اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لاوروف: آمریکا بپذیرد دیگر قادر به فرماندهی جهان نیست

وزیر خارجه روسیه با ذکر اینکه برای آمریکا سخت است بپذیرد دیگر نمی‌تواند خواسته خود را بر دیگران تحمیل کند، گفت: همزمانی سفر مقامات واشنگتن با دستورات دولت اوکراین ثابت کرده که آمریکا سناریوگردان این نمایش است.

لاوروف: آمریکا بپذیرد دیگر قادر به فرماندهی جهان نیست

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «ایتارتاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «راشا تودی» اعلام کرد که مقامات مسکو امیدوارند آمریکا فقط به منافع ژئوپلیتیکی خود در اوکراین فکر نکند.

به گفته لاوروف، اوکراین تنها یکی از نمونه‌های عدم تمایل آمریکا به عقب نشینی در مبارزه ژئوپلیتیکی است. آمریکایی‌ها حاضر نیستند بپذیرند که دیگر نمی‌توانند از واشنگتن بر همه نقاط جهان فرماندهی کنند و نمی‌توانند راه حل‌های آماده شده خود را به دیگران تحمیل کنند. آنها نمی توانند این مسئله را درک کنند، هرچند من فکر می کنم که آنها شروع به درک این واقعیت کرده اند.

لاوروف گفت: «من دیروز تلفنی با جان کری صحبت کردم. آمریکا سعی دارد تقصیر خود در آغاز مناقشه سیاسی در اوکراین را به گردن روسیه بیاندازد. آنها ما را متهم می‌کنند که نظامیان، ماموین مخفی و نیروهای ویژه روسی در مناطق شرق و جنوب اوکراین حضور دارند و تنها یک دستور مسکو کافی است تا ساختمان‌های دولتی به اشغال درآمده آزاد شوند.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «در مذاکرات ژنو ما در خصوص همه اقدامات غیرقانونی در سراسر اوکراین توافق کردیم، در صورتی‌که نیروهای نظامی به اصطلاح "میدان استقلال" همچنان وجود داشته و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. چرا باید فقط نیروهای مردمی در شرق و جنوب کشور سلاح خود را زمین بگذارند. ما در ژنو توافق کردیم که همه طرفین از خشونت دست بردارند. در صور تیکه تورچینوف (رئیس‌جمهوری موقت اوکراین) همان روز بعد از مذاکرات به ارتش دستور داد تا به طرف مردم معترض تیراندازی کنند.»

لاوروف ادامه داد: «در توافقات ژنو در خصوص عفو زندانیان سیاسی هم بندی وجود دارد، در صورتیکه فرماندار مردمی دونتسک همچنان در زندان بسر می‌برد. هرچند جان کری اطمینان دارد که مقامات کی‌یف عفو عمومی اعلام کرده است.»

وی یادآور شد: «جالب توجه است که دقیقا در زمان سفر جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا به کی‌یف، دولت اوکراین از آغاز مجدد عملیات نظامی خبر داد، همانطور که تصمیم اولیه در مورد آغاز عملیات هم بعد از سفر مدیر سازمان سیا به این کشور اتخاذ شده بود.»

لاوروف تاکید کرد: «ه همین دلیل من هیچ دلیلی نمی‌بینم که باور نکنم این نمایش دقیقا توسط آمریکا هدایت می‌شود.»

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول