اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

وزش موسیقی تلفیقی نواحی جنوب از بادگیر هرمزگانی

گروه موسیقی بادگیر که طی سال‌های اخیر توانسته با ارائه فرمی خاص از موسیقی با تلفیق‌ سبک‌ها و فرم‌های محلی و منطقه‌ای توجه بسیاری را به خود جلب کند، به عقیده بسیاری از کارشناسان ظرفیت مطرح شدن حتی در حوزه جهانی را نیز دارد.

وزش موسیقی تلفیقی نواحی جنوب از بادگیر هرمزگانی

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، پس از اینکه گروه بادگیر طی سال گذشته با اجرایی متفاوت و عمومی در بندرعباس به روی صحنه رفت، بسیاری از کسانی که به طور عام و تخصصی به موسیقی علاقه نشان می‌دادند و کار این گروه را از نزدیک دیدند و یا بعدها شنیدند همگان بر این عقیده بودند که این گروه با قرار گرفتن در روال حرفه‌ای نوید روزهای خوشی را برای موسیقی جنوب و به ویژه هرمزگان می‌دهد.

از ویژگی‌های گروه بادگیر حساسیت فراوان این گروه بر روی آهنگ‌های اجرا شده به صورت عمومی است به نحوی که تاکنون و پس از حدود یک دهه فعالیت این گروه تنها چندین اثر از این گروه منتشر شده است که به گفته اعضا این گروه این امر ریشه در حساسیت گروه نسبت به ارائه کار با کیفیت دارد.

سرپرست و نوازنده گروه بادگیر در نشستی خبری به معرفی بیشتر این گروه هرمزگانی پرداخت.

مرتضی اُولآ ‌بندری شنبه شب در نشست خبری که به تشریح و نوع فعالیت‌ گروه موسیقی بادگیر اختصاص داشت، گفت: هسته اولیه گروه بادگیر در سال 83 و 84 با سه نوازنده (دو گیتار زن الکتریک و درام زن) شکل گرفت.

وی با بیان اینکه از همان ابتدا مبنای اصلی کار گروه، تمرین دروس کتاب‌های موسیقی به ویژه موسیقی بلوز بود، اضافه کرد: در همان اوایل آقای قلندری (خواننده کنونی گروه بادگیر) به گروه اضافه شد.

سرپرست و نوازنده گروه موسیقی بادگیر یادآور شد: پس از آن گروه به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه در سال 89 سرانجام با نفرات کنونی به ثبات رسید.

اولی‌بندری با اشاره به اهداف فعالیتی گروه بادگیر و در پاسخ به اینکه راز موفقیت بادگیر و مورد توجه قرار گرفتن این گروه چه بوده است، افزود: در همان ابتدا هدف در گروه ارائه کار با کیفیت بوده و تصمیم و عهد بر این است تا رسیدن کارهای خلق شده به سطح استانداردهای مدنظر، آهنگ‌ها و کارها به اجرای عمومی گذاشته نشود.

این فعال هنری با بیان اینکه کارهای روز دنیا در سبک پاپ راک توسط اعضای گروه دنبال و مطالعه می‌شود، اضافه کرد: نوع فرمی که گروه بادگیر در سبک پاپ راک دوست داشت انجام دهد، سبب شد این احساس پیش آید که نتوان در اشتراک با سایر گروه‌ها کارهایی را به اجرا رساند چرا که گروه‌ها در استان همواره سبک‌های خود را دارند.

اولی‌بندری گفت: به دلیل سبک و فرم خاص و متفاوت موسیقی بادگیر، در ابتدا برخی‌ها در استان، اعضا گروه را ادامه مسیر آغاز شده دلسرد می‌کردند اما پشتکار و ایمان به کار آغاز شده سبب شد تا گروه به حیات خود ادامه داده و با تعمیق فرم موسیقی خود، اکنون مورد لطف بسیاری در استان و شهرهایی که گروه در آن اجرا داشته قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه گروه بادگیر به دنبال اجرای فرم‌هایی است که تاکنون اجرا نشده است، بیان داشت: گروه تاکنون در دومین فستیوال سی و هفتم با اجرای سه آهنگ در تالار وصال شیراز به مدت چهار شب در اسفندماه 91 تا حدودی کار خود را به مخاطبش معرفی کرده است.

اولی‌بندری به اجرای توام این گروه با فرم پرفرمنس در تالار طوبی بندرعباس و حضور بادگیر در جشنواره موسیقی فجر اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بادگیر نمادی از هرمزگان و جنوب است و به نوعی بادهای وزیده شده را از هر سو گرفته و برای رهایی ساکنان از گرما به خانه منتقل می‌کند، گفت:‌ در واقع کار گروه بادگیر و نوع نگاه اعضا به کار موسیقی نیز به نوعی استعاره‌ای از کارکرد سازه بادگیر است چرا که ما کار خود را به سبکی خاص معطوف نمی‌دانیم و هر موسیقی و حسی را از هر گوشه هرمزگان، ایران و یا دنیا که بدانیم با آن می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم مورد بررسی قرار و در صورت امکان آن را تلفیق و به شکل جدید و تقویت شده ارائه می‌دهیم.

این نوازنده درام گروه بادگیر در پاسخ به اینکه چرا کارهای این گروه تمایل بیشتری به سمت پاپ راک دارد، گفت: تمایل کارهای گروه به سمت این فرم از موسیقی بیشتر به دلیل موقعیت جغرافیای که مرتبط با پاپ است و علایق شخصی که مرتبط با راک است به این شیوه گرایش یافته است.

اولی‌بندری با اشاره به اجراهای گروه در ایروان ارمنستان، شیراز، تهران و بندرعباس گفت: طبق بازخوردهایی که گرفته‌ایم، با هدف ارتقا آثار اجرا شده باید روی صداها بیشتر کار شود چرا که در هر کار معمولا حدود هفت الی هشت ساز و نوازنده بر روی صحنه حضور دارند که بعضا برخی از صداها باید مورد تفکیک بیشتری قرار گیرد.

به گفته سرپرست گروه بادگیر، در واقع کار این گروه این است که موسیقی محلی و منطقه‌ای را با هدف دیده شدن شکلی دیگر از آن موسیقی‌ها، تلفیق کند.

اولی‌بندری با بیان اینکه یکی از اهداف گروه بادگیر، رساندن بهتر و بیشتر صدای موسیقی محلی و نواحی جنوب و به ویژه هرمزگان به دنیا در برنامه‌های آینده است، اضافه کرد: هدف اصلی گروه بیشتر شرکت در فستیوال‌های بین‌المللی است.

وی به اجرای یکم فروردین ماه سال جاری در مرکز هنرهای تجربی ایروان ارمنستان اشاره کرد و گفت: پیشنهادهای دیگری نیز از چند کشور داریم که تا نهایی شدن، نمی‌توانیم در مورد آنها صحبت کنیم.

اولی‌بندری با بیان اینکه گروه بادگیر با این هدف که شخصی و یا گروه و قشری و سلیقه‌ای خاص از موسیقی این گروه خوشش بیاید کار نمی‌کند، اضافه کرد: در گروه اعتقاد داریم که اگر اعضا گروه نسبت به یک موسیقی بتوانند با آن رابطه برقرار کنند به این معنی است که خیلی‌های دیگر نیز می‌توانند در بعد اجتماعی و جغرافیایی با خروجی کار رابطه برقرار کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده گروه بادگیر نداشتن اسپانسر است، به تور استانی این گروه اشاره کرد و گفت: حتی برای برگزاری این تور در شهرهای مختلف استان نیز با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

اولی‌بندری افزود: گروه برای تولید آلبوم نیز با مشکلاتی در بعد مالی روبه‌روست، این در حالی است که اغلب اعضا گروه با تقبل هزینه‌ها نسبت به اجرای برنامه‌ها اقدام می‌کنند که معمولا هزینه صورت گرفته به طور تمام به گروه نمی‌گردد.

وی از اجرای کنسرت گروه بادگیر طی روز 28 ماه جاری در شهر بستک خبر داد و گفت: طبق رایزنی‌های صورت گرفته قرار شده است گروه در شهرهایی از جمله بندرلنگه و سپس شهرهای دیگر نیز اجرا داشته باشد.

سرپرست گروه بادگیر هدف از اجرای تور استانی این گروه را معرفی موسیقی این گروه و استفاده از ظرفیت‌های موسیقیایی مناطق مختلف هرمزگان ذکر کرد.

وی گفت: کنسرت بادگیر در بستک، از جنبه‌ای دیگر نیز مورد توجه است و آن بعد خیرخواهانه است که بخشی از درآمد فروش بلیط به حساب ستاد بازسازی شهر بستک که در زمین‌لرزه اخیر آسیب دیده است می‌رود.

اولی‌بندری اضافه کرد: گروه بادگیر در حال حاضر تمرکز ویژه‌ای بر روی مطالعه ریتم‌ها و فاصله در موسیقی بستکی دارد و هدف از این کار تلفیق ریتم‌ها و فاصله‌های موسیقی بستکی در کارهای آینده گروه است.

در این نشست قلندی خواننده اصلی گروه بادگیر نیز حضور داشت و در سخنانی کوتاه گفت: گروه بادگیر به سمتی در حرکت است که با توجه به پیشینه و سبک موسیقی نواحی و مناطق هرمزگان سعی در تلفیق آن با سایر موسیقی‌ها دارد.

انتهای پیام/88001/ح40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول