اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت گرامیداشت روز هنر انقلاب اسلامی

نمایشگاه میثاق در نگارخانه مهر قزوین دایر شد

به مناسبت گرامیداشت روز هنر انقلاب اسلامی، نمایشگاه آثار استادان و هنرمندان حوزه هنری قزوین با عنوان «میثاق» در نگارخانه مهر این مرکز برپا شد.

نمایشگاه میثاق در نگارخانه مهر قزوین دایر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، صبح امروز به مناسبت گرامیداشت روز هنر انقلاب اسلامی نمایشگاه آثار استادان و هنرمندان حوزه هنری قزوین با عنوان «میثاق» در نگارخانه مهر این مرکز برپا شد.

در این نمایشگاه 30 تابلوی ارزشمند تجسمی شامل 11 تابلوی نقاشی رنگ روغن درباره مضامین دینی و معرفتی، ایثار و شهادت، آداب و سنن اسلامی، 11 اثر خوشنویسی نستعلیق با موضوع و محتوای احادیث معصومین، چهار تابلوی نگارگری در خصوص زندگی رسولان الهی و چهار تابلوی عکس با موضوع شب‌های احیا به معرض دید علاقه‌مندان درآمده است.

محمد کرم‌اللهی در حاشیه این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با تشریح ویژگی‌های تاریخی سیر تطور و دگرگونی «هنر و ادبیات در جهان»؛ پیش از قرن 14 میلادی تا دوران رنسانس اظهار داشت: دنیا پس از رنسانس دچار تحولات شگرف و قابل اعتنایی شد و مهمترین دگرگونی ایجاد شده در ورود استعمار اروپایی به کشورهای آفریقایی و آسیایی جلوه پیدا کرد.

وی افزود: با تسلط استعمارگران بر بخش اعظمی از جهان و تأثیرگذاری و سلطه آنها بر کشورهای مغلوب و مستعمره که عمدتاً آسیایی و آفریقایی بودند، مفاهیم و مبانی بسیاری از علوم از جمله: (هنر، ادبیات، تاریخ و ...) دچار تحول شده و اینگونه شد که در دوره قاجار و پهلوی در ایران، هنر تعریفی غیرایرانی و اسلامی و کاملاً غربی پیدا کرد.

رئیس حوزه هنری استان قزوین با اشاره به فاصله معنا‌دار بین هنر و دین و معارف الهی، که محصول شرایط آن دوران بود، گفت: این روند تا بهمن 57 و شکل‌گیری انقلاب اسلامی با رهبری هوشمندانه امام خمینی (ره) در ایران ادامه پیدا کرد.

کرم‌اللهی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی، تغییر بنیادی در شاکله سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران ایجاد شد و مردم انقلابی و مسلمان، به فطرت الهی خویش بازگشتند با این بازگشت، تعریف جدیدی از هنر، امکان ظهور و بروز یافت.

وی خاطرنشان کرد: هنری که با خدا محوری و نگاهی توحیدی، مسئولانه و مؤمنانه در راستای بندگی حضرت حق و بسط و گسترش ارزش‌های انقلاب اسلامی که خود اساساً به کوخ‌نشینان محروم و دردمند تعلق دارد و نه کاخ‌نشینان بی‌درد، برگ تازه‌ای از کتاب تاریخ فرهنگ، هنر تمدن ایران اسلامی رقم می‌خورد.

رئیس حوزه هنری استان قزوین ادامه داد: در این شرایط فرزندان خمینی (ره) برای کمک به محرومان و ساماندهی امور انقلابیون وارد عمل می‌شوند و هنرمندان در انعکاس محرومیت‌ها و ارائه خدمات به آنها بسیار کوشا و برجسته عمل می‌کنند.

کرم‌اللهی ضمن بیان احوال و افکار آوینی بیان کرد: سید شهید، با تخصص و تعهد خود در قالب برنامه جهاد سازندگی با زبان دوربین و تلویزیون، آغازگر جریان و جنبش هنری و فرهنگی در ایران می‌شود که امروز تکامل یافته آن را «هنر انقلاب اسلامی» می‌نامیم.

وی افزود: با تحمیل جنگ، مشتاقانه و شجاعانه در حساس‌ترین صحنه‌های دفاع حضور می‌یابد و روایتگر مسیر سبز شاهدان شهید در حرکت به سوی دروازه‌های باز بهشت می‌شود.

رئیس حوزه هنری استان قزوین با اشاره به اتمام جنگ از تغییر روش سیدمرتضی آوینی گفت و افزود: آوینی زیست مؤمنانه هنری و تخصص متعهدانه خود را بر انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و ارائه الگوهای ناب از انسان‌های آسمانی و الهی متمرکز کرد و در این راه، در فکه که گویی هنوز هم دروازه باز آسمان برای عاشقان الهی است، جان به جانان بخشید و خود سبکبال به ملکوت اعلی پر کشید و دوستداران را در حسرت تنهایی گذاشت.

کرم‌اللهی خاطرنشان کرد: حوزه هنری در کشور این افتخار را دارد که امکانی برای تفکر اسلامی و هنر انقلابی باشد و متناسب با مأموریت‌های خود، زمینه بروز خلاقیت‌های جوان را در فضای فرهنگ و هنر ایران اسلامی با اندیشه تحقق منویات مقام معظم رهبری، برای عموم علاقه‌مندان مهیا کند.

وی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در استان قزوین سخن گفت و افزود: در پهنه استان، توسط هنرمندان فعال و انقلابی موفقیت‌های قابل توجهی در رویدادها و جشنواره‌های معتبر و بین‌المللی کسب شده است اما با وجود همه این فعالیت‌های خوب، هنوز هم تا دستیابی به یک الگوی مناسب در خور شأن و منزلت و جایگاه انقلاب اسلامی و پیشینه قابل افتخار فرهنگ و تمدن قزوین، فاصله دارد.

رئیس حوزه هنری استان قزوین ایجاد یک مدیریت واحد فرهنگی، به هدف انسجام و وحدت رویه را و همچنین جلوگیری اطاله زمان و پرت هزینه و اعتبارات مالی، پرهیز از موازی‌کاری و استفاده درست و بهینه از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود در استان از ضروریات مهم ذکر کرد.

گفتنی است؛ نمایشگاه میثاق از امروز تا 27 فروردین ماه جاری همه روزه از ساعت 9 تا 13 و 16 تا 20 پذیرای علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/2667/ب40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول