اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

شورشیان کنترل شهر نفت خیز «بنتیو» در سودان جنوبی را به دست گرفتند

ارتش سودان جنوبی تایید کرد: شورشیان این کشور کنترل شهر نفت خیز بنتیو را به دست گرفتند.

شورشیان کنترل شهر نفت خیز «بنتیو» در سودان جنوبی را به دست گرفتند

به گزارش فارس، خبرگزاری فرانسه در خبری فوری اعلام کرد: ارتش سودان جنوبی تایید کرد شورشیان کنترل شهر نفت خیز بنتیو در این کشور را در دست گرفتند.

نظامیان سودان جنوبی شهر نفت‌خیز بنتیو، مرکز ایالت یونیتی را روز جمعه بیستم دی ماه سال گذشته برابر با 10 ژانویه 2014 از شورشیان هوادار ریک ماشار معاون سابق رئیس جمهور این کشور پس گرفته‌ بودند.

فیلیپ آگور، سخنگوی ارتش سودان جنوبی آن زمان گفت: وقتی شما کنترل بنتیو را در اختیار دارید، در واقع کنترل همه میدان‌های نفتی ایالت یونیتی را در اختیار دارید.

تنش‌ها در سودان جنوبی پس از آن بالا گرفت که رئیس جمهور این کشور معاون اول پیشین خود را به اتهام تلاش برای کودتا علیه دولت متهم کرد.

در پی این تصمیم، تنش‌ها در این کشور به نزاع‌های خونینی در اطراف جوبا بین نظامیان دولتی و فرماندهان یاغی ارتش که از حمایت نیروهای شبه‌نظامی قوی برخوردارند  منجر شده که بر همه بخش‌های این کشور نوپای آفریقایی تاثیر گذاشته است.

گروه بحران بین المللی هم گفته است نزدیک 10 هزار نفر در خشونت‌های سودان جنوبی کشته شده‌اند.

سودان جنوبی به عنوان جوان‌ترین کشور دنیا، ژوئیه 2011 پس از ده‌ها سال نزاع با دولت مرکزی سودان که بیش از یک ‌و نیم میلیون کشته برجا گذاشت، با رای قاطع همه مردم این کشور در همه‌پرسی سراسری از سودان مستقل شد.

انتهای پیام/ل.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول