اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر فستیوال 4020 اتریش خبر داد

اختصاص دور جدید فستیوال 4020 به موسیقی نواحی ایران

مدیر فستیوال 4020 اتریش با بیان اینکه دارای مرکزیتی رازآمیز در موسیقی دنیاست، از اختصاص دور جدید فستیوال دوسالانه 4020 به موسیقی نواحی و مناطق مرزی ایران خبر داد.

اختصاص دور جدید فستیوال 4020 به موسیقی نواحی ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، سال گذشته، علیرضا ملاحسینی نوازنده هرمزگانی سازهای کوبه‌ای، به همراه علیرضا قربانی، کیهان کلهر و علی بهرامی‌فرد در جشنواره 4020 در شهر لینتز کشور اتریش به روی صحنه رفت و اکنون مدیر این فستیوال به بندرعباس سفر کرده است تا ریشه‌های آنچه را شنیده، از نزدیک ببیند.

پیتر لِیش (Peter Leisch) شنبه شب در یک نشست خبری حیرت ماندگارش از مهارت هنرمندان ایرانی را بازگو و ملاحسینی نوازنده هرمزگانی سازهای کوبه‌ای را یکی از حرفه‌ای‌ترین‌های جهان معرفی کرد.

لِیش اتریشی که از سال 2001 میلادی تاکنون مدیریت فستیوال 4020 را در کشوری که جهان آن را به نام پایتخت موسیقی کلاسیک می‌شناسد بر عهده دارد، اجرای گروه موسیقی ایران در سال گذشته را نقطه عطفی در برنامه‌های این فستیوال معرفی و اضافه کرد: این گروه توانست تمام نگاه‌ها را به خود جلب کند و حضور فعلی‌اش در هرمزگان نیز نتیجه جذبه و انرژی موسیقی جنوب ایران و برای دنبال کردن سرنخ‌های آن، در یک کار پژوهشی است.

این ویولونیست و مدیر هنری، ایران را قاره متنوع موسیقی جهان توصیف کرد و ادامه داد: تنوع بی‌نظیری که در موسیقی نواحی ایران مانند کردستان، آذربایجان، خراسان و هرمزگان وجود دارد هر یک ریشه‌های محکمی هستند که حرف‌های مهمی برای گفتن دارند و می‌توانند جهان را تحت تاثیر قرار دهند.

وی که شهر لینز به عنوان زادگاهش توانسته در سال 2009 میلادی عنوان پایتخت فرهنگی اروپا را کسب کند، ایران را دارای مرکزیتی رازآمیز در موسیقی دانست که در نقطه تلاقی و چهار راه موسیقی کشورهایی مانند هند، چین و کشورهای عربی واقع شده و موقعیتی طلایی دارد.

مدیر فستیوال 4020 اتریش و مسئول توسعه فرهنگی شهر لیتز تاکید کرد: هنرمندان موسیقی ایران از پیشکسوتان و اساتیدی مانند علی‌اکبر مرادی و حسین علیزاده گرفته تا نسل جوان‌تری مانند علیرضا ملاحسینی به خوبی نشان داده‌اند که سفیران شایسته فرهنگ ایران در صحنه بین‌المللی هستند.

وی ادامه داد: مجموعه ویژگی‌ها و درخشندگی‌های موسیقی ایران موجب شده تا فستیوال دو سالانه 4020، سال آینده میلادی نیز به موسیقی نواحی و مناطق مرزی ایران مانند کردستان، خراسان و هرمزگان اختصاص یابد و برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای نیز برای اجرای مشترک هنرمندان ایرانی و اروپایی و همچنین قرار دادن فرصت‌های تحقیقاتی، پژوهشی و آموزشی برای موسیقیدانان ایران و همچنین اعزام هنرمندانی از اتریش به ایران صورت گیرد.

در بخش دیگری از این نشست خبری، علیرضا ملاحسینی که در این سفر برای پیتر لِیش اتریشی دیدار با پیشکسوتان موسیقی هرمزگان مانند قنبر راستگو و غلام مارگیر، پورمحمد و همچنین دیدن موسیقی اهل هوا را تدارک و برنامه‌ریزی کرده است هدف وی از این سفر را علاقمندی برای آشنایی و لمس نزدیک شاکله‌های موسیقی هرمزگان عنوان کرد.

وی راز جذب و شیفتگی اروپایی‌ها نسبت به موسیقی ایرانی و به ویژه موسیقی نواحی ایران را در لحظه بودن این نوع موسیقی دانست و ادامه داد: برخلاف موسیقی علمی و خط کشی شده و آکادمیکی که در اروپا و به ویژه در اتریش به عنوان پایتخت موسیقی کلاسیک رواج دارد، موسیقی نواحی ایران عناصر شگفت‌انگیز و بدیعی دارد که برگرفته از حالات روحی نوازندگان و تحت تاثیر زندگی شخصی و اجتماعی و حتی تحت تاثیر جغرافیایی است که در آن زندگی می‌کنند.

به گفته ملاحسینی مجموعه عوامل یاد شده تشکیل یک "آن" واحد و جوهره‌ای داده‌اند که به عنوان مثال یک هنرمند و مدیر هنری را از قلب اروپا به جنوب ایران می‌کشاند.

وی اظهار امیدواری کرد که در پایان این سفر سه روزه، زمینه‌ای برای معرفی هر چه بیشتر موسیقی جنوب ایران در سوی دیگری از جهان فراهم شود و تصویرهای دیگری از ایران و این منطقه راهی بخشی از اروپا شود.

انتهای پیام/88001/غ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول