اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل شرکت آب‌منطقه‌ای آذربایجان غربی اعلام کرد

کاهش 3.5 درصدی سطح آب دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: سطح آب دریاچه ارومیه 3.5 درصد کاهش یافته است.

کاهش 3.5 درصدی سطح آب دریاچه ارومیه

کیومرث دانشجو امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: سطح تراز کنونی دریاچه ارومیه بیش از یک هزار و 270 متر بوده که نسبت به میانگین 3.5 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در مقایسه با سال 74 یعنی پر آب‌‌ترین زمان دریاچه ارومیه 7.5 متر کاهش داشته و با تراز اکولوژیکی مصوب سال 53، 6.5 متر کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی اذعان داشت: این کاهش بی‌رویه دریاچه ارومیه 3.5 متر پائین‌تر از حداقل سطح اکولوژیکی آن برای نیاز زیستی لازم و 38 سانتی‌‌متر پایین‌تر از سال گذشته در این زمان است.

دانشجو خاطرنشان کرد: در حوزه دریاچه ارومیه در ماه جاری 5.24 درصد سطح دریاچه بوده که نسبت به مشابه سال قبل سطح دریاچه 28.5 بوده که 12.1 درصد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: با تاکید ویژه استاندار ارومیه، احیای دریاچه ارومیه یکی از برنامه‌های مهم و ضروری دولت قرار گرفت و با بازدید میدانی اعضای مرتبط هیئت محترم دولت از پارک ملی دریاچه ارومیه و هم قسم شدن ایشان اقدامات اساسی آغاز گردید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی اظهار داشت: جلسات مختلف با متخصصین داخلی و خارجی و نشست‌های علمی و عملیاتی با سازمان‌های مردم نهاد و مشاوران صورت پذیرفت که در مجموع 43 طرح جمع آوری و دسته‌بندی شد.

دانشجو افزود: از بین طرح‌های 24گانه احیای دریاچه ارومیه که قبلاً مصوب گردیده بود، 19 طرح آن انتخاب شد تا به صورت اضطراری و فوری در کوتاه مدت برای برون رفت از شرایط حاکم فعلی انجام پذیرد.

وی با اشاره به بارش‌های خوب اخیر، تقلیل ارتفاع سطح تراز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و 270 خبر داد و افزود: سطح آب دریاچه ارومیه هم‌اکنون به 23 سانتی‌متر افزایش یافته است که این تقریبا معادل 400 تا 500 میلیون متر مکعب آب می‌باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با تاکید بر ضرورت وجود شاخص در راندمان بهره‌برداری از آب برای کشاورزی و تولید از افزایش 40 درصدی بارش نزولات جوی در دو سال اخیر خبر داد و اظهار داشت: سر ریز آب حاصله از این نزولات متاسفانه به داخل دریاچه ارومیه اتفاق نیفتاده است .

دانشجو ادامه داد: میزان راندمان مصرف آب در مصرف کشاورزی آذربایجان غربی بسیار بالا بوده و حتی پرت آب در بخش کشاورزی و صنعت در آذربایجان غربی 70 درصد است، این در حالی است که وضعیت بحرانی تالاب بین‌المللی دریاچه ارومیه تغییری اساسی در سیستم آبیاری را می‌طلبد.

وی اظهار داشت: سالانه 2.5 میلیارد متر مکعب از آب‌های زیرزمینی برای کشاورزی مصرف می‌شود که تداوم این روند، در آینده‌ای نه چندان دور، مشکلات بسیار حادتری برای دریاچه ارومیه به بار می‌آورد.

انتهای پیام/61007/صا30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول