اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

ایندیپندنت فاش کرد:

لحظه شماری قدرت‌های غربی برای سو استفاده از بحران لیبی

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نوشت: لیبی در آستانه جنگ داخلی و فروپاشی است و قدرت‌های غربی هم به دنبال فرصت‌طلبی از بحران این کشورند.

لحظه شماری قدرت‌های غربی برای سو استفاده از بحران لیبی

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه ایندیپندنت امروز یکشنبه نوشت: لیبی به جنگ داخلی نزدیک شده و به سوی تجزیه و فروپاشی پیش می‌رود و در همین حال قدرت‌های غربی لحظه شماری کرده و به دنبال فرصت طلبی از تحولات این کشور هستند.

«پاتریک کوکبرن»، نویسنده و روزنامه نگار مشهور انگلیسی در پایگاه اینترنتی شماره امروز روزنامه ایندیپندنت نوشت:کودتای نرم ژنرال حفتر آنچه را از انقلاب لیبی باقی گذاشته بود، نابود کرد.

این نویسنده افزود: حملات غیر منتظره حفتر در شهرهای بنغازی و طرابلس نشان داد که وی می‌تواند حمایت‌های مردمی را جلب کند و این علاوه بر حمایت‌هایی است که اعضایی از داخل نهاد نظامی یا شبه نظامیان مسلح از وی به عمل آوردند تا جایی که او توانست بالگردهای نظامی و هواپیماهای جنگی را برای بمباران پایگاه های دشنمنانش در بنغازی بکارگیرد.

ایندیپندنت نوشت:میزان حمایت خارجی‌ها از حفتر در زمان کنونی هنوز مبهم است و تایید نمی شود و باید این سوال را پرسید که طرف‌های درگیر در لیبی همچون سوریه به جنگ داخلی وارد می شوند یا نمونه مصر در لیبی تکرار می‌شود و خصومت با جماعت اخوانی‌ها این بار در لیبی شکل می‌گیرد.

نویسنده انگلیسی تاکید کرد :هر دوی این سناریوها برای لیبی محتمل است و از سوی دیگر به خاطر ضعف قدرت حاکم و تفرقه بین گروه‌های سیاسی از زمان رژیم معمر قذافی کشمکش‌های سیاسی جدی جریان دارد و مخالفان هم نتوانسته‌اند خلا قدرت را پر کنند.

ایندیپندنت نوشت: قدرت در لیبی تا حد زیادی در دست شبه نظامیان رقیب است که قوی‌ترین آنها در دو شهر «زنتان» و «مصراته» مستقر هستند و شمار آنها بالغ بر 250 هزار تن است.

به نوشته این روزنامه اکنون چند مرکز قدرت در لیبی وجود دارد که از جمله آن کنگره ملی لیبی است که مایل به اسلام گراهاست و با به تعویق انداختن زمان برگزاری انتخابات و تمدید دوره فعالیت آن مورد اعتراضات شدیدی قرار گرفت بخصوص پس از اینکه شنبه هفته گذشته از سوی نیروهای حفتر هدف حمله قرار گرفت و دولت ضعیف لیبی هم به خاطر ناتوانی در مقابله با گروه های شبه نظامی تلاش می‌کند آنها را راضی نگاه دارد  واین گروه های شبه نظامی شامل گروه‌های اسلام گرا ،گروه های تندرو، گروه های جدایی‌طلب، گروه های مخالف جدایی‌طلبی و همچنین بقایای رژیم قذافی می‌شوند.

به نوشته این روزنامه نفرتی که برخی شخصیت‌های سیاسی لیبی از یکدیگر دارند خوب موجب ایجاد هرج و مرج در این کشور شده است و هیچ کدام تاکنون توانمندی خود را در برخورد جدی با گروه‌های تندرو نشان نداده‌اند اما اینک ژنرال حفتر قدرت خود را ثابت کرده است.

کوکبرن به پیوستن دو گردان الصواعق و القعقاع به نیروهای حفتر اشاره کرد  و گفت: این دو گردان هفته گذشته به کنگره ملی حمله  و آنجا را به تصرف خود درآوردند.

ایندیپندنت در پایان نوشت: بحران در لیبی با کشمکش بین دولت و کنگره همچنان ادامه دارد، «نوری ابوسهمین»، رئیس کنگره ملی لیبی نیروهای سپر لیبی را از مصراته برای حفاظت از پارلمان از طرابلس فرخوانده است و از سوی دیگر دولت لیبی خواسته است که همه گروه های شبه نظامی برای جلوگیری از وقوع درگیری احتمالی مجدد طرابلس را ترک کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول