اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار کهگیلویه و بویراحمد:

مردم‌شناسی عشایر کهگیلویه و بویراحمد ثبت فرهنگی شود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد مردم‌شناسی عشایر استان را امری مهم و ضروری خواند و گفت: این واقعه باید مدنظر مسئولان و متولیان اجرایی قرار گیرد و ثبت فرهنگی شود.

مردم‌شناسی عشایر کهگیلویه و بویراحمد ثبت فرهنگی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، ظهر امروز نخستین جلسه شورای عشایر کهگیلویه و بویراحمد با حضور استاندار، معاون عمرانی، معاون سیاسی، فرمانداران هشت شهرستان و مدیران کل دستگاه‌ها در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.

سید موسی خادمی در این نشست ضمن تبریک اعیاد پیش ‌رو زندگی عشایری را تسلیم در طبیعت عنوان کرد و گفت: زندگی جامعه عشایری در حال حاضر وجود دارد و کهگیلویه و بویراحمد به نسبت جهانی و بر اساس جمعیت 20 برابر و به نسبت ایران 10 درصد را تشکیل داده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به فرمایش بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی که فرمودند عشایر ذخایر انقلاب هستند، گفت: ویژگی‌های خوب با هم بودن جامعه عشایری، فعالیت‌ها و کار و تلاش و ... نوعی ذخیره برای کشور محسوب می‌شود که امام خمینی (ره) این جامعه را این‌گونه خطاب می‌کردند.

خادمی با بیان اینکه وضعیت کنونی عشایر خیلی مطلوب نیست و باید واقعیت‌ها را پذیرفت و اقدامی عملی برای ساماندهی هرچه بهتر جامعه عشایری استان صورت گیرد، گفت: باید تنیدگی موجود بین جامعه شهری، روستایی و عشایری استان کمتر شود.

هم‌افزایی مسئولان در رفع مشکلات جامعه عشایری

مسئول ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه ایجاد شغل و درآمدزایی حوزه اقتصادی جامعه باید مدنظر قرار گرفته شود، گفت: حوزه‌های رفاهی، اجتماعی و فرهنگی باید مدنظر باشد و مسئولان و مدیران اجرایی نسبت به رفع موانع و مشکلات جامعه عشایری با هم‌افزایی بهتر و بیشتر اقدام کنند.

خادمی تامین امنیت جامعه عشایری در حین کوچ و مراقبت و حفاظت از اموال و جان آن‌ها در زمان استقرار در مناطق سردسیری و گرمسیری باید همچون گذشته مدنظر دستگاه‌ انتظامی استان باشد، گفت: عشایر با وجود اینکه امنیت‌ساز هستند اما برخی اختلافات و نزاع‌هایی که منجر به قتل شده ریشه در زندگی عشایری دارد.

این مسئول بر لزوم هم‌افزایی مدیران و مسئولان اجرایی استان در رفع موانع و مشکلات جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد و گفت: درگیری‌ها و اختلافات منابع‌ طبیعی و محیط زیست با مناطق و محدوده‌های عشایری باید حفظ شود.

لزوم حمایت از تولیدکنندگان عشایر کهگیلویه و بویراحمد

وی در ادامه مقوله مردم‌شناسی جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد را مهم خواند و گفت: این مهم باید مدنظر باشد و نسبت به ثبت فرهنگی آن اقدام شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان را موظف به حمایت از تولیدکنندگان عشایری کرد و گفت: با توجه به اینکه عشایر استان دست‌بافته‌های زیادی را تولید می‌کنند از این‌رو نیازمند ساماندهی هرچه بهتر بوده و باید اشتغال پایدار آن‌ها محقق شود.

خادمی بر اجرای تهیه ایل‌راه‌ها و سند مرتع‌داران تاکید کرد و گفت: الگوی سوخت جامعه عشایری با همکاری منابع ‌طبیعی، استانداری و دیگر عوامل تاثیرگذار صورت گیرد و نسبت به اجرایی کردن آن اقدام شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بحث مراتع مشکل است که باید فکری اساسی برای آن کرد از این رو پیشنهاد می‌کنیم برخی مناطق را آزادسازی کنیم و سال بعد آن را مسدود و اقدام به بذرپاشی کنیم و به صورت هدفمند اجرا شود تا شاید جواب دهد.

خادمی آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد، علوم پزشکی و ... را موظف به اعلام برنامه‌های خود در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی در بین جامعه عشایری کرد و گفت: جمعیت عشایر استان را جدا نکنیم و متولی خاصی برای آن قرار ندهیم و همه با هم در این خصوص گام برداریم.

انتهای پیام/82011/ط30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول