اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی:

کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی آغاز شد

مدیرکل امور عشایر استان خراسان شمالی گفت: کوچ بهاره عشایر به سوی مراتع سرسبز، ییلاقات و دامنه کوه‌های این استان از اوایل هفته جاری آغاز شده است.

کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل امور عشایر خراسان شمالی، جلیل رمضانی اظهار کرد: همه ساله با شروع فصل گرما و رویش علف در مراتع سردسیر، عشایر پس از یک دوره زمستان‌گذرانی مراتع قشلاقی را به سوی مناطق ییلاقی ترک می‌کنند.

وی با اشاره به استقرار عشایر استان در مناطق گرمسیری مراوه‌تپه در استان گلستان، مانه و سملقان، راز و جرگلان، جاجرم و اسفراین در پاییز و زمستان، افزود: اکنون با معتدل شدن هوا و سرسبزی ییلاقات، عشایر دام‌های خود را به سمت مناطق ییلاقی دامنه کوه‌های شاه‌جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد کوچ می‌دهند که تا 45 روز به طول می‌انجامد.

رمضانی تصریح کرد: حدود 130 خانوار عشایر استان سمنان نیز که زمستان را در مناطق قشلاقی خراسان شمالی سپری کرده بودند اکنون به مناطق ییلاقی خود باز می‌گردند.

وی گفت: بیش از 200 خانوار عشایر خراسان رضوی نیز که در استان گلستان قشلاق کرده بودند نیز از خراسان شمالی عبور و به مناطق ییلاقی شهرستان قوچان کوچ می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر استان خراسان شمالی اظهار کرد: بیش از 300 خانوار عشایر استان گلستان نیز که قشلاق خود را در مناطق خراسان شمالی سپری کرده بودند اکنون برای ییلاق به استان خود باز می‌گردند.

وی به خدماتی که در مسیر کوچ به عشایر ارایه می‌شود نیز اشاره کرد و گفت: آب‌رسانی، مرمت و نگهداری ایل‌راه‌های عشایر توسط اداره کل عشایر، تهیه و تأمین علوفه‌ مورد نیاز توسط شرکت‌های عشایر و اتحادیه‌ها و امور پشتیبانی جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

رمضانی تصریح کرد: خدمات مربوط به مسایل حفاظت دام‌ها در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری‌ها توسط دامپزشکی و تأمین امنیت عشایر نیز با هماهنگی نیروی انتظامی، بسیج، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا و پلیس راه انجام می‌شود.

وی با اشاره به مسیر کوچ عشایر گفت: عشایر از سه ایل‌راه اصلی شمالی شامل مسیر شمال شهرستان‌های قوچان، فاروج، شیروان، گیفان، راز و جرگلان و مراوه تپه، ایل‌راه جنوبی در مسیر جنوب شهرستان‌های قوچان، فاروج، شیروان، اسفراین، بجنورد، قوری میدان و مراوه تپه و ایل‌راه میانی از قوچان تا مانه و سملقان و از اطراف رودخانه اترک و کالیمانی و مراوه‌تپه گذر می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی خاطرنشان کرد: از 5 هزار خانوار عشایر حدود 4 هزار نفر در فصل ییلاق و قشلاق کوچ می‌کنند و مابقی ثابت هستند.

به گزارش فارس، هم اکنون 5 هزار خانوار عشایری با جمعیت حدود بیش از 22 هزار نفر در قالب دو ایل و 38 طایفه با شیوه‌های سنتی کوچ‌رو و نیمه کوچ‌رو با 800 هزار راس دام در خراسان شمالی کوچ‌روی می‌کنند.

انتهای پیام/63002/ط/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول