اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ایران‌گشت / قزوین

مسجد و مدرسه‌های قزوین نماد شهر دارالمومنین

مسجد و مدرسه‌های قزوین نماد شهر دارالمومنین بوده و حکایت از تدین و اعتقادات مردمان این شهر دارد.

مسجد و مدرسه‌های قزوین نماد شهر دارالمومنین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، از دیرباز قزوین را به نام شهر دارالمومنین می‌شناخته‌اند و ایمان و پایبندی به ارزش‌ها از ویژگی‌های مردم این شهر بوده است.

وجود امامزادگان و مدرسه و مسجد‌ها در محله‌های مختلف شهر قزوین حکایت از مذهبی بودن این شهر دارد و اینکه چقدر مردم قزوین پایبند به اعتقادات و ارزش‌های خود هستند.

مسجد و مدرسه صالحیه

بانی مسجد و مدرسه صالحیه شادروان حاج ملاصالح برغانی برادر شهید ثالث یکی از علما و مجتهدین نامی نیمه قرن سیزدهم هجری است.

مسجد و مدرسه سردار

مسجد و مدرسه سردار متعلق به دوره قاجار است و بانی آن دو برادر به نام‌های حسین‌خان و حسن‌خان سردار هستند. شکل مسجد مربع مستطیل و ساختمان آن دو اشکوبه، ازاره آن با سنگ و بقیه آن با آجرتراش ساخته شده و با کاشی‌های رنگارنگ تزئین یافته است.

حمیدرضا قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در این خصوص گفت: مسجد و مدرسه سردار توسط «حسن خان و حسین خان سردار» از امرای «فتحعلی شاه قاجار»، در سال 1231 هجری قمری در شهر قزوین ساخته شد.

وی ادامه داد: این مدرسه دارای حیاط مرکزی است و مسجد با سه فضای گنبددار و سردری زیبا و کاشیکاری شده، در ضلع جنوبی آن قرار دارد.

قاسمی عنوان کرد: مدرسه دو طبقه بوده و در طبقه بالا، دو حیاط کوچک دارد و منظره ارتباط آن‌ها با حیاط اصلی بسیار زیبا است و این بنا به لحاظ هنری از بناهای برجسته دوران قاجاریه به شمار می‌آید و تزیینات کاشی و گره‌بندی چوبی دارد که بسیار قابل توجه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به مسجد و مدرسه صالحیه اظهار داشت: این مدرسه در خیابان مولوی، رو به روی بازار شهر قزوین قرار دارد و بانی آن «حاج ملا صالح برغانی» از علمای نامی و مجاهدین مبارز قرن سیزدهم هجری قمری است.

قاسمی بیان کرد: این بنا دارای سه طبقه بوده و در حال حاضر، حیاط پادیاب آن پر شده و حجره‌های آن به زیر خاک رفته‌اند. این مسئول افزود: ابعاد حیاط مدرسه 43×35 متر است که در سمت جنوب به جای احداث ایوان، حیاط پیشروی کرده است و در اطراف حیاط، بیش از 55 حجره و چندینمَـدرَس(محل تدریس) قرار دارد که توسط ایوانچه‌هایی به فضای حیاط مرتبط می‌شوند.

وی با بیان اینکه مسجد و مدرسه صالحیه با وسعتی حدود چهار هزار و 670 مترمربع، یکی از بزرگ‌ترین مدارس علمیه ایران به شمار می‌رود، ادامه داد: مدرسه همچنین دارای دو حیاط فرعی است که مسجد صالحیه در طبقه بالای مدرسه واقع و فاقد محراب بوده و در ضلع جنوبی مسجد، مُشرف به حیاط مدرسه اُرُسی‌های (نوعی در قدیمی که دارای چارچوب مخصوص بوده و با بالا و پایین رفتن باز و بسته می‌شده است) زیبایی دیده می‌شود.

مسجد و مدرسه ابراهیمیه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین پیرامون مسجد و مدرسه ابراهیمیه ابراز داشت: مدرسه ابراهیمیه یا مدرسه «جدید» در محله «آخوند» شهر قزوین قرار دارد و بانی آن «حاج محمد ابراهیم» از طایفه «میرزا» است و ورودی آن در ضلع جنوبی قرار دارد و  دارای رسمی‌بندی و تزیینات کاشی‌کاری است.

قاسمی عنوان کرد: حیاط مدرسه هشت نگینی و در ضلع شمالی آن، مدرس  قرار گرفته است و مدرسه در مجموع 15 حجره دارد و حجره‌‌ها فاقد ایوانچه هستند.

وی ادامه داد: این حجره‌ها  در اضلاع شرقی و غربی و در دو طبقه بنا شده‌اند و حیاط مسجد در ضلع جنوبی قرار دارد و همچنین مسجد دارای ورودی مستقل از کوچه است و چهار ستون چوبی، پوشش مسطح سقف آن را نگه می‌دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین افزود: مدرسه ابراهیمیه با مساحتی حدود 460 مترمربع، تمام فضاهای یک مدرسه علمیه را در خود جای داده و با وجود زیربنای کم، در نوع خود کامل است.

مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام

مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام

قاسمی در خصوص مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام گفت: بنای اولیه مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام قزوین مربوط به یکی از امرای ترکمانیه به نام «آقاسی» است و «حاج میرزا مسعود شیخ‌الاسلام» در سال 1321 هجری قمری آن را تجدید بنا کرد.

وی ادامه داد: سردر این مدرسه، ساده و با رسمی‌بندی 24 است که حیاط اصلی مدرسه به شکل هشت ضلعی بوده و بیش از 30 حجره در یک طبقه، دور تا دور آن را فرا گرفته است.

قاسمی اضافه کرد: تمامی حجره‌ها به جز حجره‌های ضلع شمالی دارای ایوانچه مزین به رسمی‌بندی و کاشیکاری هستند و در ضلع شرقی، مقابل ایوان ورودی، ایوان دیگری دیده می‌شود که دو ستون در جلو دارد و پشت آن فضای گنبدداری است.

مدرسه علوم دینی التفاتیه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به مدرسه علوم دینی التفاتیه اظهار داشت: مدرسه التفاتیه توسط «خواجه التفات» در دوره ایلخانی در شهر قزوین بنا شده و این مدرسه با 26 حجره و یک مَدرَس در ضلع جنوبی قرار دارد و نسبت به خیابان، حدود سه متر پایین‌تر است.

قاسمی عنوان کرد: مصالح به کار رفته در جرزها و پوشش‌های آن، آجر با ملاط گچ و پوشش سقف تمام حجره‌ها از نوعطاق آهنگ است و در وسط حیاط مدرسه، آب انباری قرار دارد.

وی بیان کرد: از آنجا که هیچ کتیبه‌ای از دوره ایلخانی در این بنا به دست نیامده و تناسبات معماری این مدرسه مشابه معماری صفویه است، این امکان وجود دارد که این مدرسه در این دوره مرمت و بازسازی شده باشد .

مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین گفت: استان قزوین ظرفیت بالایی در جذب گردشگر مذهبی و طبیعی دارد.

حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی اظهار کرد: استان قزوین ظرفیت و توانایی جذب گردشگر در هر دو زمینه مذهبی و طبیعی را دارا است.

وی ادامه داد: برای افزایش گردشگر باید به زیر‌ساخت‌های استان قزوین توجه بیشتر و جدی‌تری شود و مسئولان نیز در این عرصه دستگاه‌های مرتبط را حمایت بیشتری کنند.

مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان قزوین عنوان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه استان قزوین با یک برنامه‌ریزی مناسب سعی در افزایش خدمات خود به مردم دارد و امامزاده‌های استان قزوین می‌توانند کمک زیادی به تحقق این برنامه‌ها کنند.

وی با بیان اینکه دشمنان اسلام نقشه‌های بسیاری برای خدشه‌دار کردن باورها و اعتقادات دینی اقشار مختلف جامعه طراحی می‌کنند، اذعان داشت: مسئولان مربوط با برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، دینی و مذهبی مفید در مساجد می‌توانند آحاد جامعه را جذب این مکان مقدس کنند و با تحقق این امر فتنه‌های آنان را خنثی کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری اصطلاحات تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتو فرهنگی، جنگ فرهنگی و قرارگاه فرهنگی را پیرامون مقابله با فرهنگ نرم دشمنان اسلام به کار ‌بردند، ابراز داشت: به کار بردن این اصطلاحات نظامی در حوزه فرهنگ توسط مقام معظم رهبری برای مسئولان مربوطه قابل تأمل است که بر این اساس باید برنامه‌ریزی مؤثرتری در جذب جوانان به مساجد کرد.

نوروزی با بیان اینکه مسجد از صدر اسلام تاکنون مهم‌ترین پایگاه برنامه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بوده است، خاطر نشان کرد: ترویج دین اسلام و مسایل و رویدادهای مهم دینی و مذهبی بیشتر در این مکان مقدس رخ داده است.

این مسئول با اشاره به اینکه مسجد سنگر و حریم دین است، عنوان کرد: یکی از هجمه‌های دشمنان اسلام در شرایط کنونی کم‌رنگ کردن اعتقادات دینی جوانان و نوجوانان است، بر این اساس باید مسئولان مربوطه برنامه‌ریزی مؤثرتری در برگزاری برنامه‌های دینی و مذهبی انجام دهند تا حضور اقشار مختلف جامعه را در این مکان مقدس ارتقا دهند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با بیان اینکه مساجد مهم‌ترین و اصلی‌ترین پایگاه فرهنگی در جامعه مسلمانان جهان است، ابراز داشت: این مکان مقدس می‌تواند اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی اقشار مختلف مردم را تقویت کند و با تحقق این امر سلامت اخلاقی آنان را در خانواده و جامعه افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان باید در جذب اقشار مختلف جامعه به مساجد مصصم‌تر باشند، اذعان داشت: با جذب جوانان و نوجوانان به این مکان مقدس می‌توان آنها را از آسیب‌های اجتماعی در جامعه دور کرد.

نوروزی متذکر شد: هیئت‌ امنا از جمله مسئولان مربوطه در مساجد هستند که می‌توانند با رفتار و منش مطلوب در جذب اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان نقش بسزایی داشته باشند و با تحقق این امر حضور آحاد جامعه را در این مکان مقدس پر رنگ‌تر کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اظهار داشت: هیئت امنا و روحانیون در مساجد از اقشار مختلف جامعه به ویژه نوجوانان در مساجد با خوش‌رویی رفتار کنند تا آنها گرایش بیشتری به حضور در این مکان مقدس داشته باشند.

این مسئول با بیان اینکه سخنرانی به روز روحانیون، اقامه نماز جماعت و برگزاری برنامه‌های فرهنگی،‌ مذهبی و دینی در مساجد نقش بسزایی در گرایش نوجوانان و جوانان به مساجد دارند، ابراز داشت: با حضور جوانان در این مکان مقدس آنها در برابر انحرافات و معضلات اجتماعی و فرهنگی بیمه هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین عنوان کرد: مساجد در تحکیم بنیان خانواده و تقویت اعتقادات دینی نقش بسزایی دارد و می‌تواند بسیاری از مشکلات اقشار مختلف جامعه را برطرف کند.

هنوز بقای مدرسه و مسجد‌ها در محله‌های قدیمی شهر قزوین دیده می‌شود و جلوه زیبایی به این محله‌ها داده که امروز محل بازدید گردشگران شده است.

انتهای پیام/77003/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول