اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

نگرانی پارلمان افغانستان از تاخیر در برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

برخی اعضای پارلمان افغانستان با انتقاد از تأخیر ۲ هفته‎ای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، نسبت به تبعات آن ابراز نگرانی کردند.

نگرانی پارلمان افغانستان از تاخیر در برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در کابل، «عبدالرحیم ایوبی»، عضو پارلمان افغانستان در نشست عمومی امروز (دوشنبه) این مجلس از تأخیر انتخابات دور دوم ریاست جمهوری این کشور ابراز نگرانی کرد.

ایوبی افزود: انتخابات دور دوم ریاست جمهوری افغانستان نیز باید بر اساس قانون اساسی این کشور باشد، زیرا در غیر آنصورت این کشور وارد برخی از بحران‎های سیاسی و مالی خواهد شد.

این عضو پارلمان افغانستان در ادامه گفت: تأخیر انتخابات دور دوم ریاست جمهوری افغانستان سبب کاهش اعتبار کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون رسیدگی به شکایت‎های انتخاباتی این کشور خواهد شد.

«فرخنده‎زهرا نادری» عضو دیگر پارلمان افغانستان نیز از تأخیر در برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ابراز نگرانی کرد و از مسئولان کمیسیون‎های انتخاباتی این کشور خواستار برگزاری این روند در زمان مقرر آن شد.

نادری در ادامه گفت: در صورتی که انتخابات دور دوم ریاست جمهوری این کشور به تعویق افتد، این انتخابات غیرقانونی خواهد بود.

به باور وی، ملت افغانستان هرگز رئیس جمهوری را که در یک انتخابات غیر قانونی پیروز شده است، نخواهند پذیرفت.

با این حال، «عبدالرئوف ابراهیمی» رئیس پارلمان افغانستان در نشست عمومی این مجلس گفت: مسئولان کمیسیون‎های انتخاباتی افغانستان تلاش دارند تا انتخابات دور دوم ریاست جمهوری این کشور را در زمان مقرر آن برگزار کنند.

این اظهارات اعضای پارلمان افغانستان در حالی است که رئیس کمیسیون مستقل انتخابات این کشور گفته است، امکان دارد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم کشیده شود و در این صورت این کمیسیون آمادگی برگزاری آن را در زمان مقرر ندارد، زیرا برخی زمینه‌های انتخاباتی در حملات موشکی طالبان به این کمیسیون از بین رفته است.

بر اساس قانونی اساسی افغانستان، انتخابات ریاست جمهوری این کشور اگر به دور دوم کشیده شود، باید تا 2 هفته پس از اعلام نتایج نهایی دور اول این انتخابات برگزار شود.

قرار است تا 2 روز دیگر نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوی افغانستان اعلام شود و از سوی دیگر مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات این کشور گفته‎اند که آن‎ها برای برگزاری انتخابات دور دوم آمادگی‌های لازم را کسب می‌کنند.

در ادامه نشست عمومی امروز پارلمان افغانستان برخی از اعضای این مجلس خواستار پایان تحصن برخی از اعضای دیگر این مجلس شدند.

بیش از 20 عضو پارلمان افغانستان 8 روز پیش به دلیل عدم برکناری شهردار کابل از سوی رئیس جمهور این کشور دست به تحصن زده بودند.

«عبدالستار خواصی» عضو پارلمان افغانستان در نشست عمومی این مجلس گفت: آن عده اعضای پارلمان که تحصن کرده‎اند، باید به این کار خود پایان دهند و این قضیه باید با کاخ ریاست جمهوری این کشور به صورت جدی در میان گذاشته شود.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول