اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

برکناری رئیس دستگاه اطلاعات ملی سودان جنوبی

رئیس جمهور سودان جنوبی، روز گذشته ـ چهارشنبه ـ‌ رئیس ستاد ارتش و رئیس سازمان اطلاعات ملی این کشور را از مقام خود برکنار کرد.

برکناری رئیس دستگاه اطلاعات ملی سودان جنوبی

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، براساس دستوری که  «سلوا کر میاردیت» رئیس جمهور سودان روز گذشته چهار شنبه جنوبی صادر کرد و از تلویزیون ملی این کشور قرائت شد «ژنرال جیمز هاتمای »رئیس ستاد ارتش سودان جنوبی از مقام خود برکنار شد.

هرچند تاکنون هیچ دلیلی برای برکناری این فرمانده ارشد اعلام نشده است اما برخی از منابع شکست های اخیر ارتش سودان جنوبی در شمال این کشور را در رویارویی با شورشی که از دسامبر گذشته به فرماندهی « ریک ماشار» معاون سابق رئیس جمهور این کشور آغاز شد، علت برکناری وی دانسته اند.

ژنرال هاتمای از قبیله « نوبر» است که ماشار نیز به آن وابسته است .

سلوا کر رئیس جمهور سودان جنوبی همچنین ژنرال « ماش پل» رئیس سازمان اطلاعات ملی این کشور را از مقام خود برکنار و ژنرال «ماریال نور جوک» را به جای وی منصوب کرد.

 ارتش سودان جنوبی در اواسط ماه آوریل جاری کنترل شهر « بنتیو » مرکز ایالت نفت خیر الوحده که یک منطقه استراتژیک در شمال این کشور است در حمله شورشیان از دست داد.

شورشیان در این حمله همچنین چند چاه نفتی در این منطقه را که 80 درصد درآمد نفتی این کشور را تامین می کرد ، تصرف کردند.

دیده بان حقوق شر: شورای امنیت طرف های درگیر در سودان جنوبی را تحریم کند

دیده بان حقوق بشر سازمان ملل متحد هم با ابراز نگرانی از کشتار غیر نظامیان در سودان جنوبی ، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست دولت و شورشیان این کشور را تحریم کند.

دیده بان حقوق بشر همچنین از شورای امنیت خواست برای حفاظت بیشتر از غیر نظامیان در سودان جنوبی ، شمار نیروهای صلحبان سازمان ملل متحد و امکانات آنها را در این کشور افزایش بدهد.

«دانیل بکله»، مدیر امور آفریقای دیده بان حقوق بشر در بیانیه ای اعلام کرد کشتار بیش از 50 تن در مقر سازمان ملل متحد در منطقه بور در شرق و همچنین کشتار صدها غیر نظامی در شمال سودان جنوبی نشان می دهد که این مناطق خارج از کنترل هستند.

وی افزود:شورای امنیت باید برای مقابله با کشتار غیر نظامیان در سودان جنوبی قاطعانه اقدام کند زیرا طرف های درگیری در این کشور، غیر نظامیان را هدف حملات خود قرار می دهند.

مدیر امور آفریقای دیده بان حقوق بشر سازمان ملل متحد با محکوم کردن مقامات دولتی و شورشیان در سودان جنوبی مبنی بر بی تفاوتی آنها در توقف درگیری ها ،آنها را مسئول ارتکاب جنایت علیه غیر نظامیان دانست.

از نیمه های ماه دسامبر سال گذشته میلادی (2013) تا کنون، درگیری میان نیروهای سلوا کر، رئیس جمهور سودان جنوبی با ریک ماشار معاون وی به رغم امضای توافق آتش بس بین دو طرف همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول