اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

ادامه درگیری های شدید در منطقه نفت خیز سودان جنوبی/سرنوشت نامعلوم کارگران نفتی

درگیری‌های مرگبار شدید بین نیروهای دولتی و شورشیان وفادار به «ریک ماشار»، معاون برکنار شده رئیس جمهور سودان جنوبی در ایالت نفت خیز الوحده ادامه دارد.

ادامه درگیری های شدید در منطقه نفت خیز سودان جنوبی/سرنوشت نامعلوم کارگران نفتی

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، کوال میانق، وزیر دفاع سودان جنوبی درباره سقوط شهر راهبردی و نفت خیز «بنتیو» در استان الوحده توسط شورشیان و نظامیان وفادار به ریک ماشار، معاون سابق رئیس جمهور این کشور گفت:در پی اشغال شهر بنتیو توسط شورشیان، سرنوشت نیروهای امنیتی و کارگرانی که در میدان های نفتی این شهر کار می کردند نامعلوم است.

نیروهای سلوا کر رئیس جمهور سودان جنوبی در ایالت الوحده با نیروهای وابسته به ریک ماشار مبارزه می‌کنند.

شورشیان سه شنبه گذشته در حمله به این منطقه که اصلی‌ترین چاه‌های نفت سودان جنوبی در آن قرار دارد، بنتیو مرکز این ایالت را به کنترل خود درآمدند.

وزیر دفاع سودان جنوبی با اشاره به ادامه درگیرهای شدید نیروهای دولتی با شورشیان در استان بنتیو گفت:قول می دهیم طی روزهای آتی شهر را از کنترل شورشیان خارج می کنیم.

نیروهای کلاه آبی سازمان ملل متحد هم از وجود ده ها جسد در خیابان های بنیتو خبر دادند.

شورشیان سودان جنوبی همچنین اعلام کردند ارتش این کشور هنگام فرار از بنتیو مقادیر زیادی تجهیزات نظامی از خود باقی گذاشت. نظامیان با رد این موضوع اعلام کردند خود را برای حمله جدید آماده می کنند.

یک منبع مسئول در وزارت نفت سودان جنوبی هم گفت: ادامه درگیری ها در استان نفت خیز الوحده تولید نفت در این استان را متوقف کرده است.

این منبع به روزنامه السودانیه گفت: شورشیان خسارت های زیادی را به پالایشگاهی در منطقه ثارجات وارد کرده و سه کارگر روس آنجا را زخمی کردند.

وی تاکید کرد: تولید نفت از چاه های استان نیل علیا هم به 159 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

سازمان ملل متحد روز جمعه از کشته شدن دست کم 58 نفر و زخمی شدن بیش از صد تن در حمله روز پنحشنبه به یک پایگاه خود در بنتیو در سودان جنوبی خبر داد که هزاران غیر نظامی را در خود جای داده است. تعداد کشته ها باز هم ممکن است افزایش یابد زیر حال برخی از زخمی ها وخیم است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه از دولت سودان جنوبی خواست تدابیر فوری را برای تامین امنیت غیر نظامیان و پایگاه های این سازمان اتخاذ کند.

پانزده کشور عضو شورای امنیت با تصویب قطعنامه ای این حمله و حملات قبلی را که 14 آوریل در بنتیو در ایالت الوحده روی داد، با شدیدترین لحن محکوم و تاکید کردند حمله به غیر نظامیان و نیروهای کلاه آبی « جنایت جنگی » تلقی می شود.

در همین راستا مذاکرات بین دولت سودان جنوبی و شورشیان وفادار به ریک ماشار طی یک هفته آتی آغاز می شود.

تنش‌ها در سودان جنوبی پس از آن بالا گرفت که رئیس جمهور این کشور معاون اول پیشین خود را به اتهام تلاش برای کودتا علیه دولت متهم کرد.

در پی این تصمیم، تنش‌ها در این کشور به نزاع‌های خونینی در اطراف جوبا بین نظامیان دولتی و فرماندهان یاغی ارتش که از حمایت نیروهای شبه‌نظامی قوی برخوردارند  منجر شده که بر همه بخش‌های این کشور نوپای آفریقایی تاثیر گذاشته است.

گروه بحران بین المللی هم گفته است نزدیک 10 هزار نفر در خشونت‌های سودان جنوبی کشته شده‌اند.

سودان جنوبی به عنوان جوان‌ترین کشور دنیا، ژوئیه 2011 پس از ده‌ها سال نزاع با دولت مرکزی سودان که بیش از یک ‌و نیم میلیون کشته برجا گذاشت، با رای قاطع همه مردم این کشور در همه‌پرسی سراسری از سودان مستقل شد.

انتهای پیام/ل.ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول