اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

عضو پارلمان افغانستان در گفت‌وگو با فارس:

عملیات بهاری طالبان تکرار تجربه ناکام سال‎های گذشته است

عضو پارلمان افغانستان با اشاره به آغاز دور تازه‎ای از حملات طالبان، اظهار داشت که عملیات بهاری طالبان در سال‎های گذشته نتیجه‌ای نداشته و در سال جاری نیز تداوم و تکرار تجربه ناکام سال‎های گذشته خواهد بود.

عملیات بهاری طالبان تکرار تجربه ناکام سال‎های گذشته است

«نظیفه ذکی»، عضو پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اظهار داشت که بر اثر تلاش‎ها، تدابیر و توانمندی نیروهای امنیتی افغانستان، حملات بهاری طالبان در سال‎های گذشته بی‎نتیجه ماند و در سال جاری نیز جز ناکامی و ناامیدی مضاعف، نتیجه دیگری برای این گروه به ارمغان نخواهد آورد.

وی افزود: ظرفیت‎ها و مهارت‎های نظامی ارتش و پلیس افغانستان رو به رشد است؛ در حالی که توانایی طالبان روز به روز رو به زوال رفته است.

به گفته ژنرال پیشین ارتش افغانستان، ارتقا و تقویت تدریجی توانایی‎ها و قابلیت‎های نظامی نیروهای افغان، سبب شده است که طالبان توانایی درگیری‎ و مقاومت مستقیم در برابر این نیروها را از دست بدهند و به اجرای استراتژی انتحار و انفجار روی آورند.

به گفته ذکی، نیروهای امنیتی افغان با تحمیل تلفات سنگین به طالبان در هفته گذشته، نشان دادند که این گروه در صورت ادامه جنگ، با پرداخت هزینه سنگین، به پیشواز شکست و شرمندگی خواهند رفت.

طالبان با دلهره و دشواری‎های بیشتر از سال‎های گذشته مواجه‌اند

نظیفه ذکی خاطر نشان ساخت کرد که پیش‎بینی طالبان این بود که کم‎رنگ شدن حضور نظامیان خارجی در افغانستان در روحیه نظامی نیروهای امنیتی افغانستان تأثیر منفی می‌گذارد و به این گروه (طالبان) امکان و توان تحرک نظامی بیشتری می‌دهد. اما این پیش‎بینی واهی طالبان تحقق نیافت و انتقال مسئولیت‎های امنیتی از نظامیان خارجی به نیروهای امنیتی افغان باعث بهبودی امنیت و افزایش حمایت و همکاری‎های مردم این کشور از نیروهای امنیتی افغان شد.

به باور ذکی، اینک طالبان با پی‎بردن به عدم توانایی خود در پیش‎بینی آنچه اتفاق می‎افتد، با دلهره و دستپاچگی بیشتری نسبت به گذشته مواجه شده‌اند.

توان و انرژی طالبان صرف اخلال دور نخست انتخابات افغانستان شد

ذکی در ادامه اظهار داشت که طالبان تمام توان و انرژی خود را صرف اخلال دور نخست انتخابات افغانستان کردند و اکنون این گروه خسته و افسرده از این تجربه تلخ و ناکام، امید چندانی برای اخلال دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور ندارند.

وی افزود: طالبان برای طراحی حملات نظامی برای مختل کردن دور نخست انتخابات افغانستان، زمان کافی در اختیار داشتند؛ اما این گروه برای برنامه‎ریزی به هدف اخلال دور دوم انتخابات، زمان و توان لازم ندارند.

طالبان یکی از طراحان خود در عرصه نظامی را از دست داده‌اند

کارشناس نظامی افغان یاد آور شد که ناکامی و ناتوانی در اخلال دور اول انتخابات افغانستان باعث شد که طالبان «عبدالقیوم ذاکر» به عنوان یکی از بهترین طراحان نظامی خود را از دست بدهند؛ شخصی که نبود وی برای این گروه نگرانی و ناامیدی زیادی را بهمراه خواهد داشت و تأثیر روحی ناگواری را بر این گروه تحمیل کرده است.

کشورهای خارجی از کمک به طالبان خسته شده‌اند

این ژنرال پیشین ارتش افغانستان معتقد است که ناکامی طالبان در اجرای دستورهای دریافتی از حامیان خارجی‌شان، سبب شده است که کشورهای کمک‎کننده طالبان اعتماد خود به این گروه را از دست بدهند زیرا این گروه دیگر به عنوان ابزار اثرگذار سیاست خارجی این کشورها توانایی نقش‎آفرینی ندارد.

انتهای پیام/.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول