اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس اتاق بازرگانی سنندج:

توسعه منابع آبی کردستان در اولویت قرار گیرد

نایب رئیس اتاق بازرگانی سنندج گفت: توسعه منابع آبی کردستان در اولویت قرار گیرد.

توسعه منابع آبی کردستان در اولویت قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدرحیم نیازی بعدازظهر امروز در جلسه شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان در سنندج اظهار داشت: ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی، منابع آبی غنی و سرمایه انسانی و نیروهای کارآمدی که در کردستان وجود دارد در این استان فراهم است.

وی افزود: اگرچه در سال‌های اخیر از سوی مسئولان توجه به توسعه همه‌جانبه کردستان به صورت پررنگ‌تری صورت گرفته است، اما نتایج به صورت مطلوب مشهود نیست.

نایب رئیس اتاق بازرگانی سنندج به موقعیت جغرافیایی کردستان اشاره کرد و گفت: کردستان 230 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و این مهم به نوبه خود نیازمند توجه ویژه سرمایه‌گذاران است.

به گفته وی، طبق آمار سال 90، مردان 51 درصد و زنان 49 درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده‌اند.

نیازی با بیان اینکه میزان بارندگی استان به طور متوسط از 410 تا 500 میلی‌متر در نوسان است، گفت: میزان روان آب‌های سطحی استان 6.3 میلیارد متر مکعب و میزان ذخایر آب‌های زیرزمینی تجزیه شده نیز 1.4 میلیارد متر مکعب بوده است.

وی تصریح کرد: اراضی کشاورزی استان حدود 5.89 درصد اراضی کشور بوده و 2 درصد محصولات کشاورزی کشور در کردستان تولید می‌شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی سنندج در ادامه به تعداد مرغداری‌های موجود در استان اشاره کرد و گفت: تعداد 603 واحد مرغداری و گوشتی در کردستان فعال است.

وی با اشاره به اینکه در کردستان سالانه 26 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود، تصریح کرد: 6 هزار و 200 تن ماهی نیز هر ساله در این استان تولید می‌شود.

نیازی افزود: متاسفانه دولت در سال‌های گذشته نگاهی منفی به توسعه استان داشت ولی امیدواریم با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید روز به روز شاهد پیشرفت و توسعه استان باشیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی سنندج گفت: از آنجا که آب مایه حیات است در شرایط فعلی توجه به توسعه منابع و بهره‌برداری بهینه از آن در استان ضروری است.

* ایجاد و توسعه شبکه‌های پایاب

نیازی در ادامه خواستار ایجاد و توسعه شبکه‌های پایاب شد و گفت: توجه به توسعه و بهره‌برداری از منابع آب‌های سطحی استان بیش از پیش حائز اهمیت است.

وی در ادامه توسعه و توجه به آبخیزداری استان، صرفه‌جویی در مناطق شهری، بازیافت و تصفیه فاضلاب شهری، صرفه‌جویی در بخش صنعت و بازیافت آن را ضروری عنوان کرد و خواستار توجه بیشتر ارگان‌های مربوطه در این حوزه شد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی سنندج تاکید کرد: باید پارک‌های جنگلی استان گسترش پیدا کند.

وی در ادامه انتظارات بخش خصوصی از حوزه کشاورزی استان را برشمرد و گفت: افزایش تولید و عملکرد محصولات زراعی و باغی، بهره‌برداری متناسب از آب‌های سطحی و اعمال مدیریت مصرفی آب رودخانه‌ای استان، یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن اراضی، ساماندهی و گسترش مراکز تولیدی گیاهان دارویی و صنعتی از جمله این انتظارات است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی سنندج در پایان خواستار اختصاص اعتبارات لازم برای فعالیت‌های بخش کشاورزی استان شد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در بخش کشاورزی کردستان پیشرفت در این حوزه کمک قابل توجهی به توسعه کردستان خواهد کرد.

انتهای پیام/79019/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول