اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

گفت‎وگوهای صلح با طالبان از نگاه روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‎های امروز چاپ کابل در دیدگاه‎ها و سرمقاله‎های خود، چگونگی گفت‎وگوهای صلح بین دولت افغانستان و طالبان را مورد بررسی قرار دادند.

گفت‎وگوهای صلح با طالبان از نگاه روزنامه‌های چاپ کابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، روزنامه‎های امروز(شنبه) چاپ کابل در دیدگاه‎ها و سرمقاله‎های خود، چگونگی گفت‎وگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان را مورد بررسی قرار دادند.

روزنامه «سخن جدید»، در دیدگاه رسمی خود عدم یکپارچگی طالبان برای آغاز گفت‎وگوهای صلح با دولت این کشور را زنگ خطر دانسته است.

این روزنامه افزوده است: وضعیت در افغانستان طوری است که همه مردم و مقامات این کشور سرگرم مبارزات انتخاباتی هستند و هیچ فردی توجه جدی به مسائل گفت‎وگوهای صلح و پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن ندارد.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس روزنامه سخن جدید، مقامات دولتی افغانستان باید موضوع گفت‎وگوهای صلح با طالبان را جدی گرفته و مسئله خروج نظامیان خارجی را نیز مورد بررسی قرار دهند.

روزنامه «افغانستان»، در سرمقاله خود تلاش‎های اخیر «حامد کرزی» رئیس جمهور افغانستان برای آغاز روند گفت‎وگوهای صلح با طالبان را مورد انتقاد قرار داده و این تلاش‌ها را برای ابقای وی در قدرت دانسته است.

این روزنامه نگاشته است که مقامات دولتی افغانستان برای رسیدن به اهداف خود حتی افرادی را که دست آنان به خون ملت این کشور آغشته است، قربانی صلح دانسته و آن‎ها را در محور توجه خود قرار می‎دهند.

روزنامه «ماندگار»، در دیدگاه رسمی خود انتقال جسد «عبدالرقیب تخاری» یکی از رهبران طالبان از کابل به ولایت «تخار»  افغانستان توسط بالگردهای ارتش این کشور را مورد انتقاد قرار داده است.

در این مطلب آمده است که دولت افغانستان نباید بالگردهای دولتی این کشور را در اختیار جسد یکی از رهبران طالبان قرار می‎داد، زیرا او از چند سال پیش در کشتار مردم بی‎گناه این کشور دست داشته است.

این روزنامه تأکید کرده است که این رهبر طالبان، چندین حمله انتحاری و تهاجمی را بر علیه دولت و ملت این کشور طرح‌ریزی کرده است که بر اثر آن شماری از غیرنظامیان از بین رفته‎اند.

روزنامه «آرمان ملی»، در سرمقاله خود اعلامیه جامعه روشنفکران دینی افغانستان را منتشر کرده است که در آن واژه‎هایی چون شهید و شهادت مورد بحث قرار گرفته‎اند.

در این اعلامیه آمده است که رهبر کشته شده طالبان در پاکستان و «اسامه بن لادن» رهبر القاعده شهید نیستند، زیرا شهادت مواردی را می‎خواهد که پیامبر اسلام به آن اشاره کرده و برای تمام مسلمانان واضح و روشن است.

این روزنامه همچنین از مقامات دولتی این کشور خواسته است که دیگر به افرادی که دست‎ آن‎ها به خون مردم آغشته است شهید نگویند.

روزنامه «هشت صبح»، احتمال کنار رفتن چند نامزد به نفع یک نامزد دیگر را مورد بررسی قرار داده و نوشته است که در این میان مقامات دولتی می‎توانند با استفاده از حق شهروندی خود از یک نامزد حمایت کنند.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس این روزنامه، اعلام حمایت‎ مقا‎مات دولتی از یک نامزد نباید باعث هزینه شدن امکانات دولتی شده و این حمایت‎ها باید منطبق با اصل عدالت و دموکراسی باشد.

روزنامه هشت صبح در ادامه تصریح کرده است که گمان می‎رود برخی از مقامات دولتی در انتخابات ریاست جمهوری از یک نامزد حمایت کرده و امکانات دولتی را در اختیار وی قرار می‌دهند.

روزنامه «جامعه باز»، در سرمقاله خود به انتقال قدرت سیاسی در افغانستان پرداخته و نوشته است که تاکنون هیچ‎گاه قدرت در این کشور به صورت مسالمت‌آمیز از یک شخص به شخص دیگر انتقال نیافته است.

به اعتقاد سرمقاله نویس این روزنامه، این بار دولت افغانستان باید کشورهایی را که قدرت در آن به صورت مسالمت‌آمیز انتقال می‎یابد را الگوی خود قرار داده و بر اساس آن پیش رود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول