اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

«عبدالله عبدالله» در گفت‎وگوی اختصاصی با فارس:

افغانستان نیازمند سیاست خارجی متعادل در سطح منطقه و جهان است

کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به اینکه سیاست خارجی دولت فعلی افغانستان از تعادل لازم برخوردار نبوده، اظهار داشت: افغانستان نیازمند سیاست خارجی متعادل در سطح منطقه و جهان است.

افغانستان نیازمند سیاست خارجی متعادل در سطح منطقه و جهان است

«عبدالله عبدالله»، یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اظهار داشت: تأمین و تضمین منافع ملی افغانستان نیازمند یک سیاست خارجی سنجیده و متعادل در سطح منطقه و جهان است.

وی افزود: حصول و حفظ تعادل در سیاست و روابط خارجی افغانستان  با ممالک اسلامی، همکاران بین‌المللی و کشورهای همسایه این سرزمین امری است که ثبات و صلاح این کشور بستگی تام و تمام به آن دارد.

عبدالله خاطر نشان کرد که سیاست خارجی افغانستان باید مبتنی بر درک دقیق و دیدگاه واضح نسبت به کشورهای همسایه، منطقه و جهان تعریف، طراحی و تدوین می‎شد اما متأسفانه تاکنون چنین نبوده است.

به گفته این نامزد انتخاباتی، دستگاه دیپلماسی افغانستان دیدگاه واضحی در قبال کشورهای منطقه و جهان نداشته و از همین جهت سیاست خارجی این کشور همواره دستخوش نوسانات ناگهانی و تغییرات سریع بوده است.

وی تصریح کرد: سردرگمی و ابهام در سیاست خارجی افغانستان در حدی بوده است که کنشگران و کارگزاران عرصه سیاست خارجی افغانستان هر کدام مواضع و دیدگاه خاص خود را نسبت به کشورهای خارجی داشته است؛ حتی هر یک از سخنگویان دستگاه سیاست سازی افغانستان تلقی و تبیین ویژه خود را از سیاست خارجی افغانستان ارائه داده است.

این کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان افزود: دولت فعلی این کشور در طول 12 سال گذشته نتوانسته سیاست خاجی سنجیده و استراتژی مدون و مشخصی را در قبال کشورهای منطقه و جهان داشته باشد.

به گفته عبدالله عبدالله، دولت فعلی افغانستان در غیبت یک سیاست خارجی از پیش تعریف‎شده و تدوین‎یافته، گاه برخی کشورهای منطقه را دوست دیرینه و همکار همیشگی خود خوانده و روز دیگر همان کشور را دشمن دائمی دولت و مردم افغانستان لقب داده است.

وی تأکید کرد: سیاست خارجی فعال و پویا نیازمند تحلیل وضعیت و رویدادهایی است که در بیرون از افغانستان در جریان است.

به اعتقاد این کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان، بیگانگی با رویدادهای دور و نزدیک و غفلت از اتفاقاتی که در خارج از افغانستان در حال شکل‌گیری است، نقص و ناکارآمدی را بر سیاست خارجی فعلی افغانستان تحمیل کرده است.

به گفته عبدالله، بی‎اعتمادی جامعه بین‌المللی و بی‎اعتنایی برخی کشورهای منطقه نسبت به افغانستان، محصول و مولود سیاست خارجی ناسازگار و ناهمخوان با واقعیت‎های پیچیده پیرامون این کشور است.

تأمین امنیت این کشور توسط سربازان بومی، یکی از آرزو‎های مردم افغانستان است

عبدالله عبدالله خاطرنشان کرد که تأمین امنیت افغانستان توسط سربازان بومی، یکی از آرزوهای مردم افغانستان است؛ اما استقبال مردم افغانستان از ورود و حضور نظامیان خارجی در این کشور از سر ناگزیری صورت گرفت.

وی افزود: 13 سال پیش، افغانستان در وضعیت و شرایط خاصی قرار داشت با این توضیح که 85 درصد خاک این کشور توسط تروریست‌های بین‌المللی اشغال شده بود و جهت تضعیف و تعقیب این تروریست‌ها و تأمین امنیت در افغانستان، به حضور نیرومند نظامیان خارجی نیاز احساس می‎شد.

ضفف مدیریتی در داخل باعث شد که از فرصت‎های پیش‎آمده استفاده مناسب و مؤثر صورت نگیرد

عبدالله عبدالله، با اشاره به سرازیرشدن کمک‎های کشورهای جهان به افغانستان، اظهار داشت: یک دهه فرصت با شتاب شایان سپری شد، اما ضعف و کاستی‎های مدیریتی در افغانستان اجازه و امکان آن را نداد تا از این فرصت‎ها به گونه مطلوب و مؤثر استفاده شود.

وی افزود: شاهد بودیم که- اگر برخی امور استثنایی در نظر گرفته نشود-  می‎توان گفت که 13 سال پیش یک اجماع بزرگ در سطح کشورهای منطقه و جهان به حمایت از افغانستان شکل گرفت.

این کاندیدای افغان تأکید کرد: این اجماع بین‌المللی حمایت از افغانستان- که باعث سرازیر شدن ملیون‎ها دلار کمک‎های کشورهای خارجی به این کشور شد- فرصتی اتفاقی و استثنایی بود که نصیب کمتر کشوری می‎شود اما ناکارآمدی ادارات داخلی سبب شد که این فرصت‎ها فرار کند؛ طوری که در شرایط حاضر، اثر و ثمر این کمک‎ها را کمتر می‎توان در چهره افغانستان امروزی مشاهده کرد.

پیمان امنیتی را امضا خواهم کرد/ پیش‎شرط‎ فعلی غیرعملی است

عبدالله عبدالله در مورد امضای پیمان امنیتی با آمریکا اظهار داشت: به نظر من افغانستان به حضور نظامیان آمریکایی و ادامه حمایت‎های آنان نیازمند است و حضور آن‎ها نیازمند یک چارچوب قانونی است و این چارچوب قانونی همان پیمان امنیتی است که در صورت پیروزی آن را امضا خواهم کرد.

وی به این موضوع که خود چه پیش‎شرطی برای امضای پیمان امنیتی خواهد داشت، اشاره‎ای نکرد؛ اما به صورت مشخص از آغاز عملی روند صلح به عنوان یکی از پیش‎شرط‎های مطرح شده از سوی دولت فعلی افغانستان یاد کرد و آن را پیش‎شرط غیرعملی خواند.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول