اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

کنترل پایتخت پاکستان به ارتش سپرده شد+ تصاویر

پس از عملیات ارتش پاکستان در وزیرستان شمالی و امکان حمله شبه‌نظامیان به پایتخت، کنترل کامل اسلام‌آباد به ارتش سپرده شد.

کنترل پایتخت پاکستان به ارتش سپرده شد+ تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، پس از عملیات گسترده ارتش در وزیرستان شمالی و امکان حمله شبه‌نظامیان به پایتخت پاکستان، به همین علت کنترل کامل اسلام‌آباد و «راولپندی» به ارتش سپرده شد.

بر اساس این گزارش، 10 یگان از یگان‌های ارتش کنترل اسلام‌آباد و راولپندی را به عهده می‌گیرند و در صورت نیاز می‌توانند تقاضای نیروی کمکی کنند.

ارتش با اعلام وضعیت قرمز در ایالت «خیبر‌پختونخواه» تدابیر ویژه امنیتی را در این ایالت به اجرا گذاشته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد ارتش کنترل کامل شهرهای «پیشاور»، «نوشهره»، «مردان»، «ابیت‌آباد»، «کوهات»، «بنون» و «دیره غازی‌خان» را بدست گرفته است و این در حالی است که ورودی و خروجی این شهرها به شدت تحت نظر می‌باشد.

به گزارش سازمان اطلاعات پاکستان ارتش در روزهای آینده کنترل تمام شهرهای پاکستان را به عهده می‌گیرد و ورود و خروج از این شهرها تحت کنترل نظامیان انجام خواهد شد.

آخرین گزارش‌ها از وزیرستان شمالی نشان می‌دهد ارتش با به اجرا گذاشتن قانون منع آمد و شد در این منطقه کنترل کامل روستای «ماچیس» یکی از اماکن استقرار تروریست‌ها را به دست گرفته است.

به گزارش ارتش، در عملیات امروز 71 نفر از شبه‌نظامیان وزیرستان شمالی کشته شدند و این در حالی است که 4 سرباز ارتش نیز جان خود را از دست دادند.

بر اساس این گزارش ارتش برای سرکوبی شبه‌نظامیان مستقر در وزیرستان شمالی از سلاح‌های سنگین از جمله توپ و خمپاره استفاده می‌کند.

برخی کارشناسان بر این باورند که ارتش به بهانه مبارزه با تروریسم سعی دارد کنترل کشور را به دست گرفته، با دولت کنونی کنار بیاید و یا دولت سیاسی مورد نظر خود را به قدرت برساند.

به باور این کارشناسان در حال حاضر همه چیز در پاکستان توسط ارتش اداره می‌شود و دولت اختیارات خود را از دست داده است.

زیدی افسر بازنشسته ارتش و حقوقدان پاکستانی درباره اوضاع فعلی این کشور می‌گوید: اوضاع کنونی پاکستان به ویژه تهدیدهای داخلی و خارجی اجازه نمی‌دهد ارتش این کشور بصورت مستقیم در امور سیاسی دخالت کند، بنابراین تنها کاری که دولت بایستی انجام دهد این است که شرایط را به همین منوال حفظ کند تا فرصتی برای کودتای نظامی به وجود نیاید.

رهبر کمیته مذاکره کننده طالبان در مورد ادامه مذاکرات صلح بیان کرد: دولت بیش از چند هفته مذاکرات صلح را متوقف کرده بود و ما فکر می‌کردیم دیگر باب مذاکرات بسته شده اما بیانیه وزیر کشور امید دوباره‌ای برای احیای روند صلح است.

این در حالی است که «چوهدری نثار علی خان» وزیر کشور پاکستان در کنفرانس خبری که هفته پیش برگزار شده بود گفت که دولت در حال حاضر به سوی احیای روند متوقف شده صلح در حرکت است و تحریک طالبان زمان و مکان نشست بعدی را تعیین خواهد کرد.

پس از مرگ «ولی‌الرحمن» معاون رئیس تحریک طالبان در حمله پهپادهای آمریکا در ماه می سال گذشته اختلافات بین جناح‌های تحریک طالبان آشکار شد و این اختلافات پس از مرگ «حکیم الله محسود» رئیس تحریک طالبان در ماه نوامبر سال گذشته عمیق‌تر شد.

پس از آن، درگیری‌های خونین طرفداران «خان سعید محسود» و «سجنا» که هر 2 خواهان رهبری تحریک طالبان در وزیرستان جنوبی هستند، یکی از نشانه‌های این اختلافات عمیق بود.

همچنین پس از درگیری مرگبار بین 2 جناح مذکور، «مولوی فضل الله» رئیس تحریک طالبان پاکستان مجبور شد، سجنا را حذف کرده و «شیخ خالد حقانی» را به عنوان ریاست موقت تحریک طالبان در وزیرستان جنوبی منصوب کند.

هرچند بنا بر گزارش‌ها، سجنا دستورات فضل الله را نپذیرفته و فضل الله نیز، «عمر خالد خراسانی» را برای ریاست منطقه مهمند منصوب کرد تا وی به حل و فصل اختلافات بین جناح‌های رقیب بپردازد.

عملیات ارتش پاکستان در وزیرستان شمالی

توپخانه ارتش پاکستان مواضع شبه‌نظامیان وزیرستان شمالی را هدف قرار می‌دهد

عملیات پاکسازی وزیرستان شمالی بعد از شلیک توپخانه

پیشروی نیروی زمینی ارتش پاکستان در وزیرستان شمالی

نیروهای ارتش در حال گشت‌زنی در شهرهای پاکستان

ایست و بازرسی ارتش حومه اسلام آباد

ایست و بازرسی ارتش در ایالت خیبر پختونخواه

ارتش کنترل اسلام‌آباد و راولپندی را به دست گرفت

ارتش کنترل پایتخت پاکستان را به دست دارد

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول