اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

۳۰۰ غیرنظامی در حمله شورشیان به شهر «بنتیو» سودان جنوبی کشته شدند

در پی حمله شورشیان سودان جنوبی به شهر بنتیو در شمال این کشور و درگیری با نیروهای دولتی حدود ۳۰۰ غیرنظامی کشته شدند.

۳۰۰ غیرنظامی در حمله شورشیان به شهر «بنتیو» سودان جنوبی کشته شدند

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری العربیه، شماری زیادی از شهرهای شمال سودان جنوبی به مجالس عزا تبدیل شده و افکار عمومی سودان از وقوع فاجعه ای که به کشته شدن 200 تا 300 تن در شهر بنتیو در سودان جنوبی منجر شد مبهوت مانده اند.

شهر بنتیو از سه شنبه هفته گذشته بار دیگر به تصرف شورشیان طرفدار ریک ماشار، معاون برکنار شده رئیس جمهور این کشور درآمده و بر اساس گزارش ها بیش تر کشته‌های اعلام شده از تاجران سودانی مقیم این شهر بوده اند.

دو طرف دولت و شورشیان در سودان جنوبی یکدیگر را به کشتار این شهروندان متهم می کنند.

نیروهای سلوا کر رئیس جمهور سودان جنوبی در ایالت نفت خیز الوحده در شمال این کشور با نیروهای وابسته به ریک ماشار مبارزه می‌کنند.

شورشیان سه شنبه گذشته در حمله به این منطقه که اصلی‌ترین چاه‌های نفت سودان جنوبی در آن قرار دارد، بنتیو مرکز این ایالت را به کنترل خود درآوردند.

وزیر دفاع سودان جنوبی با اشاره به ادامه درگیرهای شدید نیروهای دولتی با شورشیان در استان بنتیو گفت: قول می دهیم طی روزهای آتی شهر را از کنترل شورشیان خارج کنیم.

نیروهای کلاه آبی سازمان ملل متحد هم از وجود ده ها جسد در خیابان های بنیتو خبر دادند.

تنش‌ها در سودان جنوبی پس از آن بالا گرفت که رئیس جمهور این کشور معاون اول پیشین خود را به اتهام تلاش برای کودتا علیه دولت متهم کرد.

در پی این تصمیم، تنش‌ها در این کشور به نزاع‌های خونینی در اطراف جوبا بین نظامیان دولتی و فرماندهان یاغی ارتش که از حمایت نیروهای شبه‌نظامی قوی برخوردارند  منجر شده که بر همه بخش‌های این کشور نوپای آفریقایی تاثیر گذاشته است.

گروه بحران بین المللی هم گفته است نزدیک 10 هزار نفر در خشونت‌های سودان جنوبی کشته شده‌اند.

سودان جنوبی به عنوان جوان‌ترین کشور دنیا، ژوئیه 2011 پس از ده‌ها سال نزاع با دولت مرکزی سودان که بیش از یک ‌و نیم میلیون کشته برجا گذاشت، با رای قاطع همه مردم این کشور در همه‌پرسی سراسری از سودان مستقل شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول