اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

الگوپذیری مادران از سیره تربیتی حضرت فاطمه (س)

مادران با الگوبرداری از حضرت فاطمه (س) در تربیت فرزندان می‌توانند فرزندان صالحی را تربیت کنند که این مهم موجب کاهش چشمگیر آسیب‌ها و معضلات اجتماعی و فرهنگی در جامعه می‌شود.

الگوپذیری مادران از سیره تربیتی حضرت فاطمه (س)

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محیط خانه و خانواده نخستین مکان مقدسی است که انسان در بدو تولد در آن پرورش روحی و جسمی می‌یابد، و بی‌شک شکل‌گیری شخصیت هر انسانی ریشه در خصلت‌های کسانی دارد که در دوران خردسالی در کنار آنها زندگی کرده است.

کودکان در کنار پدران و مادران خود زندگی می‌کنند، به همین دلیل رفتار والدین به هر شکل باشد برای کودکان که از هر نوع رشد عقلی بی‌بهره‌اند، الگویی مؤثر است تا آنان بتوانند نیکی‌ها و زشتی‌ها را از یکدیگر بشناسند، بر این اساس آنان در تربیت و تعیین سرنوشت فرزندان نقش بسزایی دارند.

در این راستا والدین باید از الگوهای تربیتی در آموزه‌های دینی به نحو مطلوبی بهره بگیرند تا بتوانند در تربیت فرزندان صالح موفق باشند.

سیره زندگی اهل بیت‌ (ع) به ویژه حضرت زهرا (س) که بهترین شیوه و تجربه برای تربیت فرزندان صالح است از مهم‌ترین مسائل الگوگیری در زمینه تربیت کودکان بوده که مادران امروز جامعه با تأسی از این بانوی بزرگوار می‌توانند به شیوه صحیح فرزندان خود را تربیت کنند.

حجت‌الاسلام عباس نظری معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی تبلیغات اسلامی استان قزوین در این خصوص می‌گوید: حضرت زهرا (س) الگوی کامل آحاد جامعه است و امروز زنان و مردان با تأسی از سیره زندگی این بانوی بزرگوار می‌توانند با مشکلاتی که در خانواده روبه‌رو هستند، برطرف کنند.

وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) به تربیت فرزندان در خانواده اهمیت ویژه‌ای می‌دادند، بیان کرد: این بانوی بزرگوار در این مهم به نحوی موفق بودند که نسل امامت و ولایت از وجود ایشان تا روز قیامت به عنوان کوثر باقی مانده است.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی تبلیغات اسلامی استان قزوین با بیان اینکه حضرت زهرا (س) در انجام وظایف خانه‌داری و همسرداری و همچنین عبادت بی‌نظیر بودند، ابراز کرد: زنان جامعه با الگوگیری از ویژگی‌های این بانوی بزرگوار می‌توانند وظایف خود را مطلوب‌تر انجام بدهند.

این مسئول با بیان اینکه پدران و مادران وظایف مهمی در برابر فرزندان بر عهده دارند که باید آنها را انجام بدهند، اذعان کرد: انتخاب اسم نیکو برای فرزندان از جمله این وظایف است که باید آنها در انجام آن دقت کنند.

نظری با اشاره به اینکه رهبر فرزانه انقلاب به سبک زندگی اسلامی و ایرانی در خانواده سفارش ویژه‌ای دارند، بیان کرد: انتخاب نام دینی و اسلامی خانواده برای فرزندان خود یکی از این سبک‌ها است تا آنان بعد از اینکه بزرگ‌تر شدند با شنیدن نام‌شان احساس شرمندگی و کوچکی نکنند.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی تبلیغات اسلامی استان قزوین با بیان اینکه پدران و مادران باید فرزندان خود را طبق اصول تربیت اسلامی و ارزش‌های انسانی و دینی تربیت کنند، اظهار داشت: انجام این مهم موجب می‌شود که والدین به ازای هر عمل خیر موجب مغفرت و به ازای هر عمل ناپسند آنان موجب لعن و نفرین دیگران و خداوند متعال قرار بگیرند بر این اساس باید والدین در تربیت فرزندان مصمم‌تر باشند.

وی با بیان اینکه در برخی مواقع پدران و مادران وظیفه تربیت فرزندان خود را وظیفه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها می‌دانند، ابراز داشت: این مطلب صحیح نیست چراکه خانواده نخستین و مهمترین محیط فضای تربیت آنان است.

نظری ادامه داد: فرزندان در طول روز به مدت 5 ساعت در مدارس و دانشگاه‌ها هستند و مابقی ساعت‌ها در خانواده در کنار والدین هستند و آنان باید در تربیت فرزندان با کسب اطلاعات و آگهی‌های لازم طبق موازین اسلامی تربیت کنند.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به اینکه مهمترین عوامل تأثیرگذاری شکل‌گیری شخصیت انسان محیط خانواده است، بیان کرد: این محیط زمانی که آکنده از موازین و دستورات دینی باشد می‌تواند به شکل‌گیری شخصیت انسان در مسیر الهی کمک بسزایی کند.

این مسئول فراهم کردن مقدمات ازدواج برای جوانان را از دیگر وظایف پدران و مادران عنوان و بیان کرد: والدین باید در انجام این مهم همت کنند تا فرزندان‌شان به موقع ازدواج کنند.

وی بیان کرد: جوانان قبل از ازدواج کردن باید همسری مناسب و با تقوا انتخاب و به دنبال کسب روزی حلال در تأمین نیازهای زندگی تلاش کنند چراکه خانواده با ایمان و کسب لقمه حلال در زندگی می‌تواند در نحوه تربیت فرزندان تأثیر بسزایی بگذارد.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی تبلیغات اسلامی استان قزوین متذکر شد: جوانان در هر زمانی که می‌خواهند ازدواج کنند، همسرانی در تراز طبقه فرهنگی، اقتصادی، اعتقادی و اجتماعی خود انتخاب کنند تا فرزندان سالمی پرورش و تحویل جامعه بدهند.

وی با اشاره به اینکه لقمه حرام در تربیت فرزندان تأثیر منفی می‌گذارد، بیان کرد: فرزندانی که در عبادت سستی می‌کنند برخی از عوامل آن به این لقمه برمی‌گردد به همین دلیل باید مادران و پدران در کسب روزی حلال تلاش کنند تا بتوانند فرزندان پاکی تربیت کنند.

حجت‌الاسلام علی عباسی معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه استان قزوین در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: خانواده نخستین نهاد تربیت فرزندان است که والدین در تحقق این مهم نقش بسزایی دارند تا بتوانند فرزندان صالح را پرورش دهند.

وی با اشاره به اینکه مادران و پدران باید به نیازهای طبیعی کودکان پاسخ بدهند، ابراز داشت: آنان در سنین پایین علاقه زیادی به بازی کردن دارند که والدین باید در زمان‌هایی که فرصت دارند با فرزندان‌شان بازی کودکانه داشته باشند تا موجب شادی و نشاط روح و روان آنان بشوند.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه استان قزوین ادامه داد: تحقق این مهم موجب می‌شود که فرزندان از روحیه بانشاط و شادابی در زندگی برخوردار باشند و رشد جسمی، فکری و خلاقیت آنان ارتقا یابد.

این مسئول با اشاره اینکه حضرت فاطمه (س) با کودکان خود در دوران طفولیت بازی می‌کرد، خاطرنشان کرد: مادران امروز نیز با مطالعه سیره زندگی این بانوی بزرگوار می‌توانند اصول صحیح رفتار با کودکان‌شان را یاد بگیرند و به آن عمل کنند.

عباسی آموزش آموزه‌های دینی و اعتقادی را از وظایف مادران بر فرزندان برشمرد و گفت: حضرت زهرا (س) این مهم را به اندازه توان فرزندان از سنین خردسالی به آنها آموخت تا آنان با معارف الهی آشنا شوند و در این راستا از شیوه‌های مطلوبی استفاده می‌کرد.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه استان قزوین ادامه داد: والدین نیز با بهره‌گیری از این شیوه‌ها می‌توانند کودکان خود را در سنین خردسالی با معارف الهی آشنا کنند تا آنان با شناخت و بصیرت لازم در مسیر درست الهی گام بردارند.

وی اظهار داشت: جوانانی که از سنین کودکی با روحیه خداپرستی بزرگ شدند در بزرگسالی از ایمان و اراده خوبی برخوردارند که این مهم توجه مادران را به تربیت کودکان خود طبق آموزه‌های اسلامی دوچندان می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه پرورش استعدادهای کودکان از دیگر وظایف والدین در خانواده است، بیان کرد: در تحقق این مهم مادران بیشتر از پدران مسئولیت دارند چراکه آنان با توجه به نیازهای کودکان بیشتر می‌توانند در پرورش استعدادهای آنان نقش بسزایی را ایفا کنند.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه استان قزوین افزود: مادران مطلوب‌تر می‌توانند در فضای خانواده استعدادهای فرزندان‌شان را در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی پرورش دهند تا آنان در زندگی خود موفق باشند.

عباسی با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) به فرزندان خود شوق بندگی و عبودیت در برابر خداوند متعال را به شیوه‌ای آموزش می‌داد تا آنان در بزرگسالی بهترین، بالاترین و زیباترین زندگی خود را عبادت با پروردگار بدانند، بیان کرد: این مهم موجب می‌شد تا آنان از پلیدی‌ها و زشتی‌ها دور باشند.

وی ادامه داد: امروز نیز مادران جامعه باید شیوه بندگی کردن راستین در برابر خداوند متعال را به فرزندان خود بیاموزند تا آنان در بزرگسالی از زشتی‌ها و آسیب‌های اجتماعی در جامعه بیمه باشند و با انجام اعمال خیر و خداپسندانه سعادتمندی خود را در دنیا و آخرت فراهم کنند.

===========

گزارش از زهرا محبی

===========

انتهای پیام/77009/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول