اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارش گزارش می‌دهد

پراکندگی نقاط گردشگری زمینه‌ای بر ماندگاری مسافران در همدان

توزیع فضاهای گردشگری با فاصله‌های مناسب از یکدیگر منجر به رونق گردشگری و توسعه صنعت گردشگری می‌شود.

پراکندگی نقاط گردشگری زمینه‌ای بر ماندگاری مسافران در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، همدان با سبقه فرهنگی و تاریخی خود دارای هویت ملی و تمدن فاخری است که سالانه میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است که موجب رونق این صنعت گردشگری در این شهر می‌شود.

درآمدزایی این صنعت گردشگری در هر حالی می‌تواند موجب رونق و توسعه یک شهر شود که همدان با پتانسیل تاریخی و توریستی می‌تواند راهگشای این مهم شود.

در شهری که صنعت به گونه‌ای جایگاهی نداشته و و توسعه شهر از سایر شهرها عقب‌تر مانده است، گردشگری می‌تواند جان تازه‌ای را در کالبد شهر دمیده و شکل‌بخشی بر تار و پود این دیار داده شود.

در چند سال اخیر شاهدیم جاذبه‌های تاریخی موجب شده که سرمایه‌گذاری‌ها به این نقاط منوط شود به گونه‌ای که استقرار تله‌کابین در گنجنامه نمود عینی از این مسئله است.

اینکه سرمایه‌گذارانی در بخش خصوصی به مباحث گردشگری بپردازند، درست است اما سیاست‌گذاران گردشگری نیز باید در این موارد دخیل بوده و سرمایه‌گذاری برای تأسیس یک جاذبه گردشگری در نقاط مختلف را بسط دهند.

اینکه جاذبه‌های گردشگری در نقاط مختلف یک شهر ایجاد شود، موجب بهره‌گیری و درآمدزایی لازم از همه اماکن گردشگری شده و رونق صنعت را به همراه خواهد داشت اما گویا در شهر همدان این مهم مورد غفلت واقع شده است.

در همین راستا معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‎‌دستی و گردشگری همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تأکید بر لزوم بسط و توسعه گردشگری در همه نقاط شهر اظهار کرد: غار علیصدر یکی از داشته‌های مهم ماست، داشته‌ای که کمتر کشوری از این جاذبه بهره‌مند بوده است.

بهرام توتونچی خاطرنشان کرد: غار علیصدر یک گوهر شب چراغ‌ گردشگری همدان است و همه دنیا علاقمند به این مکان هستند که باید در بهره‌برداری از آن دقت لازم بکار گرفته شود.

وی با بیان اینکه باید مراحل بازدید علاقمندان از این اثر و جاذبه به گونه دیگری تدوین شود، افزود: برای یک جاذبه گردشگری نباید تنها فقط درآمدزایی یک اثر مهم بوده و جنبه اقتصادی را دید بلکه باید جنبه هویتی و تاریخی آن دیده شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‎‌دستی و گردشگری همدان بیان داشت: باید اثر فاخری چون غار علیصدر با نوبت قبلی مورد بازدید عموم قرار گیرد تا عظمت این غار برای همگان نمایان شود.

وی با تأکید بر اینکه بهره‌مند شدن از یک سایت هم ارزش اثر را بالا برده و هم ارزش فضای مکان حفظ می‌شود، اذعان کرد: اراضی زیادی برای ایجاد اماکن گردشگری وجود دارد که بر این اساس باید استراتژی مطلوبی در گردشگری تدوین شود.

توتونچی یادآور شد: اضافه شدن یک سری فضاها در یک نقطه گردشگری جز ترافیک و ازدحام چیز دیگری به دنبال ندارد و بر این اساس باید جاذبه‌های مصنوعی در فاصله‌ای دورتر از نقاط تاریخی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری باید در پخش و توزیع عادلانه فضاهای گردشگری باشد، اظهار کرد: توزیع فضاهای گردشگری باید ساماندهی اصولی داشته و تمام فضاهای جاذب که می‌تواند وقت گردشگر را به خود صرف کند، کنار هم شکل نگیرد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‎‌دستی و گردشگری همدان گفت: اگر نقاط متعدد گردشگری را تعریف کنیم، می‌تواند بستری برای گردشگرانی شود که به دنبال بازدید از نقاط بیشتری از شهر هستند.

وی با تأکید بر اینکه ساماندهی مدیریت شهری باید در شهر اعمال شود، افزود: گنجنامه محیطی است که از فضای مناسبی چون آبشار بهره‌مند بوده و در جای کوهستانی و خنک واقع شده است که همین امر کفایت امر را دارد که مردم به راحتی بتوانند از آن دیدن کنند.

توتونچی یادآور شد: استقرار تله‌کابین در گنجنامه طولانی شدن ایست مسافر را منجر شده که همین امر موجب ترافیک و زیر سئوال رفتن ساختار ترافیکی با طبیعت این منطقه می‌شود.

وی ادامه داد: اگر جذابیت‌های یک شهر بالا رفته و آثار منحصر به فرد در کنار هم جمع نشده و بر اساس قاعده در شهر توزیع شود، این همه جاذبه موجب ماندگاری بیشتر مسافر شده و این عمل از نظر ساختار اقتصادی می‌تواند پویایی شهر را منجر شود.

معاون میراث فرهنگی همدان با تأکید بر اینکه بار اقتصادی موجب خروج همدان از حالت انفعال و بن‌بست می‌شود، اذعان کرد: فضایی که در کنار یک مجموعه اضافه می‌شود باید در یک فاصله و یک شعاع دسترسی مناسب‌تری تعبیه شود که از نظر بصری و ساختاری آسیبی به یک بنا نزده و به عنوان یه مجموعه جذاب بتواند بخشی از نیازهای گردشگری را تأمین کند.

وی در پایان اضافه کرد: تجمع مراجعه‌کننده در یک مجموعه کنترل را نیز از بین می‌برد و باید یک فضا با فضای دیگر فاصله داشته باشد.

انتهای پیام/89003/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول