اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سهم ناچیز زنجان از اقتصاد گردشگری در نوروز 93

زنجان در ایام تعطیلات نوروز سهم ضعیفی در اقتصاد گردشگری داشته است که به نظر می‌رسد برای رشد این بخش باید بیش از پیش از سوی مردم و مسئولان تلاش شود.

سهم ناچیز زنجان از اقتصاد گردشگری در نوروز 93

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، عید باستانی نوروز در کشور ما همراه با سفر و گردش است و استان‌های مختلف کشور سهمی را از میزان سفرها به خود اختصاص می‌دهند.

ایران در اقصی نقاط خود جاذبه‌های متنوعی برای جذب مسافران داخلی و گردشگران خارجی دارد. هر چند ظرفیت‌های جذب تورسم در کشور خوب مورد توجه قرار نگرفته است. اما همواره علاقه‌‌مندان تاریخ و تمدن ایران از نقاط مختلف کشور بازدید می‌کنند.

تعطیلات نوروز در کشور فرصت مغتنمی است برای مسافرت خانواده‌های ایرانی و استان‌های مختلف میزبان این میهمانی هستند. در این میان باید پرسید استان زنجان چه سهمی از مسافرت ایرانیان دارد؟

چه میزان از مقصد گردشگری هموطنان را استان زنجان به خود اختصاص می‌دهد؟ آیا استان زنجان از فواید اقتصادی گردشگری و مسافرت‌های نوروزی بهره لازم را می‌برد؟ اقدامات مسئولان برای جذب حداکثری مسافران چه بوده است؟

همه زنجانی‌ها می‌دانند که استانشان استان مقصد گردشگری نیست و به عنوان یک استان عبوری مطرح بوده است. همواره شهروندان زنجانی جذب توریست و گردشگر داخلی و خارجی را حق استان خود می‌دانسته‌اند چراکه ظرفیت‌های استان زنجان کم‌تر از استان‌های گردشگر‌پذیر کشور نیست.

سوالی که ذهن شهروند زنجانی را به خود جلب کرده این است که آیا واقعا استان زنجان ظرفیت لازم برای جذب گردشگر و تبدیل شدن به مقصد گردشگری را ندارد؟ ذکر چند نکته در این زمینه ضروری است. 

نخست اینکه گردشگران داخلی از استان‌های مختلف با چه هدفی به مقصد گردشگری خود سفر می‌کنند و هزینه‌هایی برای آن می‌پردازند؟ استان‌های شمالی کشور به دلیل داشتن آب و هوا و ظرفیت‌های طبیعی مورد توجه مسافران هستند. دریا، جنگل و زیبایی‌های طبیعی از جمله این عوامل هستند.

مشهد مقدس به دلیل وجود بارگاه مقدس امام رضا(ع) مورد توجه گردشگران مذهبی است. استان اصفهان و فارس هم به دلیل ظرفیت‌های تاریخی و تمدنی و آثار به جای مانده از آن دوران مشهور هستند و گردشگران و علاقه‌مندان خاص خود را دارند.

هر کدام از این استان‌ها در بخش خاصی مشهور هستند و مورد توجه مسافران نوروزی قرار می‌گیرند. آیا استان زنجان این ظرفیت‌ها را ندارد که نمی‌تواند مقصد گردشگری باشد؟

پاسخ این سوال را باید اینگونه داد که وجود شهر تاریخی سلطانیه با دارا بودن گنبد سلطانیه به عنوان یک اثر ثبت شده در یونسکو در بخش آثار تاریخی و تمدنی، طبیعیت شگفت‌انگیز طارم مشهور به هندوستان ایران در بخش گردشگری طبیعی، پایتخت شور و شعور حسینی و وجود حسینیه اعظم(ع) و بقاء متبرکه در بخش گردشگری مذهبی از جمله ظرفیت‌های گردشگری استان زنجان است.

وارد شدن به جزئیات هر یک از این بخش‌ها می‌تواند بازگوکننده ظرفیت‌های گردشگری استان زنجان باشد. به روشنی مشخص است که استان زنجان هیچ کمبود ظرفیتی برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری ندارد. علاوه بر این برخی ظرفیت‌های استان زنجان در سطح کشور منحصر به فرد است. مثلا مردان نمکی تنها در زنجان وجود دارد و چاقوی زنجان به عنوان یکی از صنایع‌دستی استان در دستان مردان نمکی یافت شده است.

پس می‌توان نتیجه گرفت عزم و اراده جدی برای عوض کردن شرایط در سال‌های گذشته وجود نداشته است. نوروز 93 نیز همانند نوروزهای گذشته به اتمام رسید و سهم زنجان از اقتصاد گردشگری نوروز همچنان ناچیز بوده است.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد برنامه‌های ورودی شهر زنجان که با حضور آشیق‌ها بود در نوروز 93 حذف شد و در سه، چهار روز ابتدایی سال برخلاف شعارهای مسئولان در زمینه باز بودن مراکز تجاری شهر در سکوتی تلخ بود.

تجمع سال‌های گذشته نیز در ورودی شهر نبود هر چند این سیاست برای وارد شدن مسافران به درون شهر بود اما حذف آشیق‌ها کمکی به این سیاست نمی‌کند چراکه می‌شد با توجه به این ظرفیت فرهنگی و برپایی آن در محوطه دارایی یک اجتماع فرهنگی ایجاد کرد و مجاورت آن با نمایشگاه صنایع‌دستی می‌توانست فضایی مناسب به وجود آورد.

ایام عید به نظر نمی‌رسد رشدی در ورود مسافران و اقامت آن‌ها در سطح استان به وجود آمده است چراکه مشاهدات میدانی رونق ضعیفی را در سال‌جاری نشان می‌داد! آمارها نیز گویای این واقعیت است که 81 هزار نفر از مکان‌های گردشگری استان بازدید داشته‌اند و از این میزان 40 هزار نفر شب در استان اقامت کرده است.

این آمار در حالی رسانه‌ای می‌شود که آمار استان‌های مقصد گردشگری در سطح کشور ارقام میلیونی است. یک میلیون و 500 هزار نفر شب اقامت در خراسان رضوی به ثبت رسیده و این میزان برای کل کشور بیش از 50 میلیون نفر شب اقامت بوده است.

همچنین بیش از 21 میلیون نفر از آغاز تعطیلات تا پایان 12 فروردین در سراسر کشور از اماکن دیدنی بازدید کرده‌اند. این آمار برای استان کرمان نیز قابل توجه است.

اقامت یک میلیون و 216 هزار و 496 نفرشب در مراکز اقامتی استان کرمان در ایام نوروز ثبت شده است. هر چند نمی‌توان استان زنجان را با خراسان رضوی مقایسه کرد اما بسیاری از استان‌ها آمار بهتری نسبت به زنجان دارند و باید برای این بخش مهم اقتصادی استان برنامه‌ریزی لازم را داشت.

انتهای پیام/73007/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول