اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

تداوم بحران سیاسی و امنیتی در لیبی

منابع خبری اعلام کردند که «عبدالله الثنی» نخست‌وزیر مستعفی لیبی قدرت را امروز به احمد معیتیق نخست‌وزیر جدید تحویل می‌دهد در همین حال گروه‌های مسلح لیبیایی پس از گذشت 2 ماه حاضر به آزاد کردن ۲ دیپلمات تونسی نیستند.

تداوم بحران سیاسی و امنیتی در لیبی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع،اوضاع امنیتی و سیاسی لیبی این روزها در پی تلاش‌های نیروهای ژنرال خلیفه حفتر فرمانده شورشی این کشور مبهم و در عین حال پر خطر گزارش می‌شود در عین حال اخبار تحولات این کشور به نقل از رسانه‌های داخلی لیبی در زیر آمده است:

نخست وزیر جدید لیبی از امروز بر منصب قدرت است

«احمد معیتیق»، نخست وزیر جدید لیبی اعلام کرد که در پی موافقت «عبدالله الثنی»، نخست وزیر مستعفی با تحویل قدرت، امروز یکشنبه رسما نخست وزیر لیبی می‌شود.

دولت عبدالله الثنی از شش روز پیش که کنگره به معیتیق رای اعتماد داده بود از تحویل قدرت اجتناب می کرد و منتظر تصمیم دادگاه عالی درباره قانونی بودن دولت جدید بود.

«نضال رمیده» یکی از معاونان معیتیق هم گفت که «محمد الضراط»، رئیس کمیته تحویل و تقدیم قدرت بین دولت ثنی و معیتیق به نخست وزیر جدید گفته که اقدامات رسمی تودیع ثنی امروز در مقر نخست وزیری انجام می شود.

تعویق نشست بین المللی تونس برای بررسی اوضاع لیبی

تونس هم اعلام کرد که نشست وزیران خارجه اتحادیه کشورهای مغرب عربی ویژه بررسی تحولات لیبی به خاطر روشن نبودن اوضاع در لیبی که با بحران سیاسی و امنیتی خطرناکی روبرو است به تعویق افتاده است.

مختار الشواشی سخنگوی وزارت خارجه تونس گفت:این نشست که قرار بود روز یکشنبه (امروز) برگزار شود به خاطر شفاف نبودن اوضاع در لیبی به زمانی دیگر موکول شده اما تا زمان برگزاری این نشست رایزنی ها ادامه دارد.

لیبی از زمان سرنگونی رژیم معمر قذافی در سال 2011 با بحران سیاسی و متعاقبا امنیتی روبه رو است و شکاف در کنگره ملی و اکنون حضور دو ودلت رقیب کار اداره کشور را با مشکل بزرگ مواجه کرده است.

از زمانی که سرلشکر خلیفه حفتر، یک بازنشسته نیروی زمینی لیبی خود را فرمانده گروه هایی جدا شده از ارتش لیبی موسوم به ارتش ملی آزاد خواند و عملیاتی را به بهانه پاکسازی لیبی از گروه های افراطی آغاز کرد، اوضاع لیبی متشنج شده است و مقامات لیبی این اقدام وی را تلاش برای کودتا خواندند.

از سوی دیگر انتظار می‌رود که انتخابات پارلمانی بر اساس تصمیم کنگره ملی لیبی در بیست و پنجم ژوئن برگزار شود و پارلمان جای کنگره را که عالی‌ترین نهاد سیاسی و قانون گذاری در این کشور است، بگیرد.

کنگره ملی لیبی در سال 2012 با رای مستقیم مردم این کشور روی کار آمده است.

«المنجی الحامدی» وزیر امور خارجه تونس هم اوضاع امنیتی در لیبی را بسیار نگران کننده خواند.

وی افزود: ما همچنان در حال رایزنی برای برگزاری نشستی از نمایندگان کشورهای همسایه لیبی به منظور بررسی اوضاع این کشور هستیم تا گفت‌وگو بین طرف های مناقشه در لیبی را ساماندهی کنیم.

وی ضمن دعوت از کشورهای عربی برای همکاری در مبارزه با تروریسمی که منطقه شمال و غرب آفریقا را تهدید می کند بر همکاری امنیتی تونس و آمریکا در آنچه مبارزه با تروریسم خوانده می شود تاکید کرد.

2 دیپلمات تونسی همچنان در چنگ گروه های مسلح لیبیایی هستند

 وزیر امور خارجه تونس درباره موضوع دیپلمات‌های تونسی ربوده شده در لیبی هم گفت:تلاش‌ها برای یافتن آنها ادامه دارد و برادران لیبیایی هم که به طوری رسمی و غیر رسمی تماس هایی با گروه‌های عامل ربودن دیپلمات‌های تونسی دارند در این زمینه ما را کمک می‌کنند.

وی افزود: مقامات لیبی در ربوده شدن دیپلمات‌های ما مقصر نیستند و از شخصیت‌های قبایل و دیگر راه‌ها برای آزادی دو دیپلمات کمک می‌گیرند.

وی درباره خواسته آدم رباها گفت که آنها می‌خواهند ما دو تروریستی حاضر در زندان های تونسی را که در کشته شدن نیروهای ارتش تونس دخیل بوده اند آزاد کنیم اما ما گفتیم که خواستار آزادی دو دیپلمات تونسی بدون چانه زنی یا باج دهی هستیم.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول