اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ناتو از مشارکت نظامی تا نفوذ سیاسی

ناوهای ناتو در سواحل تونس پهلو گرفتند

در اقدامی ناگهانی و همزمان با افزایش بحران در لیبی، پنج ناو جنگی وابسته به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) شب گذشته در بندر «حلق الوادی» تونس پهلو گرفتند.

ناوهای ناتو در سواحل تونس پهلو گرفتند

در اقدامی ناگهانی و همزمان با افزایش بحران در لیبی، پنج ناو جنگی وابسته به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شب گذشته در بندر «حلق الوادی» تونس پهلوگرفتند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه الاخبار، این ناوگان شامل دو کشتی آلمانی ، یک فروند انگلیسی ، یک فروند کشتی ایتالیایی و یک فروند کشتی ترکیه ای به رهبری دریادار ماتیاس اسبیگال است.

این ناوگان در واقع  ناوگان دوم ناتو برای مقابله با مین های دریایی محسوب می شود که به تازگی مانوری را در شهر اسپیزای ایتالیا با شرکت کشورهای ایتالیا، اسپانیا، آلمان، انگلیس، یونان و ترکیه از 12 ماه می تا 23 همین ماه برگزار کرد. ماموریت ویژه این ناوگان آنگونه که ناتو اعلام کرده مقابله با مین های دریایی و تامین امنیت  راههای تجاری و مبارزه با تروریسم است.

این نخستین باری نیست که ناوهای ناتو در بنادر تونس پهلو می گیرند. پیش از این بارها مشاهده شده بود که این کشتی های جنگی در بنادر مغرب، الجزایر، تونس پهلو گرفته و کادر دریایی آن اقدام به بازدید های توریستی و یا فعالیت های سیاسی در تونس و سایر کشورهای یاد شده کرده اند.

از سال 1994 م  بویژه در پی بروز تحولات ناشی از پایان جنگ سرد براساس گزارشات پایگاه  اینترنتی  ناتو ، این پیمان اقدام به اجرایی کردن طرح موسوم به « گفتگوهای مدیترانه ای» با هدف برپایی روابط مشترک با کشورهای غیر عضو ناتو کرده است. باستثنای الجزایر که در سال 2000 م به این طرح پیوست کشورهای مغرب ، تونس، مصر، انگلیس و اردن به همراه رژیم اشغالگر قدس در سال 1995 م به طرح گفتگوهای شراکت ناتو پیوستند.

در سال 2005م در چارچوب توسعه این طرح که بعدها به «ابتکار استامبول» نام گرفت شورای ناتو تصمیم به انضمام کشورهای قطر، بحرین، کویت و امارات به طرح « گفتگوهای مدیترانه ای » گرفتند.

این در حالی است که سوریه به شدت هرگونه عضویت در این طرح را رد کرده و حتی حاضر نشده در جلسات آن شرکت کند. به نظر می رسد ناتو که اینک 28 عضو اصلی و 41 عضو ناظر(یا الحاقی) دارد در پی گسترش اتحاد و ائتلاف های خود از طرق مختلف است.

 

ناتو از مشارکت نظامی تا مشارکت سیاسی

 

ناتو به نظر می رسد تنها نهاد نظامی است که در ان هم نظامیان عرب حضور دارند و هم نظامیان صهیونیستی و حتی اخیرا در نظر دارد که دایره مشارکتش را گسترده تر کند و در این راه عمدا شورای ناتو موضوع مشارکت مالی را در این نوع شراکت ها در دستور کار قرار داده است.

با این هدف که برخی کشورهایی را که قادر به پرداخت هزینه های کامل فعالیت های مشارکت جویانه را ندارند تشویق به مشارکت نمایند. بااینکه 85 درصد فعالیت ناتو نظامی است اما همچنان مشارکت سیاسی شرط اساسی مشارکت نظامی محسوب می شود.

با این وجود در خصوص پهلوگیری ناوگان جدید ناتو در سواحل تونس بیانیه این سازمان نظامی هیچ توضیحی مبنی براینکه ناتو در صدد تمرینات مشترک با نیروهای نظامی تونس  همانند سال 2012 م است ارائه نکرده بلکه به طرح این موضوع بسنده نمود که ناوگان ناتو در تونس با فرمانده نیروی دریایی این کشور سرتیپ محمد الخماسی دیدار خواهد کرد. این در حالی است که همسایه بحران خیز تونس یعنی لیبی شرایط سیاسی بسیار بحرانی را پس از سرنگونی رژیم دیکتاتوری معمر قذافی تجربه می کند. خلای موجود در لیبی هرنهاد 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول