اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

روزنامه‎های چاپ کابل بیم و امیدهای معطوف به انتخابات افغانستان را بررسی کردند

برخی از روزنامه‌‎های امروز چاپ کابل در دیدگاه‌ها و سرمقاله‎های خود به بیم و امیدهای معطوف به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پرداخته و رفع این نگرانی‎ها را در افزایش میزان مشروعیت و شفافیت این انتخابات مؤثر دانستند.

روزنامه‎های چاپ کابل بیم و امیدهای معطوف به انتخابات افغانستان را بررسی کردند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، روزنامه‎های امروز(شنبه 24 اسفند) چاپ کابل به برخی چالش‌های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان  اشاره کرده‎ و یادآور شدند که حل این چالش‎ها می‎تواند تضمین‎کننده سلامت و شفافیت انتخابات باشد.

روزنامه«جامعه باز»، به تازه‎ترین اطلاعیه طالبان اشاره کرده که در آن طالبان به صراحت اعلام کرده‌اند که انتخابات افغانستان را مختل خواهند کرد.

این روزنامه مخالفت طالبان با انتخابات را یک ویژگی ذاتی برای این گروه خواند زیرا به اعتقاد این روزنامه، طالبان گروهی هستند که هیچگاه نمی‎توانند با فرآیندهای مردم‎سالارانه آشتی کنند و اراده مردم را به رسمیت بشناسند.

جامعه باز در ادامه، می‎نویسد: با در نظر داشت حمایت و پشتیبانی مردم از انتخابات و توانایی و تلاش مسؤلان امنیتی در مهار تحرکات تروریستی طالبان، می‎توان این گونه تهدیدهای طالبان را «هیاهو در باد» خواند.

روزنامه «انصاف»، نگرانی‎های امنیتی کاندیداهای ریاست جمهوری را چالش بزرگی فراروی فعالیت‎های انتخاباتی آنان دانسته و افزوده است: در برخی از ولایت‎های افغانستان به دلیل ناامنی، فعالیت‎های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری به گشایش دفتر ستاد انتخاباتی آنان محدود مانده و آنان نتوانسته‌اند به شکل وسیعی به تبلیغات انتخاباتی خود بپردازند.

این روزنامه خاطرنشان کرده که اگر نگرانی‎های امنیتی مرفوع نگردد، می‎تواند میزان مشارکت مردم در انتخابات را کاهش دهد و به مشروعیت انتخابات آسیب رساند.

روزنامه «هشت صبح»، عضویت اعضای پارلمان در ستادهای انتخاباتی را در کانون توجه قرارداده و این مسئله را در کاهش کارآمدی پارلمان دور کنونی افغانستان مؤثر دانسته است.

از دید این روزنامه، فعالیت‎های انتخاباتی اکنون به مشغله اصلی بسیاری از اعضای پارلمان تبدیل شده و آنان فراموش کرده‌اند که باید حیثیت نمایندگی خود از مردم در خانه ملت(پارلمان افغانستان) را پاس بدارند و در برابر مردم و افرادی که به آنان رأی داده‌اند پاسخگو باشند.

روزنامه «افغانستان»، به نو پا بودن دموکراسی افغانستان و جوان بودن کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و کمیسیون شکایات انتخاباتی این کشور اشاره دارد و همکاری مردم با این 2 کمیسیون را در تضمین شفافیت انتخابات، مؤثر ارزیابی کرده است.

این روزنامه یادآور شده است که کاندیداهایی که تصاویر تبلیغاتی خود را در چاپخانه‌های موجود در افغانستان چاپ نکردند، نشان دادند که دلسوزی و اعتنای چندانی به مردم افغانستان و اقتصاد آنان ندارند.

روزنامه‎‎هایی هم هستند که به مسائل مختلف دیگر پرداخته‎اند، از جمله «روزنامه ماندگار» به آزادی افراد دستگیرشده در جریان حادثه «کنر» که در آن 21 تن از سربازان ارتش افغانستان جان خود را از دست دادند، اشاره دارد و سؤالاتی را در این مورد مطرح کرده است.

این روزنامه دولت افغانستان را به فراموشی رخداد‎های ناگواری چون واقعه کنر متهم ساخته و افزوده که از کجا معلوم است شاید افرادی که اکنون به نام اسیران این واقعه آزاد شده‌اند همان نظامیان نفوذی طالبان باشند که خواسته‌اند تحت نام «آزادشده‎های پس از اسارت»، در آینده مصون و معاف از هرگونه بازخواست باشند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول