اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تیر چهارشنبه سوری به سوی جوانان

تخلیه هیجانات نوجوانان و جوانان در چهارشنبه آخر سال با نظارت خانواده‌ها می‌تواند نوید بهاری خوش و سالی پر از خیر و برکت را به مردم ایران اسلامی بدهد.

تیر چهارشنبه سوری به سوی جوانان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، چهارشنبه سوری یکی از سنت‌های دیرین ایرانیان است که از آیین زرتشت گرفته شده و متأسفانه امروزه با اضافه شدن آدابی غلط به آن، شکل دیگری پیدا کرده و موجبات ناآرامی و تجاوز به حقوق دیگران را فراهم آورده است.

هر ساله شاهد خسارات بسیاری در چهارشنبه آخر سال هستیم که هیچ سنخیتی با این سنت دیرین ایرانیان نداشته و تنها سبب التهاب در جامعه می‌شود.

تجاوز به حقوق دیگران در هیچ آیینی تأیید نشده و این آداب اشتباهی است که گریبانگیر نوجوانان و جوانان ما شده و آن‌ها را در معرض خطرات جبران‌ناپذیر قرار می‌دهد.

خرید مواد محترقه و آتش‌زا از افراد سودجو، نه تنها جیب این افراد را پر می‌کند بلکه جان ما و هموطنانمان را نیز به مخاطره می‌اندازد.

سردار محمدرضا میرحیدری، فرمانده انتظامی استان قزوین در این خصوص به خبرنگار فارس در قزوین گفت: با فعالیت‌های مثبتی که دستگاه‌های مختلف در سال‌های اخیر در این زمینه انجام داده‌اند تا حدودی اهدافی که دشمنان نظام خارج از مرزها مدیریت می‌کردند با هوشیاری مردم خنثی شده و بسیاری از مشکلات فجیعی که در سال‌های گذشته به وجود می‌آمد، کاهش یافته است.

وی افزود: در این موفقیت رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی با عملکرد هوشیارانه خود در ارتباط با خنثی‌سازی این توطئه نقش مهمی ایفا کردند و بار سنگینی را از دوش جامعه برداشتند.

فرمانده انتظامی استان قزوین اضافه کرد: در حوزه معاونت اجتماعی نیروی انتظامی اقدامات خوبی در زمینه آموزش، پیشگیری و کاهش آسیب‌های ناشی از سهل‌انگاری در چهارشنبه آخر سال انجام شده است و امیدواریم این اقدامات استمرار یابد.

میرحیدری ادامه داد: انتظار می‌رود با توجه به اقداماتی که در سال جاری برای پیشگیری از مشکلات چهارشنبه آخر سال انجام شده این روز برای مردم روز بانشاطی باشد.

وی عنوان کرد: پلیس هیچ‌گونه مخالفتی با نشاط مردم ندارد بلکه فقط به دنبال تأمین امنیت جامعه به منظور آرامش خاطر و رفاه حال عموم مردم جامعه است.

فرمانده انتظامی استان قزوین تصریح کرد: از خانواده‌ها تقاضا داریم رفتارهای فرزندان خود را در روزهای پایانی سال کنترل کنند تا مبادا با خرید مواد محترقه به دور از چشم والدین موجب بروز حوادث ناگوار ناشی از نگهداری مواد محترقه شوند.

میرحیدری با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از ورود مواد محترقه به استان قزوین بیان کرد: با توجه به اطلاعاتی که از مردم دریافت شده است، افراد سودجویی که از این فرصت برای منفعت‌طلبی خود استفاده می‌کردند، دستگیر شدند.

وی ابراز کرد: مسیرهای ورودی استان نیز به لحاظ ورود مواد مخدر کنترل شد و 300 هزار بسته انواع مواد محترقه کشف و ضبط شده که جز با همکاری مردم مقدور نبود.

فرمانده انتظامی استان قزوین خاطرنشان کرد: افرادی که در روزهای پایانی سال به بهانه برنامه چهارشنبه‌سوری مخل نظم و امنیت عمومی شوند، دستگیر شده و تا پایان تعطیلات نوروزی بازداشت می‌شوند.

وی بیان کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته نیروی انتظامی، اورژانس و آتش‌نشانی در روز چهارشنبه آخر سال به منظور کنترل وضعیت امنیت عمومی جامعه گشت‌های مشترکی را انجام می‌دهند.

فرمانده انتظامی استان قزوین یادآور شد: با توجه به تقارن چهارشنبه آخر سال با ایام فاطمیه انتظار می‌رود به دلیل احترامی که مردم برای ائمه اطهار(ع) قائل هستند، شاهد حاشیه‌های بسیار کمی باشیم.

سیدعلی شفیعی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین نیز به خبرنگار فارس در قزوین گفت: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین برنامه‌های مختلفی در پیشگیری از حوادث چهارشنبه‌سوری در این شهر انجام می‌دهد.

وی افزود: گشت‌زنی خودروهایی به صورت نامحسوس در قزوین با هدف پیشگیری از بروز حوادث و کاهش اضطراب در مردم از جمله این برنامه‌ها است.

وی با بیان اینکه افزایش آگاهی از آتش‌بازی می‌تواند آسیب‌ها و خسارت‌های وارده انسانی و شهری را کاهش دهد، بیان کرد: بر این اساس کارشناسان این سازمان با تحقق این هدف در صدا و سیما حضور می‌یابند و توضیحات و اطلاعات لازم را به مردم ارائه می‌دهند.

شفیعی با اشاره اینکه نحوه اطلاع‌رسانی دستگاه‌های اجرایی به مردم و وضعیت آمار حوادث در شب چهارشنبه‌سوری در قزوین به نسبت سایر شهرها مطلوب است، اضافه کرد: مسئولان مربوطه برای کاهش این آمار با اجرای برنامه‌های مختلفی تلاش می‌کنند تا بتوانند این آمار را به حداقل ممکن برساند که البته تحقق این مهم نیاز به همکاری مردم با این دستگاه‌ها را دارد.

فرهنگ‌سازی آداب چهارشنبه‌سوری در قزوین

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با بیان اینکه مراسم چهارشنبه آخر سال در بین مردم ایران‌ آداب و رسوم خاصی دارد و دور هم بودن مهمترین آداب این شب بوده است، ابراز داشت: متأسفانه این مهم دستخوش تغییرات شده است و از موضوع اصلی خود خارج شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز چهارشنبه‌سوری آخر سال تنها به آتش و ترقه‌بازی منحصر شده است، عنوان کرد: در این شب نه تنها استفاده‌کنندگان این مواد خطرناک بلکه اطرافیان نیز از آن رنج می‌برند.

این مسئول خاطرنشان کرد: والدین باید فرهنگ صحیح برپایی چهارشنبه‌سوری را به فرزندان بیاموزند و در کنار آنان باشند تا این شب با نشاط و شادابی و کمترین استرس و خطر پشت سر گذاشته شود.

شفیعی ادامه داد: والدین چند روز قبل از چهارشنبه‌سوری مراقب فرزندان خود باشند تا دور از چشم آنها اقدام به خرید مواد محترقه نکنند و همچنین در این روزها آنان باید رفتارهای فرزندان خود را کنترل کنند تا مواد محترقه‌ای  در کیف و کفش پنهان نکرده باشند چراکه این مواد در کنار این کالاها ممکن است در اثر ضربه و اصطکاک به مواد آتش‌زا تبدیل و به بروز حوادثی منجر شوند.

کاهش آمار حوادث با رعایت نکات ایمنی در چهارشنبه‌سوری

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با اشاره به اینکه بر اثر بی‌دقتی یا رفتارهای پرخطر برخی افراد در چهارشنبه‌سوری حوادث ناگواری رخ میدهد که برای پیشگیری از آن باید مردم نکاتی ایمنی را رعایت کنند، ابراز داشت: خودداری از انداختن موادی مانند آمپول، کپسول و اسپری حشره‌کش در داخل آتش، خودداری از نگهداری مواد محترقه در منزل حتی به اندازه کم، پرهیز از پرتاب کردن ترقه و مواد منفجره به اطرافیان، خودداری از روشن کردن آتش در کنار خیابان‌ها و نزدیکی خودروها و پرهیز از نزدیک شدن به مکان‌های خطرناک و افرادی که رفتار پرخطر دارند، از جمله این نکات است.

وی سوختگی شدید در گروه سنی 12 تا 20 سال همراه با جراحت جدی، افتادن در آتشی که حجم آن زیاد است، حوادثی که در ریختن نفت، بنزین و تینر در‌ آتش ایجاد می‌شود، آتش‌سوزی در اثر پرتاب مواد محترقه به سمت خودروهای در حال حرکت و متوقف، آسیب دیدن خانم‌های باردار، سالمندان و بیماران قلبی و عصبی را از جمله حوادث در چهارشنبه‌سوری شهر قزوین عنوان کرد.

امیدواریم که با همکاری تمام دستگاه‌ها و با رعایت حقوق یکدیگر امسال شاهد آسیب‌های مالی و جانی در چهارشنبه سوری نباشیم و سال جدید را با سرور و شادی آغاز کنیم.

انتهای پیام/77003/ذ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول