اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حاشیه‌نگاری فارس از تودیع و معارفه رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران

از کمبود نیروی انسانی متخصص تا نبود «دک و پز» در آموزش و پرورش استثنایی

کمبود نیروی انسانی متخصص و نبود «دک و پز» در آموزش و پرورش استثنایی از مواردی بود که در مراسم تودیع و معارفه رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران همانند زخم کهنه سر باز کرد.

از کمبود نیروی انسانی متخصص تا نبود «دک و پز» در آموزش و پرورش استثنایی

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید قطار عزل و نصب‌ها به حرکت درآمد و از بیشتر دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها، ادارات استانی و شهرستانی مازندران نیز گذشت.

با تغییر مدیرکل آموزش و پرورش مازندران عزل و نصب‌های زیادی در سطح معاونت اداره کل، ادارات آموزش و پرورش شهرستانی و منطقه‌ای صورت گرفت هم شاهد تودیع و معارفه رئیس آموزش و پرورش استثنایی بودیم.

* رنج ناکارآمدی کودکان معلول

ابتدای برنامه نماهنگی از ناکامی و رنج‌های کودکان معلول در جامعه پخش شد که همه حاضران را متأثر کرد.

آیین تودیع و معارفه که در سالن اجتماعات اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران انجام شد همه مدیران و تعدادی از معلمان و کارشناسان این حوزه نیز حضور داشتند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران به دعوت مجری باب سخن را با گرامیداشت نام و یاد امام راحل، شهدا و درگذشتگان عرصه تعلیم و تربیت گشود و نظام تعلیم و تربیت را زمینه‌ساز زندگی بهتر عنوان کرد.

* جامعه باید به توانمندی برسد 

سیدعلی قاسمی، آموزش و پرورش را مایه حیات دوباره به انسان‌ها دانست و اشاره داشت که جلوه زیبایی احیا بشر در آموزش و پرورش استثنایی متجلی می‌شود.

این مسئول معتقد است چون گروه هدف ما در مدارس استثنایی معلولان جسمی و ذهنی هستند باید بیش از مدارس عادی مورد توجه قرار بگیرند و کیفیت تحصیلی آنان نیز ارتقا یابد.

وی گفته است، جامعه باید به این توانمندی برسد تا با فراهم کردن بسترهای لازم نگاه ترحم آمیز از دانش‌آموزان استثنایی از بین برود.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با گریزی به شعار رهبری که مبنای فرهنگی دارد را عامل موثری در اجرای طرح و برنامه مدون برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد.

قاسمی روند کار در آموزش و پرورش مازندران را با سیاست‌های دولت و وزارتخانه متبوع همسو می‌داند و گفته است، آموزش و پرورش به دور از مسائل حاشیه‌ای سیاسی باید به کار حرفه‌ای خود پابند باشد.

آنچه مرسوم است در آیین تودیع و معارفه به رئیس پیشین فرصتی داده می‌شود تا گزارشی از عملکرد دوران مدیریتی خود بازگو کند.

* کار کردن در 4 دوره مدیریتی

علی سیاحی هم که بعد از 31 سال و هفت ماه کار در آموزش و پرورش تجربه همکاری با چهار مدیرکل آموزش و پرورش پیشین از دوره فاضلی، فیاضی، امیری و در حال حاضر قاسمی را داشته باب سخن را با قدردانی از زیر مجموعه خود که در مدت هفت سال و چهار ماه با وی همکاری کردند را گشود و معتقد بود که در عرصه خدمت یک لحظه با دانش‌آموزان استثنایی فاصله نگرفت.

سیاحی تغییر مدیریتی را روال عادی از سیاست‌ها دولت و هر مدیرکلی دانست و  گفت: تغییرات خدمتی است برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش، هرچند که دولت تدبیر و امید به دنبال تحولات سازنده است.

* همانندی فعالیت در مدارس استثنایی و دویدن امدادی

وی فعالیت در آموزش و پرورش استثنایی را شبیه دویدن امدادی دانست و گفت: در آموزش و پرورش استثنایی«دک و پز» نیست امکانات ما محدود است و با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌داریم.

سیاحی همکاران آموزش و پرورش استثنایی را از کارشناسان اداره کل آموزش و پرورش استان معرفی کرد و ابراز داشت: تاکنون حتی یک بار از سوی اداره کل به آنان توجه نشده و این هم از مظلومیت کارکنان ما است.

* بارقه امید با همراهی خیران

وی با گله‌مندی از محدودیت منابع اعتباری در آموزش و پرورش استثنایی مازندران گفت: با درایت و مشارکت خیران بسیاری از مشکلات مالی رفع و از هدف خود باز نایستادیم.

سیاحی به کمبود نیروی انسانی متخصص در آموزش و پرورش استثنایی مازندران اشاره کرد و ادامه داد: در پنج سال گذشته ورودی نیروی انسانی به این حوزه را نداشته و کمبودهای ما را نیروهای خرید خدمات و نهضتی‌ها جبران کردند این کاستی‌ها در حالی است که دانش‌آموزان ما از محروم‌ترین افراد جامعه هستند و خانواده‌هایشان از ما انتظار دارند تا با تلاش مضاعف معلولیت‌ها را جبران کنیم.

* بیان عملکرد زورآزمایی نیست

وی بیان گزارش عملکرد خود را زورآزمایی در این جلسه ندانست اما به برخی از فعالیت‌های هفت سال و چهار ماهه خدمتش اشاره کرد و  افزود: آموزش و پرورش استثنایی مازندران در سطح کشور گل سرسبد است در بیشتر حوزه‌ها حرف‌های جدی دارد.

سیاحی خاطر نشان کرد: در گذشته مازندران دارای 34 مدرسه استثنایی بوده که یک‌هزار و 980 دانش‌آموز تحصیل می‌کردند و در حال حاضر 52 مدرسه داریم که 3 هزار و 150 دانش‌آموز در این مدارس آموزش می‌بینند، این در حالی است که از پنج مرکز اختلالات درمانی هم اکنون با 21 مرکز خدمات‌رسانی می‌کنیم  و در مجموع 6 هزار و 500 دانش‌آموز با نیازهای ویژه زیر نظر آموزش و پرورش استثنایی تحصیل می‌کنند.

* نامهربانی‌های اداره کل آموزش و پرورش

وی تصمیم دولت در سال 81 را در تجمیع سیستم اداری و استثنایی را با بخش عمومی موفقیت‌آمیز ندانست و معتقد بود که تجمیع به تلفیق مناسب تبدیل نشد.

سیاحی که در سخنانش به نامهربانی‌های اداره کل آموزش و پرورش اشاره کرد و ابراز داشت: معلمان آموزش و پرورش استثنایی به عنوان معلمان نمونه انتخاب نمی‌شوند.

این در حالی است که این اداره کارشناسی بوده و با 21 پست تخصصی فعالیت می‌کند اما اداره کل اشرافی به این قضایا ندارد.

* تعلق نگرفتن پاداش مالی

وی از نادیده گرفته شدن معلمان آموزش و پرورش استثنایی سخن گفت و این ناملایمات روا شده را نشان از مظلومیت آنان دانست و  تصریح کرد: معلمان ما در این حوزه با ابراز بی‌نیازی تالیفات خوبی داشتند، آنان نیازمند تقدیر نامه نبودند،حتی در 21 سال گذشته پاداش مالی به آنان تعلق نگرفت.

سیاحی مدارس استثنایی را هوشمند شده معرفی کرد و  گفت: معلمان ما در جشنواره الکترونیکی حضوری فعال داشتند، اما مطالبات دو الی سه سال معلمان ما در حوزه امتحانات، کارورزی و برون سپاری پرداخت نشد و حتی سه مدرسه شبانه‌روزی که زیر پوشش ما قرار دارد هزینه غذای آنان بعد از چهار ماه 4 میلیون پرداخت شد.

وی موفقیت‌های آموزش و پرورش استثنایی را در حوزه متوسطه برشمرد و گفت: 16 هنرستان دانش آموز استثنایی داریم که در رشته‌های گل و گیاه، صنایع چوب، درودگری، هنرهای زندگی و منبت و معرق فعالیت‌های چشمگیری دارند اما تمام موفقیت‌ها بدون حضور هنرآموز و مهندسان متخصص انجام شد و با توانمند شدن همکاران ما خدمات‌رسانی صورت گرفت.

سیاحی در پایان سخنانش فضای کار در آموزش و پرورش استثنایی را به دور از مسائل سیاسی و حاشیه‌ای عنوان کرد.

* مشکلات در حوزه مدارس استثنایی زیاد است

بنا به تشریفات هر معارفه‌ای نوبت سخنرانی به سرپرست آموزش و پرورش استثنایی مازندران رسید و سخنانش را با شعار رهبری در سال جاری شروع کرد و گفت: آموزش و پرورش به عنوان بار سیستم در تحقق شعار رهبری اثرگذار است.

سید شمس‎الله حسینی با وام گرفتن از سخنان دو سخنران قبل ادامه داد: مشکلات در این حوزه زیاد است گروه هدف ما دانش آموزانی با نیازهای ویژه هستند باید مورد حمایت و خدمات بیشتری قرار گیرند.

وی رسیدن به اهداف سازمانی را در گرو برنامه‌ریزی، تلاش همکاران و تشکیل کارگروه‌های تخصصی دانست و تصریح کرد: تدوین برنامه‌های سنواتی آموزش و پرورش استثنایی براساس اسناد بالادستی، سند تحول بنیادین، برنامه پیشنهادی دولت و اداره کل و نیز نیم نگاهی به سازمان بهزیستی انجام می‌شود.

انتهای پیام/86006/صا40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول