اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی همدان گزارش می‌دهد

آماده‌سازی کشاورزی همدان برای پاشیدن بذر سرمایه‌گذاری

بخش کشاورزی همدان یکی از ظرفیت‌هایی است که همواره به‌عنوان یکی از عوامل توسعه اقتصادی مطرح بوده که سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند در حوزه اشتغال و افزایش تولید استان تأثیرگذار باشد.

آماده‌سازی کشاورزی همدان برای پاشیدن بذر سرمایه‌گذاری

به گزارش خبرگزاری فارس در همدان، یکی از مهمترین مسایل روز استان افزایش میزان سرمایه‌گذاری در استان است، تا بتوان گره بزرگ اشتغال و رونق اقتصادی را گشود.

این سرمایه‌گذاری نیز باید توسط بخش خصوصی صورت گیرد چون دولت برای این کار منع قانونی دارد.

به همین دلیل بخش کشاورزی استان با توجه به ظرفیت‌هایی که در آن وجود دارد، یکی از بخش‌هایی است که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذابیت داشته باشد و نقدینگی افراد صاحب سرمایه را جذب کند.

البته سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در استان همدان نسبت به سرمایه‌گذاری در دیگر بخش‌های اقتصادی روند مطلوب‌تری داشته و طرح‌های بسیاری در این حوزه به بهره‌برداری رسیده است.

وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش کشاوری استان همدان را در گفت‌وگو با مسئولان سازمان جهاد کشاورزی بررسی کردیم.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی همدان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: گرایش به سرمایه‌گذاری در بخش تولید در سطح کشور همواره نسبت به بخش بازرگانی و خدمات کمتر است اما با توجه به سیاست‌های انبساطی پولی و منابع ریالی اعلامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و صندوق توسعه ملی و کمک‌های فنی و اعتباری مقدار قابل ملاحظه‌ای سرمایه‌گذاری در بخش تولید کشاورزی انجام شده است.

علی‌اصغر نقی‌ایی ادامه داد: سال گذشته، حدود 300 میلیارد تومان متقاضی سرمایه‌گذاری داشتیم که موفق به اخذ مجوز فعالیت دریافت کردند که یا سرمایه شخصی بوده و یا به شکل ترکیبی به صورت آورده شخصی و منابع بانکی تلفیق شده است.

وی گفت: در حال حاضر بانک‌های کشاورزی، سپه، توسعه تعاون، صندوق حمایت کشاورزی و پست‌بانک به طرح‌های کشاورزی تسهیلات اعطا می‌کنند و این ترافیک کاری نشان از اهمیت و ظرفیت بالای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی دارد.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی همدان افزود: در واحد مدیریت سرمایه‌گذاری یک کتابچه سرمایه‌گذاری تهیه شده که در آن نرم سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال برای طرح‌های متفاوت تدوین شده تا متقاضیان از کم و کیف سرمایه‌گذاری مطلع شده و با اطمینان خاطر بیشتری به فعالیت بپردازند.

وی درباره طرح‌های سرمایه‌گذاری گفت: در حال حاضر طرح‌هایی که دارای توجیه اقتصادی هستند را به روز می‌کنیم و منتظر اجرای مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها هستیم تا قیمت‌ها تثبیت و بتوانیم به قیمت تمام شده محصولات برسیم.

نقی‌ایی ادامه داد: این امر باعث می‌شود تا سرانه هزینه تمام شده در رابطه با هر یک از طرح‌ها حساب شود و طرح‌های تعریف شده برای سرمایه‌گذاران شناخته شود تا بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند.

وی با تأکید بر اینکه در سال گذشته طرح‌هایی تدوین و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفت، گفت: به‌طور کلی واحد سرمایه‌گذاری در سه زیربخش فعالیت می‌کند که شامل امور زیربنایی مانند تجهیز و نوسازی اراضی و آبیاری تحت فشار می‌شود و در نهایت تولید بیشتر محصولات کشاورزی را ممکن می‌کند.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: بخش دوم فعالیت‌ها این واحد شامل طرح‌هایی می‌شود که مستقیماً به خط تولید مربوط می‌شوند که به عنوان مثال می‌توان به مرغداری‌های صنعتی و واحدهای جمع‌آوری شیر اشاره کرد.

وی افزود: بخش سوم فعالیت‌ها شامل طرح‌های باغبانی و زراعت مانند قارچ‌های خوراکی و خط تولید گیاهان دارویی، می‌شود.

نقی‌ایی اولویت برنامه‌‌های پیش را در صنایع تبدیلی دانست تا تولیدات خام استان به محصولات فرآوری شده تبدیل و ارزش افزوده بیشتری ایجاد شود.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: خوشبختانه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به ویژه در سال‌های اخیر  نسبت به بخش صنعت در استان در سطح بالاتری قرار دارد.

وی ادامه داد: نگاه مسئولان استان به ویژه استاندار همدان و سیاست‌های حمایتی وزارتخانه باعث افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی شده است.

رییس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: سرمایه‌گذاران به‌طور مستقیم به جهاد کشاورزی مراجعه می‌کنند و طرح‌های آنان در کمیته‌ها و معاونت‌های تخصصی با حضور بانک‌های عامل و واحد سرمایه‌گذاری سازمان بررسی و اگر اجرای آن دارای توجیه اقتصادی باشد تأیید و برای دریافت تسهیلات و اجرا هدایت می‌شوند.

داریوش سرحدی با بیان اینکه یکی از اهداف به اجرا رسیدن طرح‌های نو در کشاورزی استان است، ادامه داد: سرمایه‌گذارانی که بتوانند در این بخش وارد شوند، سازمان جهاد کشاورزی استان از آن‌ها استقبال می‌کنند که به عنوان مثال می‌توان به طرح‌هایی چون دامداری یک‌هزار رأسی و فرنچ فرایز سیب‌زمینی اشاره کرد.

وی افزود: حمایت‌ها از طرح سرمایه‌گذاری بر اساس تولید و مازاد تولید استان در بخش‌های مختلف کشاورزی صورت می‌گیرد.

رییس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی همدان با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان داریم، گفت: سرمایه‌گذاری تنها به سازمان جهاد کشاورزی مرتبط نیست بلکه دستگاه‌ها اجرایی مانند صنعت، معدن و تجارت، شرکت آب‌منطقه‌ای و راه و شهرسازی وجود دارند که طرح‌های تولیدی باید استعلام تمام این دستگاه‌ها را اخذ کند و اگر تعامل و همکاری بین این دستگاه‌ها بیش از پیش افزایش یابد، موفقیت‌های بیشتری در حوزه سرمایه‌گذاری روی می‌دهد.

وی گفت: بانک‌ها در جذب سرمایه‌گذار می‌توانند بسیار تأثیرگذار بوده و نقش بسیار مهمی را ایفا کنند به‌طوری که روند اعطای تسهیلات را ساده کنند.

سرحدی افزود: البته سرمایه‌گذار نیز باید به تعهدات خود عمل کرده تا بانک بتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهند و خدمات مطلوبی به سرمایه‌گذاران ارائه کند.

وی گفت: تسهیل شرایط ضمانت تسهیلات دریافتی یکی از عواملی است که می‌تواند بستر سرمایه‌گذاری در استان را هر چه بهتر فراهم کند.

انتهای پیام/2499/ط40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول