیتی

نیروهای امنیتی لیبی در طرابلس دیروز سه شنبه محمد نصر معیقل فرزند یکی از اعضای کنگره ملی لیبی را که از شش روز پیش از سوی افراد مسلح ربوده شده بود با حمله به یک واحد مسکونی در طرابلس آزاد کردند.

اسکای نیوز عربی هم اعلام کرد که مقر نخست وزیری لیبی در طرابلس سحرگاه امروز هدف شلیک موشک قرار گرفت.

شبکه اسکای نیوز لحظاتی پیش اعلام کرد که در حمله انتحاری امروز علیه مقر وابسته به سرلشکر خلیفه حفتر در بنغازی سه تن کشته شدند.

اسکای نیوز همچنین به نقل از منابعی از تلاش برای ترور سرلشکر خلیفه حفتر رهبر شورشیان لیبی در شهر «الابیار» واقع در شرق این کشور خبر داد.

این منابع گفتند که سه تن از محافظان حفتر در این حمله کشته شدند.

به نقل از العرب،‌  ژنرال حفتر که از دو هفته پیش حملات نظامی خود را به بهانه سرکوب کسانی که آنان را تروریست و اسلام‌گرایان افراطی می‌خواند، آغاز کرده است، امروز در شرق لیبی مورد حمله انتحاری خودرو بمب‌گذاری شده قرار گرفت.

 

به گفته صقر الجروشی  فرمانده ‌نیروی هوایی؛ خودرو بمب گذاری شده، یکی از مقرهای نظامی شرق لیبی را که نزدیک منزل حفتر بود مورد حمله انتحاری خود قرار داد که طی آن سه سرباز نظامی کشته شدند و ژنرال حفتر که در منزلش حضور داشت آسیبی ندید.

 

این نخستین حمله انتحاری است که به ژنرال حفتر 71 ساله لیبی از زمان تشکیل عملیاتی به نام «کرامت لیبی» می‌شود.

 

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که حملات حفتر، با هدف سرکوب مخالفان از جمله عناصر اخوان المسلمین در این کشور است و عربستان و امارات به پشتیبانی سیاسی غرب به خصوص آمریکا، از این اقدامات حمایت می‌کنند.

 

از آنجا که به شکل محدود برخی از گروه‌های مردمی از این اقدامات حفتر حمایت کردند، برخی تحلیلگران سیاسی نیز اقدامات حفتر در لیبی را به اقدام ژنرال عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع سابق مصر تشبیه می‌کنند که با استفاده از نارضایتی مردمی، تابستان سال گذشته اقدام به برکنار رئیس جمهوری وقت مصر، «محمد مرسی» کرد و پس از آن عناصر مخالف بخصوص اخوان المسلمین را سرکوب کرد.

 

رسانه‌های وابسته به عربستان تلاش می‌کنند تا بتوانند این ژنرال 71 ساله را در لیبی به قدرت برسانند

 

در همین حال هیئت سازمان ملل در طرابلس هم از همه طرف‌ها در لیبی خواست با توقف خونریزی‌ها به تلاش‌های سیاسی برای حل بحران سیاسی روی آورند.

این هیئت در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: ما با نگرانی تمام تحولات شرق لیبی بخصوص در بنغازی را دنبال و قربانی شدن غیرنظامیان را محکوم می کنیم در حالی که باید راه حلی برای توقف درگیری هایی که می تواند لیبی را با خطرات بزرگ تری مواجه کند ایجاد شود.

هیئت سازمان ملل تاکید کرد: ما از مقامات رسمی لیبی می خواهیم همه توان خود را برای مقابله با ناامنی ها در لیبی بکار گیرد و اجازه ندهد فرصت ها برای برقراری ثبات و گذار از مرحله انتقالی در لیبی و روابط آن با کشورهای همسایه و منطقه از بین برود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول