اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

عباسی در گفت‌وگو با فارس:

مسابقات قرآن ایران نماد اتحاد اسلامی و دشمن‌شکن است

داور سی‌و‌یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان با اشاره به برخی تلاش‌ها برای ایجاد افتراق بین امت اسلامی با هدف خاموش کردن نور خدا گفت: خداوند توطئه آنها را خنثی کرده و اجتماعاتی مانند مسابقات قرآن ایران نماد اتحاد اسلامی و دشمن‌شکن است.

مسابقات قرآن ایران نماد اتحاد اسلامی و دشمن‌شکن است

محمد عباسی داور بخش صوت سی‌و‌یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه امسال سطح مسابقات قرآن نه خیلی قوی و نه خیلی ضعیف بلکه از سطح متوسطی برخوردار است، اظهار داشت: تعداد شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن در سال جاری نسبت به سال گذشته بیشتر شده اما به همان اندازه افزایش تعداد متسابقان، سطح کیفی تلاوت‌ها نیز ضعیف‌ شده است.

سطح مسابقات و برآیند نمرات متسابقان نفرات برگزیده را تعیین می‌کند

وی با بیان اینکه تاکنون برخی متسابقان کشورهای آفریقایی و آسیایی تلاوت‌های قابل قبولی ارائه نداده‌اند، درباره آیین‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران، گفت: آیین‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم هر چند سال یک بار توسط اساتید، پیشکسوتان و داوران قرآن مورد بازبینی قرار می‌گیرد که آیین‌نامه موجود حاصل همان اصلاحاتی است که چند سال گذشته انجام شده است البته شاید اشکالاتی هم داشته باشد اما تا اصلاح بعدی مورد احترام و قابل اجرا است.

داور بخش صوت سی‌و‌یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نقش تعیین کننده برآیند نمرات افراد و همچنین سطح کلی مسابقات برای مشخص شدن برترین‌ها در هر رشته، خاطر نشان کرد: متسابقان رشته تلاوت باید در همه بخش‌های صوت و لحن، تجوید و همچنین وقف و ابتداء نمرات قابل قبولی کسب کنند تا در پایان برآیند نمره قابل قبولی داشته باشند.

عباسی افزود: تمامی بخش‌ها بر اساس نمراتی که در نظر گرفته شده دارای اهمیت است؛ یعنی اگر یک قاری از صدا و لحن خوبی برخوردار باشد اما تجوید ضعیفی داشته باشد به طور حتم نمرات بالایی کسب نکرده و موفق نخواهد شد چرا که برآیند این نمرات سطح قاری را نشان می‎دهد البته در کنار آن سطح کلی متسابقان هم در کسب رتبه شرط است.

تلاوت مجلسی با تلاوت مسابقه‌ای متفاوت است/قاریان در مسابقات کلاسیک بخوانند

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه تلاوت مجلسی با تلاوت مسابقاتی تفاوت دارد، به متسابقان در رشته قرائت توصیه کرد که به صورت کلاسیک و علمی تلاوت کنند و ادامه داد: نحوه تلاوت قرآن در مسابقات با تلاوت مجلسی متفاوت است. در تلاوت کلاسیک باید تمامی نکاتی که در آیین‌نامه ذکر شده است توسط قاری یا حافظ رعایت شود تا بتواند نمره خوبی بیاورد و در این فضای رقابتی پیروز شود.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بیان داشت: قرآن کتاب هدایت برای همه انسان‌ها در هر دوره است بنابراین وظیفه مسلمانان است که نسبت به اهمیت دادن، آموزش و برگزاری مسابقات قرآن در تمامی کشورهای اسلامی اهتمام ورزند.

مزایای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

عباسی با بیان اینکه برگزاری چنین مسابقاتی در مجامع رسمی می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد، آشنایی کشورهای مسلمان با فعالیت‌های قرآنی کشور میزبان را یکی از دستاوردهای برگزاری مسابقات بین‎المللی قرآن عنوان کرد و گفت: آشنایی و ارتباط مسلمانان با یکدیگر سبب اتحاد بیشتر کشورهای اسلامی می‌شود که آن همان چیزی است که خود قرآن نیز به آن اشاره کرده است به طوری که خداوند در آیه 103 سوره مبارکه «آل‌عمران» فرموده‌اند: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ؛ و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید».

وی ایجاد همدلی در بین مسلمانان و گسترش اسلام را یکی دیگر از مزایای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانست و افزود: دشمن اگر ببیند که ما متحد هستیم احساس شکست می‌کند بنابراین امیدوارم هر سال این مجامع با اتحاد مسلمانان رونق بیشتری بگیرد.

تفاوت‌های مسابقات قرآن ایران با مسابقات مشابه در سایر کشورها

داور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ادامه با اشاره به تفاوت‌های این مسابقات با مسابقات مشابه در کشورهای مختلف، اظهار داشت: مسابقات قرآن ایران با سایر مسابقات قرآنی جهان از نظر محتوا هیچ تفاوتی ندارد چرا که تمامی مسابقات قرآنی بر پایه آیات الهی است و در آن کلام خداوند تلاوت می‌شود اما از جهت ظاهری و رعایت مفاد آیین‌نامه‌ها و انتخاب کمیته داوران تفاوت‌هایی در مسابقات قرآن ایران با سایر کشورها احساس می‌شود.

عباسی با بیان اینکه داوری که نمره می‎دهد باید خودش تلاوت کننده باشد که خوشبختانه قاریانی که در ایران انتخاب می‌شوند نه تنها دارای رتبه‌های جهانی هستند بلکه این دوره‌ها را گذراندند و هم‌اکنون نیز به تلاوت مشغول‌اند، افزود: ما به وضوح مشاهده کرده‌ایم که در مسابقات قرآن برخی کشورها داوری و نمره‌دادن بر اساس سلیقه صورت می‌گیرد در حالی که بیش از 85 درصد از داوری مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران علمی است؛ یعنی داوران اجازه ندارند که بر اساس سلیقه به متسابقان نمره دهند در صورتی که در مسابقات قرآن برخی کشورها داوران گرچه درجات علمی بالایی دارند اما از درجات تخصصی و عملی برخوردار نیستند که این تفاوت اصلی باعث شده که مسابقات ایران با مسابقات سایر کشورها تفاوت چشمگیری داشته باشد.

وی ادامه داد: مطلب دیگر اینکه داوران یا مسئولان برگزاری مسابقات سایر کشورها ممکن است اغراض سیاسی را در نمره دادن لحاظ کنند اما در ایران اغراض سیاسی و سلیقه داوران در نمرات تأثیری ندارد؛ این امر را  قاریانی که در این مسابقات شرکت کرده‌اند به خوبی درک و اذعان کرده‌اند.

حضور قاریان مصری در مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان نشانگر اتحاد آنها برای خنثی‌سازی توطئه دشمنان اسلام است

داور بخش صوت سی‌و‌یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در خصوص برخی کارشکنی‌ها در رابطه با اعزام قاریان مصری به ایران، تصریح کرد: هم‌اکنون شاهدیم که علاوه بر داوران و اساتید برجسته مصر، متسابقانی از این کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران حضور دارند که این امر نشان دهنده اتحاد مسلمانان این کشور برای خنثی‌سازی توطئه دشمنان اسلام است.

وی با بیان اینکه دشمن هیچ‌گاه نسبت به عالم تشیع و انقلاب اسلامی بیکار نمی‌نشیند، خاطر نشان کرد: ممکن است این توطئه‌ها از سوی گروه‌های تکفیری و سلفی که همواره برای ایجاد اختلاف در بین مسلمانان برنامه‌ریزی می‌کنند، باشد اما آنها باید بدانند که طبق آیات الهی «یُرِیدُونَ أَن یُطْفِؤُواْ نُورَ اللّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ یَأْبَى اللّهُ إِلاَّ أَن یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ؛ می‌خواهند نور خدا را با سخنان خویش خاموش کنند ولى خداوند نمی‌گذارد؛ تا نور خود را کامل کند هر چند کافران را خوش نیاید» (توبه/32) خداوند اجازه خاموش شدن نور اسلام در جهان را نخواهد داد.

عباسی با اشاره به اینکه شاید برخی بر اثر نادانی در راستای مواضع دشمنان اسلام حرکت کنند، اظهار داشت: گاهی برخی افراد نسبت به نظراتی که دشمنان اسلام می‌دهند چراغ سبزی نشان می‌دهند و فریب آنها را می‌خورند که ما این حرکت را نپذیرفته و محکوم می‌کنیم.

مواضع ایرانیان در قبال توطئه‌های دشمنان اسلام مواضع صریح قرآنی است

وی با بیان اینکه مواضع ایرانیان در قبال توطئه‌هایی که علیه شیعه و انقلاب اسلامی می‌شود مواضع صریح قرآنی است، تصریح کرد: ما با قرآن و پرچم اهل‌بیت(ع) مقابل همه دشمنان قد علم کرده و از دین‌مان دفاع می‌‎کنیم.

عباسی در پایان با اشاره به اهمیت برگزاری باشکوه مسابقات قرآنی گفت: امیدوارم به برکت مبعث پیامبر اکرم(ص) که به نوعی تولد قرآن است چرا که قرآن نخستین بار بر قلب پیامبر اکرم(ص) نازل شده است، هر سال جشن باشکوه‌تری بگیریم و نسبت به قرآن احساس نزدیکی کرده و از مفاهیم و مضامین آن بهره ببریم تا شاهد فراگیری اسلام در تمام نقاط جهان باشیم.

انتهای پیام/م.خ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول